Köpa Platykompisar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Asynja
    • February 2010
    • 622

    Köpa Platykompisar

    Hej! Vi upptäckte en ny djuraffär igår helt apropå när vi var till centrum. Jag gick in bara för att kolla hur mkt fisk de hade där och om jag ev kunde hitta ngn akvariebok.

    De hade vääärldens finaste Platysar, helt andra färger än de de har här hos oss. Men det fanns vissa "problem". De flesta platysarna var redan vuxen storlek, dessutom såg vi 3st. döda Platys i karet. Vågar man köpa ett par stycken därifrån? Jag blev så himla sugen. Iof kostade de 29kr styck, så man kanske inte gråter blod om ngn av dem skulle dö, men jag vill ju inte riskera att dra med mig ngn sjukdom hem till vårt kar.

    Som vanligt bäddar jag in mina frågor bland massa svammel , hoppas ändå att ngn kan svara mig.
    /Åsa

    60L Fisksoppa, 280L kub under construction
  • Pickles
    • October 2009
    • 1155

    #2
    Jag tycker att du ska påpeka de döda firrarna för personalen och fråga om de vet varför. Kan ju vara så att det är fisk som nyss anlänt och då kan det lätt bli bortfall.

    Om de inte har något att säga skulle åtminstone Jag välja att vänta ett par dagar och se hur firrarna i det karet ser ut innan jag gick och handlade.
    Vad var det för spännande färger?
    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
    ~25l vatten

    Kommentar

    • Asynja
      • February 2010
      • 622

      #3
      Nu har jag ju inte lärt mig "namnen" på alla platys. Vår djuraffär har nästan bara Röd korall Platy, Redwag och sunset (de har jag tagit reda på eftersom jag köpte dem), på den andra affären fanns bla. en vit med svart och rött på sig, en nästan helsvart med lite röda fläckar, en som såg ut som en dalmatiner, sen lite gulare fiskar också... Jag tycker det vore kul att köpa dem också och se hur ynglen skulle kunna se ut. Får se till att skaffa ett större kar och använda det vi har nu bara till Platys. Jag tycker de är vackra.
      /Åsa

      60L Fisksoppa, 280L kub under construction

      Kommentar

      • Dexter
        • December 2009
        • 984

        #4
        Vilka fina Platys den affären verkar ha. Har själv bara haft Sunset man kan tänka mig att det skulle se jättehäftigt ut med ett kar med blandade färger. Jag är livrädd för att köpa fiskar ifrån affärer som har döda fiskar i sina kar. Vänta ngn vecka och kolla om det ser ok ut nästa gång du går dit. Det kan ju vara en tillfällighet och inte bero på sjukdom.
        /Dexter

        75 liter mix, 220 liter mix

        Kommentar

        • Lineli
          • February 2010
          • 565

          #5
          Kul med lite andra färger! Jag går själv i platytankar.
          Jag skulle dock aldrig köpa från ett akvarium där fiskar ligger döda, vänta ett tag och se vad som händer med karet i affären men tveksamt om jag skulle köpa någon den närmaste tiden.
          Hoppas de fortsätter få in av andra färger!

          Kommentar

          • Asynja
            • February 2010
            • 622

            #6
            Men vad tror ni om att köpa "vuxna" platy då? Är det värt pengarna eller riskerar man att de dör av ålder snabbt?

            Jag tänkte gå in idag och se igen. Vet att ägaren var väldigt stressad (ensam i butiken) och sa att hon inte hade hunnit mata fiskarna. Det kanske helt enkelt är så att hon har svårt att hålla efter hela butiken pga att hon står ensam hela dagarna...

            Man kanske skulle söka anställning
            /Åsa

            60L Fisksoppa, 280L kub under construction

            Kommentar

            • Dexter
              • December 2009
              • 984

              #7
              Skulle inte tveka att köpa vuxna Platys. I många fall när man köper levandefödare får man ju betydligt fler fiskar än de man betalat för, i form av yngel,
              efter bara ngn dag, som en extra bonus. (Köpte 4 vuxna Endlers för ngn månad sedan. Dagen efter var de 17 stycken som fortfarande lever och frodas!!! Nu kan de snart få yngel själva.)
              Senast redigerad av Dexter; 19 February 2010, 10:46.
              /Dexter

              75 liter mix, 220 liter mix

              Kommentar

              • Asynja
                • February 2010
                • 622

                #8
                Det är ju sant förstås. Då är ju åldern inget problem iaf. Vi får se om jag tar mig dit idag, minstingen är sjuk, annars så ska jag nog kolla idag också. Hon var väldigt trevlig och lättpratad så jag kanske törs fråga hur det ligger till...ser det likadant ut idag så åker jag nog någon annastans och köper fina platys.
                /Åsa

                60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                Kommentar

                • Dexter
                  • December 2009
                  • 984

                  #9
                  Blev riktig sugen på Platys igen nu när jag läst det här. De är så fina. Men med Guppys, Endlers Guppys och Svärdbärare känns det som att vi får yngel ändå så vi klarar oss...Får försöka hitta lite roliga färger på Svärdbärarna istället. (Har bara oranga o korallröda.)

                  Lycka till med dina Platys!
                  Senast redigerad av Dexter; 19 February 2010, 10:56.
                  /Dexter

                  75 liter mix, 220 liter mix

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Bromsen i mattan nu tjejen!
                    Vänta minst ett par veckor tills ditt kar gått in sig innan du köper mer fisk, köper du mer fisk finns risken att nitritvärdet ökar snabbare och vad som händer då vet du...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Asynja
                      • February 2010
                      • 622

                      #11
                      *s* Bra att du bromsar mig Anders...är som sagt lite otålig. Fick lov att göra ett vattenbyte igår också...Du är så klok & har alldeles rätt. Jag borde vänta. Speciellt nu när jag har yngel också...vill inte mata sååå sparsamt som jag borde iom de små, och då är väl också risken förhöjd för höga nitritvärden...
                      /Åsa

                      60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        De överlever utan något käk överhuvudtaget väldigt länge, så att svälta ihjäl fisk är inte lätt, så dra du ner på käket den närmsta tiden.
                        Grattis till Goldmedlemsskapet förresten!
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Asynja
                          • February 2010
                          • 622

                          #13
                          Ursprungligen postat av Dexter
                          Blev riktig sugen på Platys igen nu när jag läst det här. De är så fina. Men med Guppys, Endlers Guppys och Svärdbärare känns det som att vi får yngel ändå så vi klarar oss...Får försöka hitta lite roliga färger på Svärdbärarna istället. (Har bara oranga o korallröda.)

                          Lycka till med dina Platys!
                          Jo, jag har fallit totalt för platysarna, de är så vackra. Gillar guppys också iof, men jag den här gången blev det platys.
                          /Åsa

                          60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                          Kommentar

                          • Asynja
                            • February 2010
                            • 622

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            De överlever utan något käk överhuvudtaget väldigt länge, så att svälta ihjäl fisk är inte lätt, så dra du ner på käket den närmsta tiden.
                            Grattis till Goldmedlemsskapet förresten!
                            *s* Tack...Det var kul att äntligen kunna slänga in bilder!
                            /Åsa

                            60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                            Kommentar

                            Arbetssätt...