Plötslig död för höggravid hona, varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simpy92
    • October 2009
    • 26

    Plötslig död för höggravid hona, varför?

    Hej hej!
    Köpte i onsdags ett par nya guppys, varav en hona som redan då var höggravid. Hon har nu i två dagars tid dragit sig ifrån resten av fiskarna för att flämta uppe vid ytan samt gömma sig vid pumpen. Har under eftermiddag/kvällen ständigt bevakat henne för att möjligen få se födslen.

    Nu till problemet.. När jag för 10 minuter sedan gick upp till akvariet igen hittade jag inte honan varken vid pumpen eller vid ytan. Efter närmare koll hittade jag henne till min stora förskräckelse död på bottnen. Jag fångade genast upp henne ur akvariet i hopp om att möjligen kunna rädda ynglena. Ut "ploppade" 14 små yngel efter att jag endast tryck mycket lätt på hennes sprängfyllda mage. Dock var dessa tyvärr redan döda...

    Vad jag la märke till var att honan i fråga var väldigt röd vid de bakre delarna och tänkte om det kan ha blivit någon skada eller något? Eller vad kan denna död beror på? Mycket tacksam för svar!
  • Martin85
    • February 2008
    • 465

    #2
    Svårt att säga när fisken fått miljöombyte så sent som för någon dag tillbaka.

    Har snittat 2st guppyhonor genom åren här hemma. De har varit sprängfyllda och till slut inte kunnat simma kontrollerat utan bara studstat omkring i karet. Dock gick det bra då honan levde innan ingreppet, jag gjorde lidandet kort för honan och snitta direkt efter.

    Så visst kan även fiskar få komplikationer vid födsel.

    Det kan ju även i ditt fall vara miljöombytet som stressat honan för mycket eller i kombination med avvikande vattenvärden.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Det är inte helt ovanligt att levandefödare misslyckas med födseln.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Nä, det händer då och då, bättre lycka nästa gång istället.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • janson
          • July 2009
          • 300

          #5
          Ursprungligen postat av Martin85
          Svårt att säga när fisken fått miljöombyte så sent som för någon dag tillbaka.

          Har snittat 2st guppyhonor genom åren här hemma. De har varit sprängfyllda och till slut inte kunnat simma kontrollerat utan bara studstat omkring i karet. Dock gick det bra då honan levde innan ingreppet, jag gjorde lidandet kort för honan och snitta direkt efter.

          Så visst kan även fiskar få komplikationer vid födsel.

          Det kan ju även i ditt fall vara miljöombytet som stressat honan för mycket eller i kombination med avvikande vattenvärden.
          Hur menar du med studsa runt? Även jag har sett att guppys dör vid/efter förlossning. Ett annat beteende jag har sett är att efter förlossningen kan fisken ha svårt att simma rakt. Fenan uppåt och huvudet nedåt och de flyter liksom som en kork. Fast det kanske är någon följd att de blir nedsatta efter de fått yngel.

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av janson
            Även jag har sett att guppys dör vid/efter förlossning. Ett annat beteende jag har sett är att efter förlossningen kan fisken ha svårt att simma rakt. Fenan uppåt och huvudet nedåt och de flyter liksom som en kork. Fast det kanske är någon följd att de blir nedsatta efter de fått yngel.
            De blir ofta väldigt slöa direkt efter födseln. Det sliter naturligtvis på dem att producera kanske 20-40 yngel per gång. Ge dem mat så skall du se att de kommer igen, i de allra flesta fall i alla fall.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • janson
              • July 2009
              • 300

              #7
              Ursprungligen postat av tummen
              De blir ofta väldigt slöa direkt efter födseln. Det sliter naturligtvis på dem att producera kanske 20-40 yngel per gång. Ge dem mat så skall du se att de kommer igen, i de allra flesta fall i alla fall.
              Inte för jag har några guppy just nu men det har hänt förut. Vet även mina kusiners guppy dog efter runt 30 yngel. Hade mycket black molly förut och man såg massor med yngel varje dag. Detta började för typ 2 jular sen. Dock blev de risigare och risigare (inavel?) och blev inte alls så gamla. Jag fick själv helt enkelt bryta trenden och sluta med yngelbur så inte ynglerna klarade sig. Sen tog jag bort några av de vuxna. De såg ju inte så fina ut när de var mer vita än svarta och hade nästan någon sotig färg.
              Just nu har jag bara en hona kvar och hon föder ännu yngel ofta. Var nog en eller två månader sen jag tog bort sista hanen. Eftersom ynlgerna inte klarar sig så är troligvis de borta inom kort. Är ganska trött på black molly efter detta och har därför köpt in 5 red corall platy. Mycket snygga fiskar.


              Den ända frågan var om fisken flyter som en kork orsakas av att de får yngel eller något annat. Alltså stjärtfenan uppåt och huvudet nedåt. Kanske var lite dåligt formulerat av mig. De brukar repa sig inom ett par dagar. Blir det däremot tvärt om att stjärtfenan är tung och sjunker brukar de dö inom kort. (dagar / veckor)



              Vad mycket text det blev. Dåligt att mig att jag kom här och stal tråden. Ledsen för det.

              edit, jag lägger inte honan i yngelburen utan bara ynglerna.
              Senast redigerad av janson; 21 November 2009, 17:32.

              Kommentar

              • Martin85
                • February 2008
                • 465

                #8
                Ursprungligen postat av janson
                Hur menar du med studsa runt?
                Oj, lite dåligt formulerat av mig

                Honorna blev sämre och sämre fram till att de inte kunde hålla sig upprätt och ha kontroll på sig själv. Snittade dem när det gått så långt att de bara åkte med i vattencirkulationen och krockade/studsade mot inredningen. När de blir oförmögna att klara sig så är det nog snällast att göra lidandet kort.


                Har varit med om honor som blivit väldigt stressade av uppvaktande hanar så de knappt kunnat föda. Är nog bra med många gömställen då

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av Martin85
                  Har varit med om honor som blivit väldigt stressade av uppvaktande hanar så de knappt kunnat föda. Är nog bra med många gömställen då
                  Jag låter alla mina levandefödare föda fritt i akvariet, men så har jag ju mycket växter där yngel kan gömma sig också.

                  Jag vill uppmana alla som nu använder yngelbyrar/födkasse att sluta upp med detta och istället låta honorna föda fritt, det orsakar mycket mindre stress.
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  Arbetssätt...