Genomskinligt bajs?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ubbie
    • November 2009
    • 50

    Genomskinligt bajs?

    Hej!
    Har läst i tidigare trådar om detta ämne, men jag fick ingen större klarhet om det.
    Det är så att en av mina guppyhonor har bajsat "vitt bajs", liksom genomskinligt. Läste tidigare att det kan bero på att den ska föda, eller att den har någon sjukdom av något slag. Läste bl.a. i en tråd om någon stackares fiskar som dog ett par dagar efter att detta hände.
    Vad kan det bero på? Har det hänt fler av er att fisken har dött efter detta "fenomen"?
    //Hälsningar U
  • janson
    • July 2009
    • 300

    #2
    Ursprungligen postat av Ubbie
    Hej!
    Har läst i tidigare trådar om detta ämne, men jag fick ingen större klarhet om det.
    Det är så att en av mina guppyhonor har bajsat "vitt bajs", liksom genomskinligt. Läste tidigare att det kan bero på att den ska föda, eller att den har någon sjukdom av något slag. Läste bl.a. i en tråd om någon stackares fiskar som dog ett par dagar efter att detta hände.
    Vad kan det bero på? Har det hänt fler av er att fisken har dött efter detta "fenomen"?
    //Hälsningar U
    Är hela "tråden" genomskiljning eller vissa delar genomskiljning och andra helt normalt?


    Har själv inte helt koll på detta men om fisken har tarmflagellater kan bajset vara genomskinligt.

    Har även sett bilder där bara delar av skiten är normalt och resten vitt. Dock vet jag inte om det kan vara samma bov. Skulle gärna vilja veta.

    Någon med mer koll får gärna också kommentera detta.
    Senast redigerad av janson; 15 November 2009, 18:18. Anledning: formulerade om mig

    Kommentar

    • Ubbie
      • November 2009
      • 50

      #3
      Det är lite olika faktiskt. Nu när jag tänker efter Ibland hela, ibland halva. Ibland är det ingenting alls:S

      Kommentar

      • JLi
        • December 2004
        • 773

        #4
        Nu är jag inte på det klara med det genomskinliga men färgen på skiten varierar beroende på vad fiskarna ätit. Ex om de äter vanligt flingfoder så är skiten svart/mörk och om de äter vegetabiliskt kan den vara olika nyanser av grönt. Men som sagt är den genomskinlig kan jag inte svara på själva frågan dvs om det handlar om någon sjukdom eller inte.
        h. Johan

        Kommentar

        • Ubbie
          • November 2009
          • 50

          #5
          De äter bara vanligt flingfoder...
          Men det kan kanske bero på att jag "dammsög" akvariet nyligen och att hon blev lite stressad då eller något, kanske?? Jaja, vi får väl se hur det går

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Vill du veta mer om detta, om det möjligen är en sjukdom, så bör du nog vända dig till "doktorerna" i sjukdomsforumet.....

            Är fiskarna pigga i övrigt och ser friska ut så kan det vara nå´t tillfälligt fel, förhoppningsvis går det över så småningom.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            Arbetssätt...