Poecilia amazonica

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Janne E
    • December 2007
    • 261

    #61
    Nej, för det finns ingen ort där de fångas, de fångas i en liten pöl eller väldigt liten sjö utmed ganska dålig väg (PA-125) söder om Paragominas nära gränsen till Maranho. M. parae har jag fått några honor från Cameta som ligger vid Rio Tocantins.

    Mvh Janne

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #62
      Eftersom jag inte ids/vill starta en egen tråd så skriver jag här (dessutom är det den enda tråd jag får upp när jag söker på M.parae i forumet...) :

      Idag köpte jag två (DYRA!) honor av M.parae "tiger" på Arkenbutiken i Varberg, på tisdag får de in nya och då skall jag hämta upp ett par till min grupp. Är det någon som kan ge mig tips på eventuella saker att tänka på med den här arten? Om jag inte hör något antar jag att de är ungefär som andra levandefödare; äter, skiter och gökar..... Och om jag tyckte honorna var "dyra" så kommer paret inte bli billigare.... Hur mycket de kostar får ni gissa.....Ansjo kanske vet?
      Senast redigerad av tummen; 12 August 2011, 20:14.
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • nothobranchius
        • November 2008
        • 83

        #63
        M.parae äter gärna sina yngel med god aptit

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #64
          Ursprungligen postat av nothobranchius
          M.parae äter gärna sina yngel med god aptit
          Precis som med vissa vanliga guppyhonor med andra ord! Har mycket javamossa i det akvariet, så det skall nog lösa sig, är det något annat man behöver veta?
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • nothobranchius
            • November 2008
            • 83

            #65
            Fångstort
            M.parae TIGER CI2011 Polizeistation in der Stadt GEORGETOWN Brit. Guyana 2008

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #66
              Ursprungligen postat av nothobranchius
              Fångstort
              M.parae TIGER CI2011 Polizeistation in der Stadt GEORGETOWN Brit. Guyana 2008
              Se på sjutton! Jag som trodde att det var en avelsform jag fått tag i! Tackar ödmjukast!
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #67
                Det blev inga fler från arkenbutiken, men jag kommer få ett gäng från annat håll nästa vecka, OCH till ett betydligt humanare pris....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #68
                  Tyvärr uteblev leveransen, men hoppas det funkar nästa gång!
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • nothobranchius
                    • November 2008
                    • 83

                    #69
                    Micropoecilia sp. aff. minima, Road PA-125, SE Panagominas. Brazil, CI2009
                    Arten är beskriven av Costa 2010 rätta artnamnet är Micropoecilia sarrafare

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #70
                      Ursprungligen postat av Janne E
                      Ok, man skulle ju annars tro att Poecilia skulle vara ganska mycket analyserat idag, kan det bli så att även P. reticulata kommer hamna i släktet Micropoecilia?
                      Det skulle man tro, men det är det inte, och en del av det lilla som gjorts är dessutom ganska kass (beskrivningen av Poecilia wingei t.ex.).

                      Just guppy kommer när Poecilia splittas upp antagligen att hamna i släktet Acanthophacelus, och det är inte otänkbart att de olika arterna av Micropoecilia hamnar där med.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • nothobranchius
                        • November 2008
                        • 83

                        #71
                        Ursprungligen postat av nothobranchius
                        Micropoecilia sp. aff. minima, Road PA-125, SE Panagominas. Brazil, CI2009
                        Arten är beskriven av Costa 2010 rätta artnamnet är Micropoecilia sarrafare
                        rättelse Micropoecilia sarrafae

                        Kommentar

                        Arbetssätt...