hona blir hane?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bette
    • September 2006
    • 635

    hona blir hane?

    Har köpt ett gäng svärdbärare för ca 2 månader sen. Dom är köpta som 2 hanar och 4 honor. Igår upptäckte vi att en hona istället är en hane. Kan de ändra kön eller utvecklas de som blir hanar sent. Den här såg ut som en hona. De såg fullvuxna ut vid köpet.
    Elisabet
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Det händer väldigt ofta. Jag tror på sen utveckling men många tror att de verkligen kan byta kön. Den dagen det bevisas tror jag på det innan dess tror jag att vissa hanar av rangordningsskäl utvecklas senare. Dominanta hanar utvecklas tidigare med andra ord men som sagt så är det bara spekulationer.
    Men du är inte ensam iaf
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • zoomi
      • August 2004
      • 829

      #3
      När jag hade egna svärdbärare hände samma fenomen för mig, mina svärdbärare ynglade av sig och av ynglena var det ett som var en hona fram tills den va stor, då plötsligt började stjärtfenan bli spetsig och till slut forma ett svärd.

      Jag gjorde lite efterforskning och googlade det. Jag kan inte backa upp detta med fakta eller källor men jag har för mig att jag läste att de kunde byta till hanne beroende på omgivningen. Om individen som hona befann sig med många honor men få hannar triggade detta processen och individen kunde komma att byta kön till hanne. Om det stämmer vore det helt otroligt, hur naturen tar hand om problem.

      Kommentar

      • JLi
        • December 2004
        • 773

        #4
        Jag har haft svärdbärare som utvecklat svärd och gonopodium först vid 1½ års ålder. Det är mycket vanligt med senare utvecklade svärdbärarhanar. Jag är litet inne på samma teori om dominans som Nina, men det är bara mina egna funderingar. Hos mig har aldrig en hona som redan ynglat "bytt" kön till hanfisk. De finns de som hävdar att även det är möjligt men jag har svårt att tro på det.
        h. Johan

        Kommentar

        • Rooster
          • March 2006
          • 1468

          #5
          Hej, är själv ingen expert på poecilider men har pratat med väldigt erfarna akvarister på området och de har samma uppfattning precis som ni, alltså att det rör sig om underordnade hanar som inte utvecklar svärd eller gonopodium förrens dominanta idivider är borta!
          Fish for Life!!!

          Kommentar

          • hawkse
            • December 2009
            • 781

            #6
            Ursprungligen postat av Rooster
            Hej, är själv ingen expert på poecilider men har pratat med väldigt erfarna akvarister på området och de har samma uppfattning precis som ni, alltså att det rör sig om underordnade hanar som inte utvecklar svärd eller gonopodium förrens dominanta idivider är borta!
            Ursäkta för att jag kapar tråden men gäller detta även guppy? Jag har nu fått 3-4 kullar guppies och samtliga överlevare verkar vara av honkön! Vore väldigt trevligt om man kunde få en hane eller två också. Det blir ju lite lättare att kränga dem då

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Ursprungligen postat av hawkse
              Ursäkta för att jag kapar tråden men gäller detta även guppy? Jag har nu fått 3-4 kullar guppies och samtliga överlevare verkar vara av honkön! Vore väldigt trevligt om man kunde få en hane eller två också. Det blir ju lite lättare att kränga dem då
              Nope, tyvärr

              Guppy är mycket enkla att se skillnad på eftersom i princip alla honor har dräktighetsfläck, vare sig de är dräktiga eller ej. Hanar har däremot ingen dräktighetsfläck och utvecklar gonopodium i relativt tidigt stadium (ca.3mån).
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • hawkse
                • December 2009
                • 781

                #8
                Då kan jag hoppas några månader till för några av dem. De som redan har dräktighetsfläck är det då naturligtvis kört med.

                Kommentar

                • Bette
                  • September 2006
                  • 635

                  #9
                  En av mina hanar har varit väldigt dominant men har lugnat sej nu. Kanske därför som den andra fisken vågar visa sitt rätta jag. Ja det händer alltid något i akvariets underbara värld. Tack för alla svar och ett Gott Nytt År
                  Elisabet

                  Kommentar

                  • JLi
                    • December 2004
                    • 773

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bette
                    En av mina hanar har varit väldigt dominant men har lugnat sej nu. Kanske därför som den andra fisken vågar visa sitt rätta jag. Ja det händer alltid något i akvariets underbara värld. Tack för alla svar och ett Gott Nytt År
                    Det brukar vara en större hane som är herre på täppan.
                    h. Johan

                    Kommentar

                    Arbetssätt...