Hjälp mig med antal och könsfördelning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tomtebolycka
    • November 2009
    • 59

    Hjälp mig med antal och könsfördelning

    125 liter

    black molly
    silvermolly
    corydoras aeneus 6st
    clown pleco 1st
    ancistrus 1+1

    Blir det för mkt att sedan sätta till ett litet stim kardinaltetra eller några platy? Funderar även på räkor.

    Antal? Kön? Vad kan/ska bytas bort om det blir för mkt?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Ursprungligen postat av tomtebolycka
    125 liter

    black molly
    silvermolly
    corydoras aeneus 6st
    clown pleco 1st
    ancistrus 1+1

    Blir det för mkt att sedan sätta till ett litet stim kardinaltetra eller några platy? Funderar även på räkor.

    Antal? Kön? Vad kan/ska bytas bort om det blir för mkt?
    Black molly - en hane två honor
    Silver molly - en hane två honor
    corydoras - 6-8st.
    clown pleco - 1st
    ancistrus - 1+1
    tetror - 10-15st el. Platy - en hane två honor
    räkor - önskat antal.

    Det enda jag tänker på är ancistrusarna och clownen som jag inte vet hur bra de kommer överens i ett så pass litet revir.
    Du kan ju prova men hade nog satsat på antingen eller
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • tomtebolycka
      • November 2009
      • 59

      #3
      Tack för svar Nina. Dig kan man alltid räkna med. Angående clown pleco'n så var det djuraffären som övertalade att ta den när vi egentligen var inne för att köpa ett ancistrus-par. Han sa då att det skulle vara ok att komplettera med andra malar, som ancistrus. Men jag vet inte om han är mer intresserad av försäljning än att fiskarna ska trivas och må bra. Har mer och mer känt att jag inte riktigt kan lita på just den butiken. Tråkigt. Plecon är redan i karet så det känns trist att plocka ur honom, dock städar han bara måttligt bra så vi kanske testar med två mellanstora ancistrusar och satsar på många hålor och grottor åt dem att försöka samsas om.

      Funkar det med så många som 25-30 fiskar plus säg tio räkor i 125 liter?

      Kommentar

      • august1996
        • October 2009
        • 333

        #4
        min Cklown pleco kommer inte överäns med ancistrusen måste ta i två mat tableter på olika håll annnars börjar dom bråka

        Kommentar

        • tomtebolycka
          • November 2009
          • 59

          #5
          Ursprungligen postat av august1996
          min Cklown pleco kommer inte överäns med ancistrusen måste ta i två mat tableter på olika håll annnars börjar dom bråka
          Men det funkar om du gör så? De verkar kunna leva jämsides i övrigt?

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Ursprungligen postat av tomtebolycka
            Tack för svar Nina. Dig kan man alltid räkna med. Angående clown pleco'n så var det djuraffären som övertalade att ta den när vi egentligen var inne för att köpa ett ancistrus-par. Han sa då att det skulle vara ok att komplettera med andra malar, som ancistrus. Men jag vet inte om han är mer intresserad av försäljning än att fiskarna ska trivas och må bra. Har mer och mer känt att jag inte riktigt kan lita på just den butiken. Tråkigt. Plecon är redan i karet så det känns trist att plocka ur honom, dock städar han bara måttligt bra så vi kanske testar med två mellanstora ancistrusar och satsar på många hålor och grottor åt dem att försöka samsas om.

            Funkar det med så många som 25-30 fiskar plus säg tio räkor i 125 liter?
            Det kan gå alldeles utmärkt om du som du skrev har tillräckligt med gömställen. Eller så funkar det inte alls .. Bara att prova
            Sen att de bråkar om maten det gör även ancistrusar sinsemellan om de inte får varsin matbit så det behöver inte betyda så mycket.
            Märker du däremot att de bråkar över olika gömställen för mycket kan det kanske vara ett tecken på att det är för trångt

            Antalet fiskar är inte det som säger om ett akvarium är fullt eller ej utan vilka fiskar det är.
            Nu har du malar som kommer hålla sig relativt still, pansarmalar som patrullerar botten, räkor som plockar lite varstans och de tar upp väldigt liten plats (lite beroende på sort såklart) och sen har du mollysarna och tetrorna/platyna som rör sig fritt.

            Jag tror inte att det kommer verka för fullt men fler än så bör du nog inte ha.
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              ....risken är bara att räkorna kommer bli ett väldigt dyrt levandefoder......
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • tomtebolycka
                • November 2009
                • 59

                #8
                Ursprungligen postat av tummen
                ....risken är bara att räkorna kommer bli ett väldigt dyrt levandefoder......
                Inser detta men jag är rätt säker att maken vill testa. Räkorna är hans enda önskemål med hela akvariet. Överlever de så blir han glad för det, blir de till föda så kommer han nog tycka att det är lite spännande det med

                Kommentar

                • Estetfjortiz
                  • March 2009
                  • 365

                  #9
                  jag hade mina 3 st clown plecos tillsammans med 2 ancistrusar och de var inte så snälla mot varandra. Nu har jag en av ancistrusarna tillsammans med clownerna i ett större akvarium med fler gömställen och det går jättebra! En bekant till mig har sin clown med 3 ancistrusar i ett 250 liter kar med massor av gömställen och det har heller aldrig varit nå problem bara man inte har dem för trångt med för lite gömställen så fungerar det nog!

                  Vad det gäller räkfrågan har jag haft molly, platy, ancistrus, clown pleco, hästnosalgätare, pansarmalar mfl. tillsammans med Amanoräkor vilket har fungerat bra! Däremot rekommenderar jag inte att ha dem med körsbär eller CR/CB eftersom de är lite småväxta.
                  Senast redigerad av Estetfjortiz; 24 January 2010, 13:45.
                  HETER NU MERA UNDERVATTEN!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...