Tåliga Guppys, tips om inköpsställe

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Systercaroline
    • December 2009
    • 26

    Tåliga Guppys, tips om inköpsställe

    Är helt ny på detta med akvarier, ett begagnat ligger i bilen och väntar på att bäras in, fyllas med vatten och invånare .
    Har nu läst lite om guppys, och sammanfattningsvis verkar det vara så att europaodlade guppys är mer tåliga än de svenska? Har någon några tips på var man kan handla dessa "nybörjarvänliga"-guppys? Gärna i Stockholmsområdet, och söderort .
  • Triana
    • January 2005
    • 840

    #2
    ehh.. svenskodlade guppys lär vara svårt att få tag på i affären, inte många som säljer det.. och jag skulle påstå att vi har utmärkta guppys i sverige om du hittar rätt odlare. Sverige vann faktiskt Em i guppyodling sist, Herr Thede vann lyrstjärtsklassen som accepterat är en av de mest prestigefyllda.

    Fyll det med vatten först, låt det stå någon vecka innan du börjar köpa invånare bara.

    Om du är intresserad av fina guppys bör du kontakta svenska Guppysällskapet, de är mycket frikostiga med sin fisk det vet jag av erfarenhet.

    I övrigt har du Södermalms akvarieaffär, de säljer vildformer av guppys som alltid är friskare än avelsformerna, men ska du ha avelsformer så spelar det ingen roll vilket land de kommer från, då är det en fråga om erfarna odlare.

    Kommentar

    • Vux
      • October 2009
      • 121

      #3
      Ursprungligen postat av Systercaroline
      Är helt ny på detta med akvarier, ett begagnat ligger i bilen och väntar på att bäras in, fyllas med vatten och invånare .
      Har nu läst lite om guppys, och sammanfattningsvis verkar det vara så att europaodlade guppys är mer tåliga än de svenska? Har någon några tips på var man kan handla dessa "nybörjarvänliga"-guppys? Gärna i Stockholmsområdet, och söderort .
      På Akvarielagret i Bromma har de massvis med svenskodlade guppys, de är jätte vackra och de har många färger på dem som jag aldrig har sett i någon annan djuraffär. Värt att åka dit och ta en titt i alla fall.

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Bästa är om du hittar någon privatperson som är villig att sälja till dig. Då slipper du köpa gamla exemplar som nått bäst före datumet för länge sen
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          I stockholm finns det en storodlare, http://akvarietrivsel.se/ som levererar till många akvarieaffärer i landet, men främst stockholmsområdet. Jag tror/är rätt säker på att http://akvarielagret.se/ är en av dem.

          I många affärer går guppysarna så pass länge att det i praktiken blir en "odling" även där, då kan man köpa små/unga individer från det akvariet och troligtvis få hyfsat bra och tåliga individer med sig hem.

          Annars kan man ju alltid försöka få tag i guppy från privatpersoner, t.ex. via en akvarieförening.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Triana
            • January 2005
            • 840

            #6
            frågan här var inte vart kan man köpa svenska guppys, det tog jag upp eftersom hon inte trodde att svenska guppys dög för nybörjaren, läs tråden litet nogrannare. Svenska guppys är relativt lätta att få tag på om man vet vart man ska gå, det är jag fullkommligt överens om men det hade inte med frågan att göra, och i en vanlig akvarieaffär på hörnet brukar man inte hitta svenskodlat.

            Det jag försökte göra var att försvara våra svenska odlare och att deras fisk är bra mycket bättre än de massuppfödda från odlarna i polen. Hon ville inte ha svenska guppys pga deras klenhet, vilket jag måste säga är mycket fel.

            http://hem.passagen.se/mikeno/ - svenska gupysällskapet, nu när wolfgang inte är med oss längre lär större delen av mötena bli i stockholmstrakten.

            Om du är ute efter tåliga guppys skulle jag dock rekommendera en vildform, om du vill ha färgerna då skulle jag tro att det inte spelar så enormt stor roll vilket land de kommer ifrån om du inte vet vad det är för odlare - det är skildnad på kommersiella odlare och tävlingsodlare.

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Jag ville bara påpeka att privatodlade guppy är de mest tåliga eftersom de aldrig behövts stressas genom långa resor och olika vattenförhållanden
              Jag köper hellre guppy som odlats i mitt närområde än de som fraktats hela världen över....
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Triana:

                Eftersom mycket av levandefödarna odlas av en och samma odlare i Stockholmstrakten så är också sannolikheten stor att många av affärerna i området också har dessa inne! Sedan håller jag med om att det ibland kommer in leveranser utifrån, som ofta inte håller samma kvalitet som Svenskodlat.

                Jag är också överens med dig om att guppy från privatodlare (t.ex. sådana som är medlemmar i SGS) som man hämtar från själv oftast är härdigare än akvarieaffärsköpta fiskar.

                Jag hade för övrigt läst tråden hyfsat noga redan innan, om du läser ditt första inlägg så ser du att det inte riktigt var solklart vad du menade, och att ditt andra inlägg på sätt och vis motsäger det första....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • Triana
                  • January 2005
                  • 840

                  #9
                  tummen.
                  Okej ursäkta, jag sade att svenskodlat är svårt att få tag på för att jag uppfattar dem som det, jag ser så mycket skräp i affärerna som jag går till, de stora seriösa affärerna håller sig med svenskodlat men affärerna på hörnet gör det inte.

                  Kommentar

                  • Grothras
                    • July 2009
                    • 401

                    #10
                    Guppy Endlers ska väl vara lite tåligare än de framodlade med massa färger oh sgtora fenor.

                    Själv får jag nu mer kalla mina guppys hybrider då det följde med en hona som inte var endler då hon hade mer färger och blev större än de andra. Men nu blir det större varition på avkommorna.

                    Kommentar

                    • Systercaroline
                      • December 2009
                      • 26

                      #11
                      Jisses, bli inte osams nu, det var bara en liten guppyfråga, inte meninen att skapa intriger..

                      Anledningen att jag "påstod" att guppysar på nära håll verkade vara känsligare än de långt bortifrån, var att jag på denna hemsida kunde läsa:

                      ..Denna en gång härdiga fisk är idag ganska känslig och den främsta orsaken till det är sannolikt att många av de stammar som den odlas på inte håller tillräckligt hög kvalitet. Får man tag i exemplar som kommer från bra Asien-stammar eller Europa-odlade i Europa är de ofta tåligare och har en lägre svårighetsgrad än vad vi gett den här. (klippt från Zoopet, de populäraste fiskarna, Guppy).

                      Jag bryr mig inte vart ifrån de kommer, jag vill bara att när jag väl fyller mitt akvarium med invånare, så vill jag inte att de ska dö knall och fall. That's it!

                      Tack för tips om guppysällskapet, ska genast kontakta dem ;-)

                      Kommentar

                      • Triana
                        • January 2005
                        • 840

                        #12
                        okej, jag tror de menar att europa med sverige inräknat håller högre standard än många av de asienodlade, eftersom vi i alla fall förr hade stor import av akvariefisk. Idag vet jag att det finns ett antal storodlare i stockholm, svenska guppysällskapet har iaf två grossföräljare i stockholm som jag känner till.

                        SGS är trevliga, främst äldre herrar men jag är själv medlem och de har en enorm kunskapsbas och det är alltid trevligt att få vara med och hjälpa till på Europamästerskapen i guppyodling när de kommer till sverige.

                        Kommentar

                        • Saturnus80
                          • October 2009
                          • 943

                          #13
                          Ursprungligen postat av Triana
                          okej, jag tror de menar att europa med sverige inräknat håller högre standard än många av de asienodlade, eftersom vi i alla fall förr hade stor import av akvariefisk. Idag vet jag att det finns ett antal storodlare i stockholm, svenska guppysällskapet har iaf två grossföräljare i stockholm som jag känner till.

                          SGS är trevliga, främst äldre herrar men jag är själv medlem och de har en enorm kunskapsbas och det är alltid trevligt att få vara med och hjälpa till på Europamästerskapen i guppyodling när de kommer till sverige.
                          När och var hålls eoropamästerskapet?
                          //Daniel

                          110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                          23l aqualandscape med dvärgkulor

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Ursprungligen postat av Saturnus80
                            När och var hålls eoropamästerskapet?
                            Det är olika år från år, kolla med SGS:hemsida, där får du säkert mer bra info.

                            Nu är vi nog inte så "osams" som det låter, men man får vara varlig med formuleringar i skrift.....det är SÅ lätt att saker missförstås!
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Ursprungligen postat av Triana
                              tummen.
                              Okej ursäkta, jag sade att svenskodlat är svårt att få tag på för att jag uppfattar dem som det, jag ser så mycket skräp i affärerna som jag går till, de stora seriösa affärerna håller sig med svenskodlat men affärerna på hörnet gör det inte.
                              Du får hitta bättre affärer helt enkelt! Ha det så bra!
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...