Platy som stannat i växten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Platy som stannat i växten?

    Ja, hur många har upplevt att platysar stannat i växten vid ca 1-2 cm storlek?

    Har 9 platys i mitt 54 l och den största är nästan 6 cm. Sedan kommer de andra fjuttarna på sina 1-2 kanske 3 cm
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Ursprungligen postat av gickan_87
    Ja, hur många har upplevt att platysar stannat i växten vid ca 1-2 cm storlek?

    Har 9 platys i mitt 54 l och den största är nästan 6 cm. Sedan kommer de andra fjuttarna på sina 1-2 kanske 3 cm
    Kan bero på många orsaker, men ibland så blir de inte mycket större, beroende på att akvariet är för litet, eller att foder eller vattenkvaliteten hämmar utvecklingen....svårt att veta just i ditt fall. Är alla dina platy från din egen uppfödning? Eller är den stora köpt och de andra f.d. yngel?
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • gickan_87
      • November 2003
      • 1873

      #3
      Den stora är ett gammalt yngel, närmare 1½ år nu. De mindre är egen uppfödning. Fast eftersom alla är så små så kommer det ju inga fler yngel heller.

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av gickan_87
        Den stora är ett gammalt yngel, närmare 1½ år nu. De mindre är egen uppfödning. Fast eftersom alla är så små så kommer det ju inga fler yngel heller.
        ibland växer de i "intervaller" också, ge inte upp hoppet ännu....lycka till i fortsättningen!
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • gickan_87
          • November 2003
          • 1873

          #5
          Jag och en kompis disskuterade dessa yngel idag och vi kom fram till att det är synd att de inte får några yngel, då hade vi kunnat bli stenrika på "mini" platys en helt ny underart!

          Kommentar

          • Triana
            • January 2005
            • 840

            #6
            hur varmt är vattnet? om vattnet är för kallt saktar växten ner kraftigt.

            Kommentar

            • gickan_87
              • November 2003
              • 1873

              #7
              25 grader

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av gickan_87
                Jag och en kompis disskuterade dessa yngel idag och vi kom fram till att det är synd att de inte får några yngel, då hade vi kunnat bli stenrika på "mini" platys en helt ny underart!


                ...underart är väl lite väl mycket att påstå att det är, men en ny variant i alla fall....jag tror i alla fall att de snart kommer växa mera, testa att mata lite mer och mer varierat än förut så skall du se att det kanske "löser" sig. Men det kan som sagt bero på att akvariet är för litet också. 25 grader verkar ok, även om de inte behöver riktigt så varmt, 20-23 kan också räcka.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • gickan_87
                  • November 2003
                  • 1873

                  #9
                  Fast 54 l till 9 platysar är väl inte för litet?
                  De får redan varierat, flingfoder, röda mygg, dafnier, oxhjärta () gurka m.m

                  Kommentar

                  • Maxnine

                    #10
                    Jag har också fött upp platyn, de har också varit mini, fast vid ca 1.5 års ålder börjar de växa igen, nu är de snart 2 år och jag har bara 1 som är mini. Dina kommer troligen också att växa.

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av gickan_87
                      Fast 54 l till 9 platysar är väl inte för litet?
                      De får redan varierat, flingfoder, röda mygg, dafnier, oxhjärta () gurka m.m
                      Som riktlinje brukar man säga att de skall ha en liter vatten för en cm fisklängd, gärna mer.(9 stycken*5 cm=45 liter minimum, men sedan tar ju inredningen en hel del volym.) Dessutom blir det ju yngel så småningom också. Troligen skulle dina platy växa bättre om de hade den tredubbla mängden vatten, eller ännu hellre ännu mera.

                      Vi akvarister (även jag) har en tendens att överbefolka akvarierna och då kan det ibland gå ut över tillväxten... I naturen är fisktätheten inte tillnärmelsevis så tät som vi har det i akvarierna.
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Constantine
                        • September 2009
                        • 431

                        #12
                        mmm har också märkt detta fenomen, speciellt när jag bara mata dem 1 gång per dag, då liksom stanna de i växten i ett par veckor men nu när jag matar dem 3 gånger per dag så börja de helt plötsligt växa som satan
                        450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                        170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av Constantine
                          mmm har också märkt detta fenomen, speciellt när jag bara mata dem 1 gång per dag, då liksom stanna de i växten i ett par veckor men nu när jag matar dem 3 gånger per dag så börja de helt plötsligt växa som satan
                          Jämför med vanliga bebisar, de äter var 3-4 timme, varför ger vi då fiskyngel mat "bara" en gång per dygn? Klart de växer snabbare om de får mat ofta....
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          Arbetssätt...