svärdbärare hona blir hanne

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Agge
    • March 2006
    • 28

    svärdbärare hona blir hanne

    Jag köpte en svärdbärare hona och den fick ett svärd efter ett tag. Jag har hörd att honorna kan ändra kön när de blir gammla. Min fråga är, blir dom hellt hannar? det vill säga, kan dom befrukta andra honor då?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Vissa påstår att honor kan ändra kön men jag tror mer att hanar kan utvecklas sent och därför inte bilda gonopodium förrän i vuxen ålder.
    Dessa som "byter kön" är säkerligen lika bra på att föröka sig som andra hanar.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Ja, jag såg just en tråd på zoonen om det, och de har visst kommit fram till det som jag trott länge (och det är ju mest logiskt), att vissa hanar inte utvecklas, för att inte få känna av den dominanta hanens vrede, om det kan bli konkurrens om honorna. Lite som malawihanar som färgar ut senare om en dominant, utfärgad hane redan finns i akvariet.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ursprungligen postat av Micke_A
        Ja, jag såg just en tråd på zoonen om det, och de har visst kommit fram till det som jag trott länge (och det är ju mest logiskt), att vissa hanar inte utvecklas, för att inte få känna av den dominanta hanens vrede, om det kan bli konkurrens om honorna. Lite som malawihanar som färgar ut senare om en dominant, utfärgad hane redan finns i akvariet.
        Jag håller med dig.. Det säger sig självt lite tycker jag att de inte bara kan förvandlas till ett annat kön helt plötsligt.
        Malawihanar, svärdbärarhanar och kampfiskhanar tex. är ju alla väldigt dominerande och svaga hanar tar det som skydd (för att överleva) att utvecklas sent.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • wierdalien
          • February 2003
          • 936

          #5
          Äldre honor kan i slutet av sina liv omvandlas till "hanar". Men dom blir inte hane fullt ut, utan bara en steril hona med svärd. GÄller det yngre fiskar så är det uteslutande sent utvecklade hanar som "sett ut som en hona"
          -----------------------

          Kommentar

          • Agge
            • March 2006
            • 28

            #6
            Tack för svaret!

            Kommentar

            • danne0301
              • July 2009
              • 1128

              #7
              Eftersom man sälla köper 'gamla' Svärdbärare i butiker så är det nog ganska så tveklöst så att handlaren trott det varit en hona men misstagit sig bara.
              Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

              2 gånger 54L odlingsprojekt
              540L Ormhuvudfisk som blev CA

              Kommentar

              Arbetssätt...