Bevis (video) på vilda guppys i Tyskland

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wierdalien
    • February 2003
    • 936

    Bevis (video) på vilda guppys i Tyskland

    Guppybäcken utanför Köln har varit uppe på tapeten förut (alltså i forumet) och nu finns det ett videoklipp som visar att den existerar fortfarande. Det finns inte bara guppys i bäcken utan även andra akvariefiskar. Dessa klarar även vintern då det är tempererat vatten från ett kraftvärk som värmer upp bäcken.

    Det skall finnas flera ställen i europa som både har guppys och andra akvariefiskar, men har inte just nu någon info om var. Har nog lite om det på en annan dator som jag får kolla på när jag e hemma.

    Här har ni i alla fall filmen som visar "vilda" guppys i Tyskland. Kunskaoer av tyska är en föredel, men inte ett måste:

    -----------------------
  • gustinger
    • October 2009
    • 215

    #2
    hmm är det någon som har dumpat sina akvarium fiskar i bäcken?? va ju en Ciklid där oxå
    56l Agassazii Fire Red
    80l Nigerian Yellow
    112l Transvestitus
    240l Vejita II + scalar

    Kommentar

    • casperigranarp
      • January 2010
      • 148

      #3
      fan va coolt!!!!!<><!!!!!

      Kommentar

      • thues
        • May 2006
        • 219

        #4
        Vi har en artikel om Köln-guppyerne i næste nummer af Poecilia Bladet. Guppyerne og andre tropiske og subtropiske fisk lever i kølevandet fra et kulkraftværk, der er stærkt omdiskuteret, og fiskene bliver brugt i debatten som argument både for at bevare og for at lukke værket (dog mest det sidste).
        Ordförende for Poecilia Scandinavia - en skandinavisk forening for naturformer af ungefødere...
        http://www.poecilia.org
        ---
        - Den, der spørger, er kun dum én gang -
        den, der ikke spørger, er dum hele livet

        Kommentar

        • wierdalien
          • February 2003
          • 936

          #5
          jag har vetat att det funnist guppys där i många många år. men jag blev lite förvånad över att det även fanns andra akvariefiskar. bäcken har varit bebodd av guppys i säkert 20 år nu eller mer (tror jag).
          -----------------------

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Det finns ett antal kylvattenutsläpp med guppy i norra Europa, men det var intressant att se filmen.
            Som filmen mycket riktigt påpekar är detta fiskar som är helt chanslösa utanför det varma kylvattnet, dvs det finns ingen risk att de ska sprida sig. Jag har därför svårt att tycka fenomenet är nåt annat än just intressant.

            Nån som hängde med i vad de stora öring-lika fiskarna var för något?
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • wierdalien
              • February 2003
              • 936

              #7
              givetvis skulle dom inte klara sig utan det tempererade utsläppta vattnet, men dom har ändå funnit där i ganska så många år. TI´n skrev om denna bäck redan i slutet av 70 talet eller början av 80 talet, vilket gör att det i alla fall funnits guppys där i många år. Intressant och spännande även om det är tack vare kraftverket
              -----------------------

              Kommentar

              • endymion
                • October 2006
                • 680

                #8
                Ursprungligen postat av Azur

                Nån som hängde med i vad de stora öring-lika fiskarna var för något?
                Tyckte de påminde om asp, men är långt ifrån säker.

                Kommentar

                • wierdalien
                  • February 2003
                  • 936

                  #9
                  skulle vara kul och åka dit för att se om det fortfarande finns levande fisk i denna bäck
                  -----------------------

                  Kommentar

                  • Almqvist
                    • July 2010
                    • 76

                    #10
                    riktigt stilig zebra den kan få bo hos mig

                    Kommentar

                    • roosterboy
                      • September 2010
                      • 1094

                      #11
                      det här är ju bara så jävla coolt O_O
                      All we are, we are.

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #12
                        Synd tycker jag. Även om inte klarar att sprida ut sig så hör ingen av dom hemma där. Folk som ser det kanske får för sig att testa på andra platser med olika arter. Eftersom inte ska finnas där så påverkas ju området både positivt och negativt för olika inhemska
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #13
                          Enda fördelen med kärnkraftsverk borde vara att man kan odla fisk i kylvattnet!
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • karrokaja
                            • March 2006
                            • 5388

                            #14
                            Ursprungligen postat av bossep
                            Enda fördelen med kärnkraftsverk borde vara att man kan odla fisk i kylvattnet!
                            för att inte glömma alla underbara svampår efter en kärnkraftverksolycka
                            stor och härlig svamp, full med hazardous waste!
                            (för övrigt står det "Kråkan the hazardous bird" på mitt skåp i omklädningsrummet på jobbet.)

                            fruktansvärd OT så här på natta, ligger hemma och spyr och mår skit... tha flu
                            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                            Kommentar

                            • wierdalien
                              • February 2003
                              • 936

                              #15
                              Givetvis skall man inte försöka plantera ut och sprida akvariefiskar i naturen. MEn här har dom i alla fall överlevt i tyskland i 20 år och fanns i alla fall kvar under 2010. Skulle vara kul att göra en tur dit för att se det med egna ögon...
                              -----------------------

                              Kommentar

                              Arbetssätt...