guppyhane "vilar" på inredning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wowilolmoma
    • January 2010
    • 317

    guppyhane "vilar" på inredning

    Halloj!

    Min guppyhane som är gladast och spralligast är det något konstigt med.
    han ligger inte på botten,han ligger på inredningen (på mage)
    Jag har kollat värderna och allt är ok.
    Han visar inga andra tecken på sjukdomar och äter när det är mat.
    Övriga fiskar mår bra.
    Jag har 26-27 grader i akvariumet,är det bara ålder? Är det smittsamt, och framförallt VARFÖR är det såhär!?
    60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
    190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
    Å en kissemiss
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Kan vara ålder eller kanske utslitning. Har du köpt den i butik eller privat vet man ofta inte hur gamla de är från början, tyvärr.
    Tänk att ha den stora stjärtfenan att släpa omkring på, då skulle även jag bli trött efter ett par år...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • wowilolmoma
      • January 2010
      • 317

      #3
      hehe...jo det skulle nog bli ganska tungt
      Jag köpte honom i en butik och han såg så glad ut så att jag inte kunde låta bli att köpa honom. Men har har befruktat 2 av 3 av mina honor,så jag är nöjd Kommer han att dö snart? ska jag avliva honom? jag vill inte att han ska lida
      60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
      190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
      Å en kissemiss

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ligger den mer och vilar än simmar omkring är det nog tyvärr bara en sak att göra, men tror du att den har en chans att repa sig så kan det vara värt ett försök.
        Ett karantänskar som du fyller på med vatten från akvariet och tillsätter 1 dl vanligt salt/100 liter vatten och sedan har hannen i kan få honom att repa sig, och håll även tummarna.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • wowilolmoma
          • January 2010
          • 317

          #5
          eeeh....förlåt nu men jag är nybörjare på akvarium,jag har bara ett 60l och jag vet tyvvär inte vad karantänskar är...hehe.... och ska det verkligen vara en dl!? är inte det lite mycket?
          60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
          190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
          Å en kissemiss

          Kommentar

          • wowilolmoma
            • January 2010
            • 317

            #6
            jag tog just en liten nypa vanligt salt och skulle slänga i akvariet,men det kändes inte riktigt rätt tänk om alla fiskarna dör? tänk om alla blir sjuka? gud vad jag har skuldkänslor nu :S
            60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
            190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
            Å en kissemiss

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              OK, då hänger jag med.
              Karantänskar är ett extra akvarium på kanske 8-10 liter som man kan ha fisk i tillfälligt vid sjukdom eller liknande. Detta kar behöver inte vara just ett akvarium utan en back eller vad som, men fördelen med just akvarium är att du ser fisken bättre än att titta på den ovanifrån.
              En liten luftpump kan förse karet med den ytvattenrörelse som behövs för att syresätta vattnet under behandlingstiden som kan vara någon vecka, lite beroende på sjukdom eller varför fisken nu är isolerad. Täta vattenbyte för att säkerställa vattenkvalitén, ett tioliters kar är inte fel att byta någon liter/dygn och du kan då ta beg. vatten från det lite större karet vid dessa tillfällen.

              Salt används ofta för att hjälpa fisken klara av andra primära sjukdomar, blir en fisk sjuk och man medicinerar eller försöker bota fisken på annat vis, kan en salttillsats i akvarievattnet hjälpa fisken på vägen då den inte behöver lika mycket kraft att hålla balansen i det osmotiska trycket som det heter, balansen mellan salthalten i kroppen och vattnets nivåer kort förenklat.
              1 dl/100 liter akvarium är inte så mycket som det låter och fisken/fiskarna dör inte av detta, däremot kan växterna bli dåliga i ditt fall, därav karantänskaret jag nämde.
              När behandlingen är slut bör du inte släppa tillbaka fisken innan du har utfasat salthalten, och detta gör du med vattenbyte var dag utan salttillsats.
              Krångligt? Fråga vidare och sök på forumet så hittar du mycket matnyttigt!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • wowilolmoma
                • January 2010
                • 317

                #8
                tack för tipsen! varje dag lär man sig något nytt men jag har tyvär min gravida guppyhona i det lilla karet på 10l. Hon har fått 6 yngel men kommer att få fler(hon är fortfarande jätte tjock. är det "djurplågeri" att låta honom dö utan att göra något? jag vill verkligen att han ska bli frisk,han är så vacker!
                60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
                190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
                Å en kissemiss

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Gör som så att piggnar han inte till så kan du ta bort honom, och att göra som du gör ser inte jag som djurplågeri iaf.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • wowilolmoma
                    • January 2010
                    • 317

                    #10
                    jag vill bara inte att han ska lida,men nu har jag iaf lite koll
                    60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
                    190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
                    Å en kissemiss

                    Kommentar

                    Arbetssätt...