Börja om?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kewell
    • December 2008
    • 95

    Börja om?

    Hej!, jag har ett akvarium på 54 liter och i det har jag: 1 Black molly, 1 svärdbärare, 3 platys och 5 guppys. de flesta är tillräckligt gamla och jag ser att de håller på att dö nu när jag har haft dem i ca 1 år, de som överlever ger jag bort. Jag vill starta mitt akvarium på nytt intreda om och bara ha 3 guppys i det (1hane 2 honor) jag vill bara ha normala guppys i mitt akvarium och jag kommer att köpa svenskodlade och unga guppys så att jag inte blir besviken efter ett tag eftersom vissa fiskar dör ett tag efter att jag köpt dem från zoobutiken. jag vill öka mina guppys trivsel och vill skapa bästa omgivningen för dem så att de mår bra och kan odla sig snabbt. Därför vill jag ha tips från er som sand/gruset, växterna och andra inredningar som stenar,rötter osv för deras bästa. vilken Lysrören? det ända jag kan är växterna: javamossa och cabomba växter. men finns det någon annan som är bra så är jag tacksam om ni skriver.




    Tack i förhand!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Guppy ställer ju inte så jättestora krav, någorlunda syrelikt vatten, lite av de växter som du nämner (gömställen för ynglen) så är det OK.
    Problemet kan istället vara att hitta en bra och livskraftig stam av guppy - vilket man inte kan veta i förväg. Ofta (inte alltid) så brukar Endels guppy funka lite bättre.
    TYcker också att du skall skaffa några fler än 1+2 vid starten
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kewell
      • December 2008
      • 95

      #3
      Då blir det nog 2+3. en vuxen hane och en ung hane. och så blir det 3 vuxna honor nog. tack för svaren!

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Försök att skaffa Svenskodlade guppy från privatpersoner, dessa brukar vara lite tåligare än de dussinfiskar många affärer tar in, även om det i vissa affärer finns undantag som bekräftar den "regeln".
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        Arbetssätt...