Poecilia amazonica

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Janne E
    • December 2007
    • 261

    #16
    Är det någon som har typlokaliteten för Micropoecilia branneri? På fishbase står det bara "Amazonas" och jag tror inte att det är denna art som ni fått tag på. Vi fångar dem i Maranho på gränsen till Para vilket ligger mycket nära typlokaliteten för Micropoecilia minima som jag tror att det är. Det är svårt att hitta några pålitliga källor om dessa arter i Brasilien och det finns 4-5 beskrivna Micropoecilia härifrån.

    Mvh Janne

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      Kul att höra Janne, det var ungefär vad Micke Håkansson sa med, därav min parantes om att det var P.amazonica.
      Bara att leta vidare...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #18
        Ursprungligen postat av nothobranchius
        Det är ingen Poecilia amazonica, detta är en helt annan art Micropoecilia branneri.
        Jag har arten själv
        Kul isf, har du några bättre bilder på dem?
        Haft dem länge?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Markus1984
          • November 2008
          • 2606

          #19
          Riktigt intressant firre! Står den som P.amazonica på listorna eller? Skulle gärna ha ett gäng såna där i nån liten burk.

          Hur är dom i akvariet?(förutom blöta osv )
          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #20
            De finns inte i listorna ännu...men när de väl gör det står det troligen P.amazonica eftersom de inte är riktigt artbestämda ännu till 100%.
            Jag kan tyvärr inte säga så mycket om dem, mer än att de är inte jättebilliga, inte jättestora och inte jättefärglada.
            Men en skittrevlig fisk som beter sig som ungfödare gör, äta och göka!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Nubi
              • March 2009
              • 9026

              #21
              Ursprungligen postat av ansjo
              Men en skittrevlig fisk som beter sig som ungfödare gör, äta och göka!
              OT: Låter som en fisk för dig *hahaah* sådan husse sådana fiskar
              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
              Fiskbloggen

              Kommentar

              • Janne E
                • December 2007
                • 261

                #22
                Ursprungligen postat av ansjo
                De finns inte i listorna ännu...men när de väl gör det står det troligen P.amazonica eftersom de inte är riktigt artbestämda ännu till 100%.
                Jag kan tyvärr inte säga så mycket om dem, mer än att de är inte jättebilliga, inte jättestora och inte jättefärglada.
                Men en skittrevlig fisk som beter sig som ungfödare gör, äta och göka!
                Det kommer nog stå Micropoecilia minima i listorna, det var jag som lurade Mikael första gången vi skickade dem De är jättesnygga när de får växa på sig lite och börjar trivas, hannarna skimrar i guld över hela kroppen och ryggfenan utom buken plus färgklickarna på stjärtfenan är den en liten juvel. De blir ju inte så stora men hannar runt +2,5 cm och honor runt 3,5 cm.

                Janne

                Kommentar

                • Markus1984
                  • November 2008
                  • 2606

                  #23
                  Ursprungligen postat av Janne E
                  Det kommer nog stå Micropoecilia minima i listorna, det var jag som lurade Mikael första gången vi skickade dem De är jättesnygga när de får växa på sig lite och börjar trivas, hannarna skimrar i guld över hela kroppen och ryggfenan utom buken plus färgklickarna på stjärtfenan är den en liten juvel. De blir ju inte så stora men hannar runt +2,5 cm och honor runt 3,5 cm.

                  Janne
                  låter klart som en intressant fisk om man tröttnat på de "vanliga" ungfödarna..

                  Vad kommer dom gå på i affären ungefär tror ni?(inte för att det spelar nån roll)
                  Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #24
                    Ursprungligen postat av Janne E
                    Det kommer nog stå Micropoecilia minima i listorna, det var jag som lurade Mikael första gången vi skickade dem De är jättesnygga när de får växa på sig lite och börjar trivas, hannarna skimrar i guld över hela kroppen och ryggfenan utom buken plus färgklickarna på stjärtfenan är den en liten juvel. De blir ju inte så stora men hannar runt +2,5 cm och honor runt 3,5 cm.

                    Janne
                    Tack för det Janne, nu är vi på banan igen!

                    Ursprungligen postat av Markus1984
                    låter klart som en intressant fisk om man tröttnat på de "vanliga" ungfödarna..

                    Vad kommer dom gå på i affären ungefär tror ni?(inte för att det spelar nån roll)
                    Skulle tippa på runt 75-80:-/st nu i början.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Guy Palm
                      • March 2002
                      • 5720

                      #25
                      Hoppas verkligen att det inte är samma problem med denna arten som det är med flera andra mindre ungfödare från sydamerika. De brukar dö ut efter tredje generationen.
                      Guy
                      ,Poecilia,SKS,GOC,

                      Kommentar

                      • Erik Åhlander
                        • January 2006
                        • 1881

                        #26
                        Ursprungligen postat av Janne E
                        Är det någon som har typlokaliteten för Micropoecilia branneri? På fishbase står det bara "Amazonas" och jag tror inte att det är denna art som ni fått tag på. Vi fångar dem i Maranho på gränsen till Para vilket ligger mycket nära typlokaliteten för Micropoecilia minima som jag tror att det är. Det är svårt att hitta några pålitliga källor om dessa arter i Brasilien och det finns 4-5 beskrivna Micropoecilia härifrån.

                        Mvh Janne
                        Typlokal för branneri är Santarém. Titta på Catalog of Fishes!

                        Jag skall se om jag hittar hur man skiljer dem åt, men det tar nog några dagar. Maila mig gärna och påminn!

                        Kommentar

                        • nothobranchius
                          • November 2008
                          • 83

                          #27
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Kul isf, har du några bättre bilder på dem?
                          Haft dem länge?
                          Jag har haft arten i en månad, har inte tagit några foton än.
                          Jag fick två par mot ett par Hypsopanchax modestus hos Janne W www.sodermalmsakvarieaffar.se

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #28
                            Spännande, kan vi få se fler bilder snart?
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • nothobranchius
                              • November 2008
                              • 83

                              #29
                              Ursprungligen postat av Guy Palm
                              Hoppas verkligen att det inte är samma problem med denna arten som det är med flera andra mindre ungfödare från sydamerika. De brukar dö ut efter tredje generationen.
                              Det är nog så att du har rätt i ditt antagande.

                              Kommentar

                              • tummen
                                • March 2005
                                • 5199

                                #30
                                Ursprungligen postat av nothobranchius
                                Det är nog så att du har rätt i ditt antagande.
                                ...och det "räcker" inte med att byta individer regelbundet med andra odlare eller egna separata linjer för att undvika detta?
                                Thomas "tummen" Wallén

                                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                                Kommentar

                                Arbetssätt...