Sjuk guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sophia_
    • January 2009
    • 454

    Sjuk guppy

    En av guppyhanarna har magrat av tycker jag, och blivit "krökt". Alltså bakkroppen vinklas liksom neråt på honom då han simmar. Då han vänder sig ser han normal ut, om än ganska liten. Och jag tycker han håller till mycket i nedre delen av akvariet, nere vid botten för det mesta. Men han äter och verkar pigg andra stunder. Några åsikter om detta? Hur gamla blir guppysar?
    www.devons.se
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Jag tycker det låter som ålderdom helt klart. Så blir iaf mina hanar veckorna innan de går bort.
    Guppy blir inte mer än 1-2år och många som man köper i butik är redan mer än halvåret när man köper dem eftersom de färgar ut så sent.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Sophia_
      • January 2009
      • 454

      #3
      Ah då är det säkert så. Borde väl klippa av den men jag vette fan om jag klarar det... Ska be maken!
      www.devons.se

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ursprungligen postat av Sophia_
        Ah då är det säkert så. Borde väl klippa av den men jag vette fan om jag klarar det... Ska be maken!
        Gör jag alltid oxå
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Sophia_
          • January 2009
          • 454

          #5
          Maken ville inte heller klippa fisken mitt itu. Vi får väl låta honom vara tills vidare.
          www.devons.se

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Ursprungligen postat av Sophia_
            Maken ville inte heller klippa fisken mitt itu. Vi får väl låta honom vara tills vidare.
            Jag brukar låta det ha sin gång så länge de inte är sjuka eller riktigt döende.
            Sambon brukar dänga dem riktigt hårt i toastolen och efter att ha kollat att den är död spolar han ner den.
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Sophia_
              • January 2009
              • 454

              #7
              Den var död i morse då jag vaknade så det gick nog rätt fort. Är ju mest van vid större djur - katter och hundar - och dem avlivar man ju då det bara går åt ett håll. Det är ju inte alltid riktigt så med fiskar så jag fick först så dåligt samvete att jag inte tog bort den. Men det är nog så att det inte är så många fiskar som blir avlivade, tvärtom. Det är helt enkelt jag som är lite blödig! Tror att det är en hane till på G som jag köpte samtidigt, men de andra fyra ser fina ut!
              www.devons.se

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Ursprungligen postat av Sophia_
                Den var död i morse då jag vaknade så det gick nog rätt fort. Är ju mest van vid större djur - katter och hundar - och dem avlivar man ju då det bara går åt ett håll. Det är ju inte alltid riktigt så med fiskar så jag fick först så dåligt samvete att jag inte tog bort den. Men det är nog så att det inte är så många fiskar som blir avlivade, tvärtom. Det är helt enkelt jag som är lite blödig! Tror att det är en hane till på G som jag köpte samtidigt, men de andra fyra ser fina ut!
                Det är ju aldrig fel att avliva en fisk om man ser att det inte kommer gå vägen men går det så fort så tycker iaf jag att det är ok. Det är ju en naturlig död..
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Du kan ju hoppas på yngel från din grupp så slipper du i alla fall detta "problemet" framöver/den närmaste tiden. För förhoppningsvis dör ju inte alla "gamlingar" samtidigt.

                  Lycka till!
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  Arbetssätt...