Guppys - Förösk på yngel projek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bybe
    • November 2009
    • 20

    Guppys - Förösk på yngel projek

    Hej!

    Har varit sugen nu på att försöka föda upp lite fisk, och har alltid hört att Guppys ska vara en av dom lättaste att få att föröka sig.

    Tänkte mig försöka gör det i mitt lilla 25L kar.


    Ser rörigt ut, men det borde ge det yngel som lever nog med skydd.

    Har just nu 3 hanar och 7 honor


    Är lite osäker på hur jag ska göra, Jag har ett 180L kar som hanarna är just nu i och honorna är i det lilla 25L

    Ska jag har alla fiskarna i mitt stora tills honorna är gravida? eller ska jag lägga 3honor och en hane i mitt 25L för att lättare få dom att leka?
    Har även ett 70L kar som inte är i bruk, skulle kunna använda det men just nu försöka jag undvika det för jag har ingen plats för det. Temperaturen på mitt 25L ligger på ca 26grader, då jag har en lampa med två 25w glödlampor som värmer upp rätt mycket. Räcker detta eller bör jag köpa med termostat ochså?

    Börja jag köpa in något speciellt för att det ska klara sig länge? termostat? något speciellt medel?

    Kom gärna med tips på vad jag ska göra för att det lättare ska lyckas och få så många yngel levande.

    Mvh Ville!
  • Radioaktiva Räkor
    • May 2007
    • 1760

    #2
    Guppy + mat + vatten == yngel efter en månad.

    Allvarligt, misslyckas du med att föra upp guppy borde du kanske tänka på en annan hobby

    //C
    With a licence to krill!
    Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Se till att det finns växter i alla nivåer av akvariet så att nyfödda yngel har någonstans att gömma sig för morsan och större syskon. Annars är det som Radioaktiva Räkor skriver, det är snudd på omöjligt att misslyckas med guppyuppfödning.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • Bateman
        • July 2008
        • 32

        #4
        Lycka till det går nog bra.
        Jag skulle ha haft alla fiskarna i 150 liters burken och inrett snyggt.

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          ...ja 25 liter är på tok för litet som uppfödningsakvarium, men kan funka bra för att låta honorna, helst en i taget, föda fritt i lugn och ro när de fött får honorna gå tillbaka till det stora akvariet och ynglen bor kvar tills de växt till sig....när ynglen sedan vuxit till 1cm-längd kan de få flytta till ditt 150-liters och växa till sig till vuxen storlek....
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Bybe
            • November 2009
            • 20

            #6
            Ursprungligen postat av tummen
            ...ja 25 liter är på tok för litet som uppfödningsakvarium, men kan funka bra för att låta honorna, helst en i taget, föda fritt i lugn och ro när de fött får honorna gå tillbaka till det stora akvariet och ynglen bor kvar tills de växt till sig....när ynglen sedan vuxit till 1cm-längd kan de få flytta till ditt 150-liters och växa till sig till vuxen storlek....

            Ja det är så jag tänkt mig nu, och det verkar fungera rätt bra alla 7 lever än =)



            Någon som kan rekommendera arbetsfisk som man kan ha med yngel som inte blir ätna eller stressade. Har två Ancistrus skulle det fungera att ha en av dom i 25Litaren?


            Mvh Ville

            Kommentar

            • Ninni_
              • February 2006
              • 15

              #7
              Har två Ancistrus skulle det fungera att ha en av dom i 25Litaren?

              Mvh Ville[/QUOTE]

              Nej det skulle inte jag ha i alla fall.. Det är för litet för dem, de kan ju bli upp till 15 cm och för att de ska trivas och må bra så behöver ett akvarie på minst 100L. Jag skulle haft Amanoräkor eller andra räkor som städare i det akvariet

              Bifogar artbeskrivningen för Ancistrus

              Kommentar

              • Triana
                • January 2005
                • 840

                #8
                Guppyhona + mat = yngel

                Guppys har förrådsbefruktning, om du inte fött upp honorna själv och kan garantera att de är oskulder så är de redan på smällen, guppyhonor kan föda yngel i många år om inte hela livet på att en gång träffa en hanne, det är det som gör att målmedveten guppyodling är jobbigt *kastar blicken över axeln på mitt akvarium som en gång i tiden hyste vackra Europamästerskapspistagare, man ser spår av det på ett par av honorna men inte på hannarna*

                städare i ett så litet kar fungerar nog bara räkor, två amanos skulle göra jobbet fint.

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ninni_
                  Har två Ancistrus skulle det fungera att ha en av dom i 25Litaren?

                  Mvh Ville
                  Nej det skulle inte jag ha i alla fall.. Det är för litet för dem, de kan ju bli upp till 15 cm och för att de ska trivas och må bra så behöver ett akvarie på minst 100L. Jag skulle haft Amanoräkor eller andra räkor som städare i det akvariet

                  Bifogar artbeskrivningen för Ancistrus
                  http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315&SOK=1[/QUOTE]

                  Nja, enligt min erfarenhet kan det funka väldigt bra med ancistrus även i lite mindre akvarier, men då måste man köpa dem när de är lite mindre, inte 15-cm monster....Corydoras är annars en annan bra "städare", köp en trippel eller en mindre grupp om 4-5 individer så trivs de fint. Vill du ha en liten sugmal så är en grupp Ottocinklus också ett alternativ väl värt att pröva.
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Ninni_
                    • February 2006
                    • 15

                    #10
                    [QUOTE=tummen
                    Nja, enligt min erfarenhet kan det funka väldigt bra med ancistrus även i lite mindre akvarier, men då måste man köpa dem när de är lite mindre, inte 15-cm monster....Corydoras är annars en annan bra "städare", köp en trippel eller en mindre grupp om 4-5 individer så trivs de fint. Vill du ha en liten sugmal så är en grupp Ottocinklus också ett alternativ väl värt att pröva.[/QUOTE]


                    Anledningen till att jag avråder att ha ancistrus i små akvarier är att de stannar i växten fort och det blir ju inte normalt.. Sedan visst det skulle funka någon månad kanske men sen hade man nog blivit tvungen att flytta den och det känns meningslöst att köpa fisk som växer ur akvarierna Speciellt om man bara har ett akvarie.. Men det kan ju i och för sig vara ett skäl att skaffa större

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ninni_
                      Men det kan ju i och för sig vara ett skäl att skaffa större
                      Ett bra skäl att ändå prova alltså! Nä allvarligt talat så hade h*n redan två ancistrus som går i ett annat akvarium, så ett tag kan man ju ha den som städfisk, för att därefter flytta den igen.

                      Men huvudtipset är fortfarande Ottosar eller Corydoras, eller båda....
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      Arbetssätt...