Poecilia amazonica

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #46
    Originalbeskrivningen av Poecilia amazonica Garman 1895

    finns på Biodiversity Heritage Library (sök på "Garman")

    Färgen beskriver Garman som:
    "Light olivaceous, edges of scales darker, cheeks and belly silvery. Top of head dark, usually with a small spot of light color in the middle. A vertica1ly oblong spot of dark color edged with light appears on the sixth and seventh scales behind the gill opening, and as many scales forward from the dorsal. On P. vivipara this spot is within three scales of the dorsal, and is retained on old specimens. Frequently there is a band of silvery from the eye backward. A dark blotch on the hind part of the belly above the ventrals, as in Gambusia, is of frequent occurrence on females; some of the males also have a large spot of dark in the sameposition but differing in character. Many have a large rounded black spot on the middle of the caudal pedicel at the base of the fin. Vertical streaks of darker and lighter on the flanks are common. Dorsal and caudal are sometimes mottled or transversely banded with puncticulations of black. A few of the males have a large spot of yellowish behind the black blotch on the caudal pedicel. Where this species is in contact with P. vivipara specimens are found with the lateral spots of both, one in each of the two positions.
    Santa Cruz; Para."

    När det gäller Poecilia vs. Micropoecilia så ligger tydligen en del av problemet i att typarten för Poecilia är Poecilia vivipara som lever i brackvatten längs Sydamerikas kust och som dom verkar ha hoppat över i flera molekylära analyser. Om det är en molly eller vad det är, vet jag inte. Men den påverkar ju namnsättningen en hel del eftersom det är det äldsta namnet.

    Jag vet inte heller om amazonica är en Micropoecilia eller inte. Däremot har den inget med namnet Amazon-molly att göra (vilket jag fick för mig ett tag). Amazon-mollyn är Poecilia formosa från Centralamerika, och "amazon" syftar, förmodar jag, på kvinnliga krigare och inte på Amazonfloden. Det är den arten där det bara finns honor och som inte befruktas av hanar men som ändå måste paras av en molly-hane för att bli fler. Tydligen har man visat att det är en naturlig hybridart av P. sphenops och P latipinna (om jag memorerade rätt) sedan jag läste på om ungfödare senast.

    Kommentar

    • thues
      • May 2006
      • 219

      #47
      Poecilia formosa lever i Mexico i Nordamerika. I det nordøstlige Mexico og faktisk endda nord for grænsen - altså i USA. Forklaringen på navnet er sikkert rigtig, da arten kun består af hunner - og altså har levested langt fra Amazon-området. Det er en hybrid af Poecilia mexicana og P. latipinna. Det skal tilføjes, at forskellen på P. sphenops og P. mexicana er meget små (og der er også diskusssion om artsinddelingen af de to arter).
      P. formosa er en meget interessant art på grund af dens specielle måde at yngle på (og det er helt korrekt).

      Alt det øvrige du skriver er overordentlig spændende og interessant - og du har garanteret et par pointer eller tre !!!!
      Ordförende for Poecilia Scandinavia - en skandinavisk forening for naturformer af ungefødere...
      http://www.poecilia.org
      ---
      - Den, der spørger, er kun dum én gang -
      den, der ikke spørger, er dum hele livet

      Kommentar

      • wierdalien
        • February 2003
        • 936

        #48
        Vilken vacker fisk att dömma av bilderna som postats hittills. Finns dessa i sortiment i någon butik för tillfället? Hur är det med ynglandet? Fått några yngel? Hur många blir det / kull?

        hur stort kar rekomenderas? rekomenderad mat?
        Senast redigerad av wierdalien; 18 January 2010, 16:38.
        -----------------------

        Kommentar

        • oaken
          • September 2006
          • 901

          #49
          Svårt att säga någon specifik butik om du inte uppger vart du bor. Men kan säga att de finns på Imazos lista (som Poecilia cf. amazonica) så alla butiker som tar hem fisk från Imazo bör kunna ta hem dem åt dig.

          Kommentar

          • wierdalien
            • February 2003
            • 936

            #50
            Bor i Borås men jobbar i Stockholm (veckopendlar) och har ju nära till Göteborg och andra orter på västkusten också
            -----------------------

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #51
              Ursprungligen postat av wierdalien
              Vilken vacker fisk att dömma av bilderna som postats hittills. Finns dessa i sortiment i någon butik för tillfället? Hur är det med ynglandet? Fått några yngel? Hur många blir det / kull?

              hur stort kar rekomenderas? rekomenderad mat?
              Antalet per kull är nog okänt, men min gissning blir nog max fyra! Jag har hört talas om ett (1!) svenskfött yngel. Det kommer nog aldrig bli en billig fisk som guppy.

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #52
                Thue,

                Visst är P. formosa nordamerikan! (man skall inte lita på minnet! Jag förväxlade nog utbredningen med P. mexicana som skall nå ned till Nicaragua).

                Jag letade lite till bland de vetenskapliga resultat som publicerats om släktskapen hos olika mollies.

                När det gällerr släktskapen mellan P. sphenops och P. mexicana så hamnade de inte särskilt nära varandra i det molekylära släktträd som gjordes 1998. Å andra sidan är det så länge sedan, och metoderna har förbättrats, så man skall nog inte lita allt för mycket på bara den analysen.

                Släktskapsanalysen för Limia (men även mollies) 2001 baserar delvis på data från 1998. Där hamnar Poecilia vivipara som systergrupp till Limia + Pamphorichthys + molly.

                Om jag har förstått rätt (fast det baseras delvis på gissningar!) så försvann släktet Mollienesia därför att Poecilia vivipara ansågs se ut ungefär som en molly och då hamnar alltihop i det äldsta släktnamnet som är Poecilia. Om sedan de tidiga molekylära studierna håller även om man studerar fler gener så gissar jag vidare att vi får ett mycket litet Poecilia, att Mollienesia återuppstår och att det dyker upp ytterligare några nya eller nygamla släkten för ungfödarna. Men det är som sagt rena spekulationer.

                Eller har jag missat något?

                Kommentar

                • oaken
                  • September 2006
                  • 901

                  #53
                  Ursprungligen postat av wierdalien
                  Bor i Borås men jobbar i Stockholm (veckopendlar) och har ju nära till Göteborg och andra orter på västkusten också
                  Okay. Södermalms Akvarieaffär har haft den inne åtminstone, men du får nog ringa och höra dig för. Annars kan han säkerligen ta hem dem åt dig.

                  Kommentar

                  • wierdalien
                    • February 2003
                    • 936

                    #54
                    läser man den danska tråden som tipsas om tidigare i denna tråd, så har dom hittat yngel i alla fall och visar bilder på dem. Någon som vet butikspriset på denna spännande fisk? Funderar på att skaffa mig några.
                    -----------------------

                    Kommentar

                    • thues
                      • May 2006
                      • 219

                      #55
                      Erik
                      Det jeg skriver er meget baseret på morfologiske forskelle (udseendet). Problemet her er også, at både P. sphenops og P. mexicana er udbredt i større områder og varierer meget i udseende. Genetisk er forskellene større, og der er jo også en årsag til, at de er anerkendt som to forskellige arter. At arterne ligner hinanden gælder i øvrigt flere mexicanske molly-arter, men de fleste varierer trods alt ikke så voldsomt som disse to.
                      En af de morfologiske forskelle handler i øvrigt om, at tænderne er bygget forskelligt op. Men det gør det ikke nemmere at artsbestemme den fisk, man lige har fanget et sted i Mexico. En præcis viden om lokation hjælper oftest mere :-)

                      At Poecilia-slægten, der jo i dag har hele 40 arter og rummer meget forskelligt, trænger til en revision, er jeg ikke tvivl om. Hvad det så ender med, er jeg mere i tvivl om - og jeg tør ikke spå så meget, som du gør. Men det kan sagtens hænde, at du får ret !
                      Ordförende for Poecilia Scandinavia - en skandinavisk forening for naturformer af ungefødere...
                      http://www.poecilia.org
                      ---
                      - Den, der spørger, er kun dum én gang -
                      den, der ikke spørger, er dum hele livet

                      Kommentar

                      • wierdalien
                        • February 2003
                        • 936

                        #56
                        inga fler svenskfödda yngel en så länge?
                        -----------------------

                        Kommentar

                        • kaj.p
                          • June 2002
                          • 2952

                          #57
                          jodå jag vet at det finns i Älvsered inte så långt bort för dig heller.
                          Nordiska Diskus Sällskapet
                          Hallandsakvaristerna
                          BAK Gcg Maf NCS

                          Kommentar

                          • nothobranchius
                            • November 2008
                            • 83

                            #58
                            Ursprungligen postat av wierdalien
                            inga fler svenskfödda yngel en så länge?
                            Jag har ett antal yngel av arten. Den verkar vara mer lätt odlad än
                            Micropoecilia parae

                            Kommentar

                            • nothobranchius
                              • November 2008
                              • 83

                              #59
                              Ursprungligen postat av wierdalien
                              Bor i Borås men jobbar i Stockholm (veckopendlar) och har ju nära till Göteborg och andra orter på västkusten också
                              Akvarielagret har fått in en sändning av Micropoecilia minima
                              troligen bara honor

                              Kommentar

                              • nothobranchius
                                • November 2008
                                • 83

                                #60
                                Ursprungligen postat av Janne E
                                Böcker har ofta fel, vad är Belém området? Det finns gott om guppy i och runt Belém... Poecilia reticulatus inplanterad för kanske 30-40 år sen. Typlokaliteten för M. minima ligger ca 50 mil söder om Belém och där vi fångar M. minima ligger ca 10 km därifrån.

                                Mvh Janne
                                Kan man få en exakt fångtsort där fisken är fångad.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...