Guppy med förlossningskomplikationer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hawkse
    • December 2009
    • 781

    Guppy med förlossningskomplikationer?

    För fem dagar sedan var det åter dags för en kull yngel. Hittills har jag väl hittat 7-8 stycken i karet vilket är ovanligt få då min välväxta hona brukar klämma ut minst 30-40 stycken åt gången.

    Jag funderar på om något möjligen gått snett vid förlossningen. Min hona har nämligen sedan 2-3 dagar blivit otroligt hängig. Äter inte och ligger ständigt och vilar på växter eller bottnen av karet. Hon ser för ögat helt frisk ut - se bild - och simmar lite halvt vaggande när hanarna blir för närgångna.

    Jag har sett detta beteende tidigare strax efter förlossningarna och trodde först det skulle gå över som vanligt men den här gången håller det i sig. Tittar jag nära på honan ser jag också att det ur analöppningen sticker ut en liten vit "tuss" ungefär som när hon skall föda. Någon som känner igen symptomen?

    Vad göra? Eftersom hon i övrigt ser frisk ut hoppas jag fortfarande på att hanarna skall hjälpa till med sitt nafsande men efter tre dagar utan synbar förändring börjar man ju undra
    Bifogade filer
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Ser som sagt ut som om hon är mitt uppe i en förlossning. Den ljusa svullnaden är ett tydligt tecken och vanligt.
    Finns inte så mycket mer du kan göra än att avvakta och se vad som händer.
    Hoppas allt går bra, lycka till..
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • hawkse
      • December 2009
      • 781

      #3
      Ursprungligen postat av Nina82
      Hoppas allt går bra, lycka till..
      Tyvärr gick det inget bra men jag har ju i alla fall fått 5-6 kullar från henne.

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ursprungligen postat av hawkse
        Tyvärr gick det inget bra men jag har ju i alla fall fått 5-6 kullar från henne.
        Inte kul
        Men då får du ändå vara nöjd med de yngel du fått.. De lever ju inte mycket längre än så, tyvärr
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        Arbetssätt...