Problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • xlnt
    • October 2009
    • 13

    Problem

    Hej, jag tror att jag börjar få överbefolkning i mitt akvarie.

    Det är på 60 Liter och det fanns från början: 10st Neontetra, 4 guppys, 3st tigerbarb (snällare varianten), nu har det gått så långt att jag har ca 4 vuxna 5 halvvuxna och ca 10st större yngel av guppys:

    Hur många kan man ha i ett 60Liters och kan man ge fiskar till en djuraffär?

    1 av mina Neontetror blev sjuk och började bli missbildad, den var böjd på mittten i en 90graders vinkel (innan jag avlivade den), är det en smittsam sjukdom eller ett kasst exemplar?

    Hur gör man för att föda upp icke levandefödare, typ Neontetror?
  • chainy
    • February 2007
    • 405

    #2
    Ditt akvarium är överbefolkat!
    Om jag fattat rätt har du
    10 neon
    4 vuxna guppy + 15 yngel
    3 tigerbarber

    Tigerbarbar är för stora för ditt akvarium och är dessutom fenbitare - passar inte med guppy. vad du menar med snällare varianten vet jag inte. Men hade jag varit du hade jag börjat med att göra mig av med dem.

    Det bör ha 5 liter per fisk med tanke på dina fiskars storlek!
    Det blir alltså 12 fiskar.... och efetrsom du verkar gilla neontetrorna bäst - gör dig av med guppysarna med och kör på bara neontetror tycker jag.
    Alternativt bra guppy.

    Angåengde din sjuka fisk; Dessa fisksorter lever inte jättelänge MEN 90 graders vinkel låter inte bra. Och en av de vanligaste anledningen till sjukdomar är just överbefolkning. Så jag tycker du ska välja vilken sort du gillar bäst.. Kanske köpa ett till akvarium?
    Bilder på mina fiskar finns på;
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

    Kommentar

    • Rockdoll
      • October 2009
      • 351

      #3
      Nåja, lite mer än bara 10 neontetror kan man väl ändå ha i ett 60 liters akvarium.

      Fråga någon djuraffär om de kan ta emot lite guppyyngel när de bli lagom stora för att flytta hemifrån så de inte blir för många.

      För att föda upp neontetror bör du ha ett eget odlingsakvarie till dem. Föräldrarna äter gärna upp både rom och yngel, så dessa ska tas ut ur akvariet så fort rommen är lagd. Har aldrig fött upp neontetra, eller någon annan fisk heller för den delen, själv men jag vet att det finns en del trådar om det här så sök lite i forumet
      Senast redigerad av Rockdoll; 13 January 2010, 02:30.

      Kommentar

      • xlnt
        • October 2009
        • 13

        #4
        Tack för de bra svaren!

        Ang. Tigerbarben så är de inte tigerbarb utan en snällare variant som ser något annorlunda ut kommer int ihåg exakt namn.


        Nytt akvarium blir det kanske ja

        Kommentar

        • chainy
          • February 2007
          • 405

          #5
          Ursprungligen postat av Rockdoll
          Nåja, lite mer än bara 10 neontetror kan man väl ändå ha i ett 60 liters akvarium.

          Ja, det kan man väl.... frågan är bara varför man vill tränga ihop så många fiskar som möjligt på liten yta.
          Bilder på mina fiskar finns på;
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

          Kommentar

          • chainy
            • February 2007
            • 405

            #6
            Ursprungligen postat av xlnt
            Ang. Tigerbarben så är de inte tigerbarb utan en snällare variant som ser något annorlunda ut kommer int ihåg exakt namn.

            Kan det vara Puntius pentazona även kallad Fenbands barb? de är lika men dem är lite snällare. Enda fisk jag vet som är lik.
            Bilder på mina fiskar finns på;
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Jag måste (vänligen)be dig (och alla andra) hålla tråden till frågor om levandefödare! Annars blir det otroligt svårt att hitta bland alla trådar här på Z-pet. Lär dig också att söka på forumen innan du postar nya trådar. Många frågor är besvarade många gånger förut! Detta är dessutom en av z-pets grundläggande regler.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              Arbetssätt...