Är detta Molly eller Platy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • puttes
    • December 2009
    • 32

    Är detta Molly eller Platy

    Undrar om dessa små fiskar är molly eller platy och hur ser man vilket kön de har? De såldes i affären som platy men jag börjar undra om det verkligen är så.
    Bifogade filer
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Är ingen poecilidkille och bilden är lite suddig men jag tycker absolut det ser ut mer som molly än platy. Platy har oftast inte det utseendet på stjärtfenan som hanarna har där, dessutom tycker jag att ryggfenan ser väldigt "mollyaktig" ut. Fan vad sjukt om det nu är så att butiken har sålt fisk som platy men det eg. är molly!
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • puttes
      • December 2009
      • 32

      #3
      Ursprungligen postat av Rooster
      Är ingen poecilidkille och bilden är lite suddig men jag tycker absolut det ser ut mer som molly än platy. Platy har oftast inte det utseendet på stjärtfenan som hanarna har där, dessutom tycker jag att ryggfenan ser väldigt "mollyaktig" ut. Fan vad sjukt om det nu är så att butiken har sålt fisk som platy men det eg. är molly!
      Tack så mycket för snabbt svar.
      Mig gör det inte så mycket att det är molly och inte platy, köpte dem som första fiskarna till mitt första akvarium och jag valde dem för att jag gillade den gula färgen.

      Kommentar

      • Hörnsten
        • January 2010
        • 123

        #4
        Det där borde någon kunnig person här kunna knäcka. Molly blir i alla fall mycket större än platy, men det är kanske inte så mycket hjälp just nu. Könet ser man i alla fall på att honorna har en vanlig analfena och hanarna har, eeh, något annat (gonopodium)...

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Det där är med största sannolikhet en "guld"variant av black molly. Ibland vet (BEVISLIGEN!!!!) inte affärernas personal vad de talar om.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • C.Ciklid
            • February 2005
            • 12055

            #6
            Tror åxå på Mollys.
            //Camilla
            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

            Kommentar

            • jagsjalv
              • February 2006
              • 139

              #7
              Jag gissar också som alla andra att det är moly och visst ser det väl ut som tre hanar?
              /André

              Kommentar

              • Gummiankan
                • October 2005
                • 407

                #8
                Jag har samma typ av fisk, typ åttonde generationen avkomma ifrån dalmatinermolly blir gula av någon anledning... =) jag hade hoppats på att f¨fram blå, men icke...
                Hur som haver, it´s molly alright...

                Kommentar

                • puttes
                  • December 2009
                  • 32

                  #9
                  Tack så mycket för alla svar. Det här forumet är grymt!!!

                  Kommentar

                  • Speedo
                    • January 2010
                    • 602

                    #10
                    jag tycker det ser ut på bilden som det är 2 hanar och 1 hona eller har jag helt fel då??
                    För om man kollar på dom två till vänster så har dom liksom en C-formad fena fast "vassare" medans den till höger har en typisk LF-honfena!!
                    Har jag stavat fel....Är det sant?
                    Rätta mig gärna!

                    http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2473059&zoon=1

                    Kommentar

                    • jagsjalv
                      • February 2006
                      • 139

                      #11
                      Ursprungligen postat av Speedo
                      jag tycker det ser ut på bilden som det är 2 hanar och 1 hona eller har jag helt fel då??
                      För om man kollar på dom två till vänster så har dom liksom en C-formad fena fast "vassare" medans den till höger har en typisk LF-honfena!!
                      Men när det gäller molly och platy så har vad jag vet inte stjärtfenan någon betydelse när man könsbestämmer utan det handlar helt och hållet om de har gonopodium eller inte och det tycker jag att de verkar ha alla tre.
                      /André

                      Kommentar

                      • Speedo
                        • January 2010
                        • 602

                        #12
                        Ursprungligen postat av jagsjalv
                        Men när det gäller molly och platy så har vad jag vet inte stjärtfenan någon betydelse när man könsbestämmer utan det handlar helt och hållet om de har gonopodium eller inte och det tycker jag att de verkar ha alla tre.
                        Ok, då vet jag!!
                        Har jag stavat fel....Är det sant?
                        Rätta mig gärna!

                        http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2473059&zoon=1

                        Kommentar

                        • puttes
                          • December 2009
                          • 32

                          #13
                          Det kan ju förklara varför det inte blir några yngel då. Har 2 med "C-formad" stjärt fena och 2 med "rund" stjärt fena men de ser alla likadana ut under. Får kanske börja köpa mina fiskar på något annat ställe eftersom det jag trodde att jag köpte var 4 platy, 2 honor och 2 hanar och nu verkar det som jag fick 4 molly, alla hanar. Ja ja, så kan det bli.

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Ursprungligen postat av puttes
                            Det kan ju förklara varför det inte blir några yngel då. Har 2 med "C-formad" stjärt fena och 2 med "rund" stjärt fena men de ser alla likadana ut under. Får kanske börja köpa mina fiskar på något annat ställe eftersom det jag trodde att jag köpte var 4 platy, 2 honor och 2 hanar och nu verkar det som jag fick 4 molly, alla hanar. Ja ja, så kan det bli.
                            Japp, det är molly, och de tre på bilden är i alla fall hanar. Ja, vad affärer säger kan man tyvärr inte alltid lita på. Var i en affär en gång där en tjej lurade i en kund att könsskillnaden på platy satt i stjärtfenan. Det var wagtailplaty, en del hade den vanliga runda stjärtfenan, och andra hade de mittersta fenstrålarna i stjärtfenan förlängda. Om jag inte minns fel var ca 90% av dem hanar, men hon lurade alltså i honom att de med förlängd stjärtfena var hanar. Att som zoobutiksanställd inte se skillnad på könen hos platy tycker jag är lite skumt, dessutom sa hon inte att hon trodde att det var så, utan hon lät tvärsäker, så hon ljög förmodligen fullt medvetet, förmodligen för att det nästan bara fanns hanar i akvariet, så hade hon sagt som det var så hade han nog inte köpt några. Undrar om han fick några yngel av dem
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • smurfmats
                              • February 2003
                              • 3538

                              #15
                              otroligt läckra var de!!
                              tråden om fjärilars lek!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...