Ny guppyart beskriven

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    Ny guppyart beskriven

    Undrar hur detta kommer att sluta ? Nu har forskarna hittat ännu en guppy
    Poecilia obscura
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Jepp, det var också 2 artiklar med foton på arten i det senaste numret av Poeciliabladet som landade i min postlåda idag.
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 19 November 2009, 20:52.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      Bland det mest intressanta i uppsatsen är stödet för P. wingei och relationen till Endler's guppy.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av Erik Åhlander
        Bland det mest intressanta i uppsatsen är stödet för P. wingei och relationen till Endler's guppy.
        Och i Poeciliabladet står det också att de olika arterna är nästintill omöjliga att skilja åt av "vanliga dödliga". Man behöver tydligen DNA för att vara helt säker.
        Som du skriver så verkar P. wingei nu ha ett lite bredare utbredningsområde.

        För övrigt - grattis till Akvariets Oscar - Erik
        Välkommen i gänget bland de odödliga
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Tack!

          Inte helt omöjligt att skilja dem åt. Jag och Azur försöker just utvärdera innehållet. Vi återkommer - nånstans, vet ännu inte var och hur.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Vi kan väl i alla fall säga att detta är en rätt hyfsad studie, till skillnad från Poesers, och att den bitvis räddar situationen efter Poesers magplask.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ja om man fortsätter på samma sätt så kan man kanske snart se fram emot ännu en art, men nu är vi alltså uppe i tre separata (men i stort sett useendemässigt identiska) arter av guppy. Att dessa lätt hybridiserar i akvarium underlättar ju inte det hela, jag är dock glad över att sitta på en "ren" avelsstam av P.wingei med känt ursprung....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av tummen
                jag är dock glad över att sitta på en "ren" avelsstam av P.wingei med känt ursprung....
                Läste en artikel i PFK där Poesener intervjuades - han menade att de flesta "rena" P. wingei i själva verket var hybrider
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Läste en artikel i PFK där Poesener intervjuades - han menade att de flesta "rena" P. wingei i själva verket var hybrider
                  Ja mina har i alla fall en fyndort...(Laguna de los patos) sedan om det där finns "naturliga"hybrider eller inte vet inte jag, något gentest har jag inte gjort på dem...
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • thues
                    • May 2006
                    • 219

                    #10
                    Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                    Bland det mest intressanta i uppsatsen är stödet för P. wingei och relationen till Endler's guppy.
                    Helt præcist. Og det handler også om, at Endlers guppy tilsyneladende är P. wingei (hvor specielt Poeser har argumenteret for, at Endlers (fra Patos-søen) måske var hybrider af P. reticulata og P. wingei).

                    Personligt tager jeg ikke stilling til noget - det må videnskaben slås om

                    Jeg tror dog ikke, at diskussionen er slut nu - men det bliver spændende at følge...

                    I øvrigt kan man bestille et eksemplar af Poecilia Bladet pr. mail (som PDF) her: http://www.poecilia.org/start/default.asp?page=79
                    Ordförende for Poecilia Scandinavia - en skandinavisk forening for naturformer af ungefødere...
                    http://www.poecilia.org
                    ---
                    - Den, der spørger, er kun dum én gang -
                    den, der ikke spørger, er dum hele livet

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ja jag instämmer, ännu är säker inte sista ordet sagt om deras släktskap....
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Erik Åhlander
                        • January 2006
                        • 1881

                        #12
                        Jag tror vi har samma sorts kristallkula ni och jag...

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av thues
                          Helt præcist. Og det handler også om, at Endlers guppy tilsyneladende är P. wingei (hvor specielt Poeser har argumenteret for, at Endlers (fra Patos-søen) måske var hybrider af P. reticulata og P. wingei).
                          Har han några bevis för detta? (t.ex. gentester?)
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • thues
                            • May 2006
                            • 219

                            #14
                            Problemet er, at selv med gentester kan du hverken med sikkerhed bevise eller modbevise det - eller det modsatte for den sags skyld...Artsdefinition er ikke kun et spørgsmål om gen-differencer og deres størrelse (selv om det OGSÅ er det, og gentester bestemt HAR værdi af flere grunde - og selv om det i øvrigt ville være meget nemmere, hvis man så kunne lave en fast matematisk formel)...Om ikke andet kan man sige, det viser, at videnskab heller ikke altid er noget, der bare er helt eksakt...artsbegrebet er noget af det...
                            Ordförende for Poecilia Scandinavia - en skandinavisk forening for naturformer af ungefødere...
                            http://www.poecilia.org
                            ---
                            - Den, der spørger, er kun dum én gang -
                            den, der ikke spørger, er dum hele livet

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Poeser hävdar att Endlers Guppy (akvariestammen) är hybrider pga att de inte ser ut som wingei. Dr Endlers själv har tydligen sagt att de fiskar som idag kallas Endlers Guppy inte ser ut som de guppies han en gång insamlade. Det är därför Poeser inte vill att wingei ska kallas Endlers Guppy, utan Campoma-guppy.
                              Eftersom Endlers Guppy och vanlig guppy korsar sig fritt är det ett rimligt antagande att Endlers Guppy under åren blandats med vanlig guppy - men det är precis vad det är, ett antagande utan egentlig grund.

                              Schories et al (som beskriver P. obscura) anser däremot att wingei ska kallas Endlers Guppy, med motiveringen att wingei finns även utanför Campoma-området.

                              Tyvärr har INGEN av studierna, inte heller den här nyaste, med några Endlers Guppy (akvariestammen), utan bara vildfångade djur plus odlingsformer av reticulata.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...