Smarta fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hellsson
    • January 2010
    • 840

    Smarta fiskar?

    Jag har några platyhonor (3 st) som är gravida jämt o ständigt... hanarna uppvaktar dom såklart...
    Ikväll satte jag en väldigt gravid hona (såg ut som en boll) i ett "yngelkar" i samma akvarium. Väggen på det var drygt en cm över ytan.. 1,5 cm kanske..
    Frågan är, jag vet att hanarna uppvaktar sina honor, men jag satte i honan innan jag gick hemifrån ikväll, jag kom nyss hem... och då var det en hane i "yngelkaret" !!!! Har han hoppat över då?? och isåfall hur? dom platysarna är rätt små och väggen därimellan är över 1 cm! Jag undrar om detta är vanligt och isf varför gör hanarna så?

    Det var kul men samtigt lite skrämmande att veta att den hoppat såpass högt...!

    MVH Hellsson
    Senast redigerad av Hellsson; 12 February 2010, 23:11.
  • Lowa
    • February 2008
    • 595

    #2
    att den hoppat en cm är inte så värst högt egentligen, de kan mycket bättre än så. hur den har hoppat är ju enkelt, simma fort å upp ur vattnet ;P hanen kan ha vart väldigt intresserad av henne och pressat sig mot väggen, simmar upp å ner å tillslut råkt hamna ovanför ytan och i burken. har själv haft en del fiskar som råkat hoppa i yngelburkar då den vart i vägen för dem och det inte ha vart samma art ens så sånt händer ibland helt enkelt
    180l Guldfisk
    220l clarias

    Kommentar

    Arbetssätt...