platy yngel tipps?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karin_95
    • May 2009
    • 85

    platy yngel tipps?

    har fått lite yngel, innan har jag alldrig hunnit fånga dom efter födseln.Men denna gången gjorde jag de och jag har dom i en sån där typ yngel burk tror jag den heter ganska praktisk ^^ ialla fall jag har lagt ner lite java ormbunkar (små) och lite java ´mossa, jag brukar smulla ner lite lite flingfoder i "burken" och dom äter de, finns de nått jag kan göra för att de ska må bättre? eller har ni nått tipps? schysst om ni svarar
  • jenmad
    • March 2009
    • 579

    #2
    Ursprungligen postat av Karin_95
    har fått lite yngel, innan har jag alldrig hunnit fånga dom efter födseln.Men denna gången gjorde jag de och jag har dom i en sån där typ yngel burk tror jag den heter ganska praktisk ^^ ialla fall jag har lagt ner lite java ormbunkar (små) och lite java ´mossa, jag brukar smulla ner lite lite flingfoder i "burken" och dom äter de, finns de nått jag kan göra för att de ska må bättre? eller har ni nått tipps? schysst om ni svarar
    Hej Karin!
    Jag har också platy men jag brukar låta ynglena vara kvar i det stora karet (110 liter) tillsammans med de andra fiskarna och massor med växter, fast det brukar vara nåt enstaka yngel som överlever Å andra sidan skulle det bli alldeles för fullt om fler överlevde så det är nog lika bra!
    Yngelburken du har, är det en sån som flyter i det stora karet med springor i sidorna? Spelar egentligen ingen roll, man måste hursomhelst ha koll på vattenkvaliteten. I ett flytande yngelkar är det rätt enkelt, när jag nån gång har använt ett så lyfter jag upp det så att nästan allt vatten (och smuts!) har runnit ut, sen lägger jag ner det igen, kanske två-tre gånger om dagen. Är det ett separat kar så gäller täta vattenbyten förstås, det är svårt att mata yngel precis lagom, det brukar bli en massa mat över.
    Lycka till!
    Hälsningar
    Jennifer

    Kommentar

    • Karin_95
      • May 2009
      • 85

      #3
      tack! jo jag har en sån, o tänkte samma sak att jag borde lyfta den , för d eblr ju hemskt smuttsigt! jo jag hde en kampfiskhane i akvariet som alltid t upp alla yngel och guldfisken o platysarna hjälper ju såklart också till men den dog samma dag som dom föddes! så r i oturen har faktiskt sett ett yngel som ite var i "burken" tack för hjälpen

      Kommentar

      • jenmad
        • March 2009
        • 579

        #4
        Det smittar tydligen - jag har plockat fram mitt yngelkar och har fyra yngel i det Jag som lovade mig själv att aaaaldrig mer... Men de är väldigt söta, äter finsmulat torrfoder, gömmer sig i växterna och har sällskap av några skräpsnäckor som städar åt dem

        Hälsningar
        Jennifer

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          ....bästa tipset vid rationell uppfödning är att låta de vuxna fiskarna vara i ett större (minst 100 liter) akvarium, utan annan fisk som äter yngel. Låt honorna föda fritt, mata omväxlande och byt vatten regelbundet. Undvik "yngelkassar", varken honorna eller ynglen mår speciellt bra av att placeras i isoleringscell.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Nilsrolf
            • November 2006
            • 549

            #6
            Ursprungligen postat av tummen
            ....bästa tipset vid rationell uppfödning är att låta de vuxna fiskarna vara i ett större (minst 100 liter) akvarium, utan annan fisk som äter yngel. Låt honorna föda fritt, mata omväxlande och byt vatten regelbundet. Undvik "yngelkassar", varken honorna eller ynglen mår speciellt bra av att placeras i isoleringscell.
            Du menar att efter omedelbart efter födslarna flytta "tillbaks" de vuxna?

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av Nilsrolf
              Du menar att efter omedelbart efter födslarna flytta "tillbaks" de vuxna?
              Nej, alla fiskarna skall leva "fritt" i akvariet, med gott om gömställen och inredning så ynglen kan klara sig undan i början.

              Alternativet är att vid proffsoldling hålla de vuxna individerna i en jättestor kasse (nästan hela akvariets övre del) av grovmaskigt nät, så ynglen kan söka sig mot botten och ut mot kanterna för att undvika att bli uppätna. När akvariet fyllts med massor av små yngel flyttas de vuxna+ kassen till ett nytt identiskt akvarium och allt fortsätter en omgång till.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • jenmad
                • March 2009
                • 579

                #8
                Ursprungligen postat av tummen
                Nej, alla fiskarna skall leva "fritt" i akvariet, med gott om gömställen och inredning så ynglen kan klara sig undan i början.
                Det är så jag brukar göra men nu har jag inte sett några överlevande yngel på ett par månader så när jag fick syn på fyra stycken så blev jag ju tvungen att rädda dem Platyna har sällskap av kardinaltetror och corydoras, plus de vuxna platyna förstås, så trots massor med växter har ynglen det svårt. Jag ser alltsomoftast hur ett par-tre platys följer efter en högdräktig hona i väntan på mat så de nyfödda får aldrig nån chans att gömma sig...

                Hälsningar
                Jennifer

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av jenmad
                  Det är så jag brukar göra men nu har jag inte sett några överlevande yngel på ett par månader så när jag fick syn på fyra stycken så blev jag ju tvungen att rädda dem Platyna har sällskap av kardinaltetror och corydoras, plus de vuxna platyna förstås, så trots massor med växter har ynglen det svårt. Jag ser alltsomoftast hur ett par-tre platys följer efter en högdräktig hona i väntan på mat så de nyfödda får aldrig nån chans att gömma sig...

                  Hälsningar
                  Jennifer
                  Ditt stora problem verkar dels vara brist på gömställen, men det man ofta inte tänker på är att kardinaler först (när de är små) inte utgör ett hot mot yngel, men plötsligt så är de riktiga yngelglufsare, ta bort kardinaltetrorna så skall du få se att fler yngel överlever! Alternativet om man ändå vill behålla kardinaltetrorna är att ha mycket javamossa nere på botten, täta växtsnår som når upp till ytan och sedan också tätt med ytväxter. Då KAN en del yngel överleva. Lycka till!
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • jenmad
                    • March 2009
                    • 579

                    #10
                    Ursprungligen postat av tummen
                    Ditt stora problem verkar dels vara brist på gömställen, men det man ofta inte tänker på är att kardinaler först (när de är små) inte utgör ett hot mot yngel, men plötsligt så är de riktiga yngelglufsare, ta bort kardinaltetrorna så skall du få se att fler yngel överlever! Alternativet om man ändå vill behålla kardinaltetrorna är att ha mycket javamossa nere på botten, täta växtsnår som når upp till ytan och sedan också tätt med ytväxter. Då KAN en del yngel överleva. Lycka till!
                    Brist på gömställen tror jag inte det är - hela karet är i princip igenväxt med windelöw, javamossa, limnophilia sessiliflora och vallisneria, plus några andra växter. Kardinalerna har alltid varit vuxna, de har jag övertagit från nån annan. Jag tror nog ändå jag satsar en slant på att det är platyna som simmar med öppna gap efter de födande mammorna... Jag vill ju inte att alltför många yngel ska överleva, då lär det ju snart bli överfullt i karet, men nåt enstaka nån gång är ju lite kul. Få se hur det går med de här fyra, än så länge verkar de helt nöjda i sin egen lilla djungel

                    Hälsningar
                    Jennifer

                    Kommentar

                    • Karin_95
                      • May 2009
                      • 85

                      #11
                      jaha, nuär ynglen snart 3 veckor och de kommer att klara sig jaghade två från början men så hittade jag två till dom äter som galningar och ibland blir de bråk imellan dom :S men de går bra hittade igår ett yngel i akvariet ( kanske de med klara sig )

                      tack för alla svar !

                      Kommentar

                      • jenmad
                        • March 2009
                        • 579

                        #12
                        Ursprungligen postat av Karin_95
                        jaha, nuär ynglen snart 3 veckor och de kommer att klara sig jaghade två från början men så hittade jag två till dom äter som galningar och ibland blir de bråk imellan dom :S men de går bra hittade igår ett yngel i akvariet ( kanske de med klara sig )

                        tack för alla svar !
                        Då har du lyckats bättre än jag! Jag lyckades i helgen med att (i samband med vattenbyte) lägga slamhäverten så att yngelkaret lutade. Antingen tog tre yngel chansen och rymde eller så hade platyn som jag hittade i yngelkaret nåt med saken att göra... Ett yngel kvar i yngelkaret, ett eller kanske två i stora karet... Jaja, det är nyttigt med levande foder

                        Hälsningar
                        Jennfer

                        Kommentar

                        Arbetssätt...