Guppybäcken i närheten av Köln

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wierdalien
    • February 2003
    • 936

    Guppybäcken i närheten av Köln

    Det finns (eller har funnits) en bäck i närheten av köln, där guppys skall ha överlevt under ett antal år. Hittade lite på nätet om det hela men jag vet inte om det fortfarande finns guppys där.

    Det är väll det närmaste man kan komma förvildade övervintrade guppys i dessa trakter? Eller?

    Mer om det här:

    Riesen Angebot an Aquaristik Produkten und ausführliche Ratgeber für Aquarium Liebhaber auf einen Blick. zum Marktplatz Wir arbeiten mit verschiedensten…


    Skall även ha funnist övervintrande guppys i sverige. I en djup brunn enligt rykten men vet inte om det ligger någon sanning i det. Kanske någon annan vet mer?

    Finns det andra sällen i europa där guppys släppts ut och där dom lyckats klara sig?
    -----------------------
  • daniel_i_malmö
    • April 2002
    • 1103

    #2
    Ahh, från ursprungsartikeln från TIN minns jag tydligt en bild. Det var en väldigt liten bäck, mindre än en meter bred.
    Malmö Akvarieförening
    no hope, no harm, just another false alarm

    Kommentar

    • harbard
      • July 2002
      • 1085

      #3
      Har tidigare visat dessa länkar,Nederländerna (IJmuiden) med stora guppy (12 cm):

      och Moskva (om nu Ryssland ligger i Europa...):
      Новости Москвы, Подмосковья и РФ


      För fler ställen (skrolla ner tills man kommer till "Självständiga populationer finns bekräftade under flera efterföljande observationsår bl.a. i följande länder och orter..."):

      <<<(^:>*
      Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
      Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

      Kommentar

      • wierdalien
        • February 2003
        • 936

        #4
        spännande. kanske åka och "fånga vilda guppys"? hi hi
        -----------------------

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          12 centimeters guppy är nog inga guppy, utan nån molly el. dyl.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            12 centimeters guppy är nog inga guppy, utan nån molly el. dyl.
            Troligtvis ja, men samtidigt har jag sett grymt stora guppy hos odlare, som åtminstone var uppemot 10 centimetersstorlek....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • harbard
              • July 2002
              • 1085

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              12 centimeters guppy är nog inga guppy, utan nån molly el. dyl.
              Guppy som lever lite kallare kan bli ganska gamla,har de sedan god tillgång på föda kan de bli ganska stora.För fiskar som lever under dessa förhållanden kommer naturen dessutom att selektera fram större fiskar.
              (Mer vetenskapligt om guppyerna i Köln:

              eller på tyska: http://www.brehmspace.net/?q=en/node/371 )
              <<<(^:>*
              Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
              Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Ursprungligen postat av harbard
                Haha, i bäcken finns också Clarias, Ancistrus, Tilapia och Zebraciklid, som simmar runt mellan snår av Vallisneria!

                Synd vi inte har nån sån bäck i Sverige, vore rätt schysst med stadig tillgång till VF guppy, vallisneria, och ancistrus!
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Haha, i bäcken finns också Clarias, Ancistrus, Tilapia och Zebraciklid, som simmar runt mellan snår av Vallisneria!

                  Synd vi inte har nån sån bäck i Sverige, vore rätt schysst med stadig tillgång till VF guppy, vallisneria, och ancistrus!
                  Nåja, kanske tur att vi inte har någon sådan bäck i Sverige - då skulle säkert myndigheterna här förbjuda hållandet av akvariefisk

                  Bara en liten kommentar apropå de positiva kommentarerna i denna tråd - släpp ALDRIG ut fiskar, växter etc. från våra akvarier i naturen. Det är inte bra vare sig för djuren, naturen eller hobbyns framtid
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

                    Bara en liten kommentar apropå de positiva kommentarerna i denna tråd - släpp ALDRIG ut fiskar, växter etc. från våra akvarier i naturen. Det är inte bra vare sig för djuren, naturen eller hobbyns framtid
                    ...så sant....
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • wierdalien
                      • February 2003
                      • 936

                      #11
                      Nej givetvis skall man inte släppa ut något sådant. Men jag skulle inte ha något emot att besöka sådana "fyndplatser" som redan existerar i Europa. Kunde vara en intressant resa att planera in en resa med några stop, se vad man hittar.
                      Senast redigerad av wierdalien; 22 January 2010, 20:11.
                      -----------------------

                      Kommentar

                      Arbetssätt...