Jaga ungfödare med hov på Teneriffa??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wierdalien
    • February 2003
    • 936

    Jaga ungfödare med hov på Teneriffa??

    Har hört talas om att det skall finnas olika ungfödare utplanterade i olika vatten reservar och dammar på Teneriffa. Skulle vara intressant att veta vilka arter det i så fall handlar om och om någon vet var dessa vattensamlingar finns? Kunde vara kul att kuta runt lite med en hov och se om man lyckades fånga något...

    Tips mottages tacksamt
    -----------------------
  • wierdalien
    • February 2003
    • 936

    #2
    ingen som vet?
    -----------------------

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Det är säkert moskitfisk - den j*#la fiskarna är utplanterade precis överallt över hela världen, och ställer till stora problem för de inhemska fiskarna överallt pga att de är så aggressiva. Kan vara guppy också.

      Jag bilade runt på Teneriffa för några år sedan, och det finns nästan inga naturliga permanenta vattendrag kvar på ön - alla större vattendrag samlas in och används till bevattning. Jag såg några små åar uppe i nordöst, kring huvudstaden, men de jag såg var rätt förorenade, nästan avloppsdiken. Nästan alla gårdar har också konstgjorda regnvattendammar, antar att de används till bevattning. Vet inte hur glada de blir om du börjar håva fisk i en sån utan att fråga först.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Otto the Otocinclus
        • December 2008
        • 94

        #4
        Är det inte massa byråkrati runt införsel av fisk från utlandet??

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          ...dessutom är i stort sett all mark utomlands privat, någon allemansrätt finns inte! Om du ändå hittar en damm och vill kolla efter fisk så fråga om lov först!
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av Otto the Otocinclus
            Är det inte massa byråkrati runt införsel av fisk från utlandet??
            Jo, men byrokratin är mindre gällande införsel från övriga EU till Sverige. Men detta gäller inte "vild" fisk.....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • wierdalien
              • February 2003
              • 936

              #7
              givetvis skall jag inte jaga fisk, men det hade varit kul. fast då egentligen efter "riktiga" vilda där dom kommer från.
              -----------------------

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av wierdalien
                givetvis skall jag inte jaga fisk, men det hade varit kul. fast då egentligen efter "riktiga" vilda där dom kommer från.
                DET är nu en helt annan sak, och kräver en hel del pappersexercis, men kanske att du kan "snika" in dig på en vetenskaplig expedition av något slag? Annars anordnas det ibland (dyra?) fångstresor till ex.vis Sydamerika.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                Arbetssätt...