Hur ser man om svärdbärare har yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legis
    • November 2009
    • 95

    Hur ser man om svärdbärare har yngel?

    Jag har 9 st svärdbärare varav 6 är honor. Två av dessa är riktigt stora med riktig ölmage. Kan man på något sätt få en indikation på om någon av de bär yngel? Jag har nämligen också ett antal skalarer och skulle vilja flytta honorna till annat kar så småningom om så är fallet.
  • Banderad
    • January 2006
    • 358

    #2
    Bara att flytta om de är runda. Ett tips är att skaffa en stor nätkasse som är gjord för ändamålet och placera honan där i (så att ynglen kan komma ifrån mamman). Honorna är nämligen inte sena på att äta sina små om läge uppstår.

    Lycka till!

    /Jocke

    Kommentar

    • Nubi
      • March 2009
      • 9026

      #3
      Hej!
      Det enklaste sättet är det som Banderad beskriver, har du däremot ett mindre akvarium på 30L kan man använda det som yngelkar, men då bör karet vara inkörd eller att du använder ett filter som varit inkörd.

      För att få ynglerna att överleva
      Dästa är att flytta på svärdbärar mamman så hon kan ploppa ut ynglerna och sen slänger du tillbaka svärdbärar mamman till sitt vanliga akvarium, Så får ynglerna gå själva med lite skärpsnäckor.

      själv låter jag mina svärbärar yngel klara sig själva i det karet de vuxna svärdbärarna går i. Har mycket mycket flytväxter så de har någonstans att gömma sig.
      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
      Fiskbloggen

      Kommentar

      • legis
        • November 2009
        • 95

        #4
        Tack för svaren, perfekt

        Kommentar

        Arbetssätt...