se skillnad på guppysar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danne0301
    • July 2009
    • 1128

    se skillnad på guppysar

    Jag var i helgen och införskaffade ett par med Endlers och 1+2 vanliga guppys.
    Redan när jag kom hem insåg jag att jag inte hade en aning om vilken hona som är Endlers de 3 är nära på identiska ju.. Finns det något enkelt sätt att skilja dom åt? Jag inbillar mig lite att 2 honor har 'vanliga' ögon, medans den tredje är svart i och runt ögat. Men, huruvida det är art eller individspecifikt vet jag ju inte.
    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

    2 gånger 54L odlingsprojekt
    540L Ormhuvudfisk som blev CA
  • janson
    • July 2009
    • 300

    #2
    Att se skillnad på guppys är jättelätt. Hanarna är de som har färg på fenor. Honorna har inte så mycket färg och är oftas större.

    DU kan titta på lite bilder här


    MVH Janson

    EDIT,
    Finns en risk att jag missförstog frågan. Var det skillnaden på vanlig guppy hona och endler hona du villa veta? Det har jag mindre koll på.

    Kommentar

    • danne0301
      • July 2009
      • 1128

      #3
      Ursprungligen postat av janson

      EDIT,
      Finns en risk att jag missförstog frågan. Var det skillnaden på vanlig guppy hona och endler hona du villa veta? Det har jag mindre koll på.
      Exakt det ja
      Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

      2 gånger 54L odlingsprojekt
      540L Ormhuvudfisk som blev CA

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        De kan vara ganska identiska men oftast så har vanliga guppyhonor lite mer färg tex på fenor eller på kropp medan endlers är helt gråa.
        Vilken färg ögonen har är genetiskt och har inget med endlers eller vanlig.
        Skicka gärna in lite bilder. Alltid kul att gissa
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Dexter
          • December 2009
          • 984

          #5
          Ursprungligen postat av danne0301
          Jag var i helgen och införskaffade ett par med Endlers och 1+2 vanliga guppys.
          Redan när jag kom hem insåg jag att jag inte hade en aning om vilken hona som är Endlers de 3 är nära på identiska ju.. Finns det något enkelt sätt att skilja dom åt? Jag inbillar mig lite att 2 honor har 'vanliga' ögon, medans den tredje är svart i och runt ögat. Men, huruvida det är art eller individspecifikt vet jag ju inte.
          Vet inte hur det förhåller sig med ögonen egentligen, om det är artspecifikt, men _alla_ mina Endlers har faktiskt just enfärgade svarta ögon. Mina andra Guppys har "vanliga" ögon.

          Är Guppyhonorna unga kan det vara svårt att se skillnad men Endlershonorna är ju mindre över lag. Oftast har vanliga Guppyhonor kanske ngn färgteckning på fenorna också.
          /Dexter

          75 liter mix, 220 liter mix

          Kommentar

          • danne0301
            • July 2009
            • 1128

            #6
            De två som har vanliga ögon har faktiskt mer färg, i form av ett svagt blått blänk på sidorna.. Den tredje är mer jämngrå.
            Ska se om jag kan få till lite bilder imorgon
            Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

            2 gånger 54L odlingsprojekt
            540L Ormhuvudfisk som blev CA

            Kommentar

            • wierdalien
              • February 2003
              • 936

              #7
              tänk på att kör du vanliga guppys och endlers i samma kar, så kommer dina fiskar att korsar med varandra. Du får en hybridvariant i stället för renrasiga fiskar. För dina guppyhanar och endlershanar kommer inte bry sig om vilka honor dom parar sig med. Dom kommer göra det med alla honor i samma burk...
              -----------------------

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Och den skadan är redan skedd tyvärr
                Så att skilja på dem nu är ganska lönlöst om du inte tänkt tömma honan på yngel och sedan börja om, men då är det betydligt lättare att köpa en ny hona
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • danne0301
                  • July 2009
                  • 1128

                  #9
                  Nä jag var fullt medveten om det när jag köpte dom, lite strunt samma eftersom de främst ska yngla av sig levandefoder hade jag tänkt Det är mest av ren nyfikenhet och för att kunna säga "den där honan är endlers".
                  Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                  2 gånger 54L odlingsprojekt
                  540L Ormhuvudfisk som blev CA

                  Kommentar

                  • danne0301
                    • July 2009
                    • 1128

                    #10
                    Fy fasen vad svårt det är att fota dom små liven Tänkte bjuda på ett par som blev ok åtminstone, och en följdfråga eller två.
                    Äter guppy sina avkommor? känns som att jag borde veta det redan. Tänkte köpa artemia härom dagen för att kläcka också, men det hade han inte inne så det blev skalad (tror jag..pulverform typ), räcker sådant för vuxna som foder eller ska jag hälla i flingor istället?
                    Bifogade filer
                    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                    2 gånger 54L odlingsprojekt
                    540L Ormhuvudfisk som blev CA

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Mycket fin guppyhane du har

                      Tycker alla honorna ser ut som endlershonor
                      De är små och färglösa. Vanliga guppyhonor brukar bli bra mycket större än hanarna men dessa är kanske inte färdigväxta

                      Endlers guppy äter inte yngel i samma utsträckning som vanliga men föder ist. mindre kullar.
                      Se till att ha gott om växter som ynglen kan gömma sig eller ha ett eget yngelkar där du flyttar över ynglen när du upptäcker dem eller låter honan föda sina yngel.

                      Artemiaägg är i pulverform. Säker på att det inte är det du har köpt?
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • danne0301
                        • July 2009
                        • 1128

                        #12
                        Tittade nu och det står skalad artemia.
                        Tanken är ju att ynglena bara ska simma ett kort tag innan de åker ner i stora karet, jag har inga fler kar men funderade på att kanske dela av detta med typ insektsnät om det behövs.
                        Det lär väl bli ett par kullar av 3 honor så jag får väl lära av erfarenhet
                        Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                        2 gånger 54L odlingsprojekt
                        540L Ormhuvudfisk som blev CA

                        Kommentar

                        • Dexter
                          • December 2009
                          • 984

                          #13
                          Ursprungligen postat av danne0301
                          Fy fasen vad svårt det är att fota dom små liven Tänkte bjuda på ett par som blev ok åtminstone, och en följdfråga eller två.
                          Äter guppy sina avkommor? känns som att jag borde veta det redan. Tänkte köpa artemia härom dagen för att kläcka också, men det hade han inte inne så det blev skalad (tror jag..pulverform typ), räcker sådant för vuxna som foder eller ska jag hälla i flingor istället?
                          Fina bilder. Endlers är svåra att fota men ännu värre att fånga med håven, speciellt honorna.*pustar*

                          "Vanliga" Guppys kan väl äta sina yngel även om mina inte gör det, i alla fall inte i ngn större utsträckning. Endlers brukar vanligen inte äta sina yngel och deras yngel verkar sakna instinkten att gömma sig också, de är inte vana vid att ngt hotar dem. (Har även läst om det någonstans, minns inte var.)
                          /Dexter

                          75 liter mix, 220 liter mix

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Det går inte att se skillnad på Endlers honor och vanlig guppy honor - och eftersom du håller dem tillsammans och de hybridiserar fritt så spelar det ingen roll, dina honor är redan befruktade av hanar av bägge typerna.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • danne0301
                              • July 2009
                              • 1128

                              #15
                              Åkej ett rakt svar från en jag vet kan sin sak, tack
                              Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                              2 gånger 54L odlingsprojekt
                              540L Ormhuvudfisk som blev CA

                              Kommentar

                              Arbetssätt...