Dalmatinermolly - Hona eller hane?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • puttes
    • December 2009
    • 32

    Dalmatinermolly - Hona eller hane?

    Hej,

    Jag har 4st Dalmatinermollys som jag inte vet vad det är för kön på - hur skiljer man på honor och hanar

    Hilsen,
    Patrik
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Honor har analfena medans hanar har gonopodium (snorre).
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • puttes
      • December 2009
      • 32

      #3
      Tack för snabbt svar

      Kommentar

      • Constantine
        • September 2009
        • 431

        #4
        mm fast jag kan säga så här...jag trodde jag hade 3 st honor men efter ett par veckor så transformerade en av min honor sig till en hane den hade ingen (snorre) men efter ett par veckor så såg jag helt plötsligt att den fick en svart sak som inte fanns där innan och den har även färgat ut så den är nästan helt svart med en blåaktig stjärtfena,


        men normalt är det som ansjo sa
        450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
        170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

        Kommentar

        • Simpy92
          • October 2009
          • 26

          #5
          Ursprungligen postat av Constantine
          mm fast jag kan säga så här...jag trodde jag hade 3 st honor men efter ett par veckor så transformerade en av min honor sig till en hane den hade ingen (snorre) men efter ett par veckor så såg jag helt plötsligt att den fick en svart sak som inte fanns där innan och den har även färgat ut så den är nästan helt svart med en blåaktig stjärtfena
          Samma sak hände med mina svärdbärare... Kom hem med 4 honor och två hanar... NU har jag fyra hanar och en hona.. (tyvärr ett dödsfall) Så det får bli att skaffa sig lite fina honor!

          Kommentar

          • puttes
            • December 2009
            • 32

            #6
            Blir helt förvirrad av det här 2 av firrarna (svarta med vita prickar) har vad jag tror är analfenor och de andra 2 (vita med svarta prickar) har inte analfenor, men härom kvällen ynglade en av de vita av sig (tror iaf att det var den för den betedde sig som om den skulle yngla och på morgonen hittade jag ett par yngel i akvariet), så jag tycker att det verkar som om hanarna har analfena och honorna snorre.

            Det här är mitt första akvarium och jag har bara haft det i två veckor så jag är väldigt mycket nybörjare, men kul är det.

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av puttes
              Blir helt förvirrad av det här 2 av firrarna (svarta med vita prickar) har vad jag tror är analfenor och de andra 2 (vita med svarta prickar) har inte analfenor, men härom kvällen ynglade en av de vita av sig (tror iaf att det var den för den betedde sig som om den skulle yngla och på morgonen hittade jag ett par yngel i akvariet), så jag tycker att det verkar som om hanarna har analfena och honorna snorre.

              Det här är mitt första akvarium och jag har bara haft det i två veckor så jag är väldigt mycket nybörjare, men kul är det.
              Titta nogrannare!

              Gonopodiet ser ut som en liten "pinne" som hanarna kan vrida runt lite hur som helst, men den sitter på samma ställe som analfenan hos honan. Honorna viker ibland ihop analfenan och det kan då vara svårt att se skillnad. På ljusa molly (och även andra levandefödare) kan man oftast se en "graviditetsfläck" på nedre sidan av buken, ovanför analfenan, denna fläck finns inte hos hanarna.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              Arbetssätt...