Namnförvirring?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eidesdotter
    • December 2009
    • 219

    Namnförvirring?

    Har några Indianplaty, Xiphophorus variatus. http://www.gamman.se/UserGalleri/%7B...66315B9%7D.jpg

    Såg idag exakt samma fisk i en annan butik än där jag köpte dem, men där kallades de Papegojplaty och hette Poecilia variatus på latin. (Även vanlig platy, X. maculatus kallades Poecilia.)

    Har googlat en massa, men får inte ordning på det hela. Vad heter fisken? Har den bytt det latinskt namn och vilket är i så fall det aktuella namnet?

    Och hur är det med populärnamnet Papegojplaty? När jag googlat på det får jag inget napp alls?
    Senast redigerad av Eidesdotter; 09 January 2010, 17:14.
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Platty och svärdbärare tillhör båda Xiphophorus, dock så är inte dina platy någon X variatus utan en odlingsform av platy.
    Hur vildformerna ser ut hittar du på denna sidan
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • Eidesdotter
      • December 2009
      • 219

      #3
      Tack för länken!

      Jo, att Svärdbärare heter Xiphophorus känner jag till, fast det var inte riktigt det frågan handlade om.

      Att butikerna sätter fel namn på både det ena och det andra är ju ingen världsnyhet iofs, men även i literaturen kallas den fisk jag har hemma nu för X. variatus. Hur har det blivit så?
      Och om inget namnbyte skett, varför får en i övrigt mkt skicklig och kunnig akvariehandlare för sig att döpa om platys till Poecilia (guppy trodde jag)?

      Någon som vet vad mina platys ska heta? Både populärnamn och latin hade varit roligt att få rätsida på.

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Vilket släkte en fisk skall tillhöra varierar med tiden och avspeglar hur kunskapen om dom växer. Indianplatyn beskrevs vetenskapligt första gången (1904) som Platypoecilus variatus. Jag tror det var 1963 som den flyttades till det större släktet Xiphophorus (som ordagrannt betyder svärdbärare) , och sedan dess har den i princip stannat där och kommer troligen förbli där ett bra tag till, men alldeles säker kan man aldrig vara.

        Det finns ett visst mått av godtycke för forskaren när han eller hon sätter storleken på ett släkte. Vill man dela upp en familj i så små delar som möjligt så hamnar indianplatyn i Platypoecilus igen, om man inte hittar på ett nytt släkte som bara innehåller indianplatyn. Alternativt tycker man att alla ungfödande tandkarpar är så lika varann att dom gott kan hamna i samma jättesläkte allihop - då blir det Poecilia variata för släktet Poecilia är äldst (1801).

        Reglerna för vad man får och inte får göra med fisknamnen styrs av en "lagbok" som heter ICZN eller bara "koden". Vad som står där behöver man normalt inte bry sig så mycket om (men kan vara kul att brilljera med!) - enklast är att följa någon databas, t ex FishBase. En klurig sak är dock att vill man vara riktigt kinkig så gäller "koden" bara för naturliga populationer och inte för odlingsformer. Strikt så har dom inget vetenskapligt namn alls, men det brukar ingen bry sig om!

        Jag tror nämligen att dina fiskar är resulatet av många decenniers korsande av platy, indianplaty och kanske även lite svärdbärare.

        Fördelen med de vetenskapliga namnen är att det finns ett regelverk. Det gör det inte för populärnamn, och därför kan man kalla vilken fisk som helt papegojplaty - t ex dina fiskar.

        Jag tror att den mest pragmatiska åsikten borde vara att dina fiskar bör kallas indianplaty, Xiphophorus variatus - eller möjligen, om Guy har rätt (och det har han oftast) platy, Xiphophorus maculatus. Men med alla brasklapparna ovan!
        Senast redigerad av Erik Åhlander; 10 January 2010, 00:44. Anledning: hann inte skriva klart

        Kommentar

        • Peter1904
          • February 2003
          • 1079

          #5
          Molly, Platy, Svärdbärare och Guppys i olika former har väl korsats i så många led inom akvaristiken att många "arter" som finns i våra butiker är i princip omöjliga att artbestämma/namnge på ett vettigt sätt?

          Kommentar

          • Eidesdotter
            • December 2009
            • 219

            #6
            Tack Erik Åhlander för ett mkt intressant och uttömmande svar! Me like.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Handels/populärnamn kan variera från butik till butik, särskilt på odlingsformer. När det gäller bl.a platy och svärdbärare, så är det inte bara färger som skiljer, utan även fenorna. Olika färgvarianter har olika namn, men även t.ex platy med (framodlade) höga ryggfenor har ett särskilt namn om jag minns rätt, så om två fiskar har samma färg (t.ex tuxedoplaty), men den ena har normal ryggfena och den andra har hög ryggfena, så kan nog en del affärer välja att gå på färgen på den ena, och ryggfenan på den andra när de sätter ut namnen. I teorin i alla fall. Handels/populärnamn är en snårskog, och kan vara mer förvirrande än de är till hjälp. Därför är latinska namn bra, även om de inte alltid heller stämmer, är dåligt uppdaterade och så vidare, i affärerna.
              Senast redigerad av Shepard; 12 January 2010, 17:50.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              Arbetssätt...