Svältande gula mollys?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eckick1
    • November 2009
    • 121

    Svältande gula mollys?

    Hej!

    Min komis köpte en färdiggraverad gul mollyhona för ett tag sen, den ynglade och ynglen hängdes i yngelburen. Nu har hela buken skrumpnat och fisken ser allmänt mager ut. Det samma börjar hända med min mollyhane, som förjar krympa. Jag har satt min fisk i karantän idag och stödmatar den. Är det normalt att mollysar får anorexia?

    Jag har ett 105-literskar med 10 sebrafiskar, 4 platy, 3 glasmalar, 3 pansarmalar, 2 silvermolly, 2 gul molly, en praktbotia och en eldstjärt. Dessa får 2ml malt flingfoder från Sera 2ggr/dygn.

    Ger jag mian fiskr för mycket mat eller är det bara så att min gula mollyhane inte vill äta?

    Den kan vara lite mobbad av eldstjärten och min kampfisk som jag fick lämna tillbaka åt upp det övre "sprötet" på stjärtfenan och en tugga mitt i stjärtfenan. Kan den vara deprimerad och därmed ha slutat äta?

    Erik
    Bara för att jag har rent mjöl i påsen betyder inte det att jag vill ha dina skitiga fingrar i det!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Tyvärr är det sådant här som ganska ofta händer ungfödare i allmänhet och molly i synnerhet.
    Man ska inte dra alla odlare över en kam, men ungfödare som tex gula Molly är oftare känsligare än andra sorters ungfödare. Prova att salta på karet med 1/2-1 dl salt/ 100 liter akvarium för att se om de repar sig (tveksamt)...
    Det är även lite i trångaste laget i ditt kar, och några av arterna behöver även snart ett större kar.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • eckick1
      • November 2009
      • 121

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Tyvärr är det sådant här som ganska ofta händer ungfödare i allmänhet och molly i synnerhet.
      Man ska inte dra alla odlare över en kam, men ungfödare som tex gula Molly är oftare känsligare än andra sorters ungfödare. Prova att salta på karet med 1/2-1 dl salt/ 100 liter akvarium för att se om de repar sig (tveksamt)...
      Det är även lite i trångaste laget i ditt kar, och några av arterna behöver även snart ett större kar.
      Jo, så var det detdär med saltningen... jag har läst (Var det nu var) att pansarmalar tar skada av salt i vattnet. Och jag behåller ju hellre 3 pansarmalar än en Mollyhane.

      jag får stödmata, men problemet är att den skiter mer än jag matar den, och då går den ju knappast upp i vikt. Dör den så dör den. Bara honan hinner föda innan hon stryker med.

      Syftar du på eldstjärten och praktbotian? Tanten i djuraffären sa att de klarade sig aldeles utmärkt i ett 100-literskar. Men jag får väl ta och göra mig av med glasmalarna och flytta över sebrafiskrana till 30-literskaret.

      Tack för svaret. Vi får hoppas det går bra.
      Bara för att jag har rent mjöl i påsen betyder inte det att jag vill ha dina skitiga fingrar i det!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Apropå salt och Corydoras, här är lite intressant läsning: http://mikes-machine.mine.nu/mythbusting.htm
        Jo, det var de jag menade och Praktbotian i synnerhet. Tanten i affären har faktiskt lite fel där...och den bör även ha fränder i karet eftersom de är gruppfiskar och gillar bättre att vara flera.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • eckick1
          • November 2009
          • 121

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Apropå salt och Corydoras, här är lite intressant läsning: http://mikes-machine.mine.nu/mythbusting.htm
          Jo, det var de jag menade och Praktbotian i synnerhet. Tanten i affären har faktiskt lite fel där...och den bör även ha fränder i karet eftersom de är gruppfiskar och gillar bättre att vara flera.
          Tack för länken! Då är det bara att salta på då!

          Då blir det väl till att köpa några fler Praktbotior och göra sig av med glasmalarna, de gör ändå ingen nytta. Vad jag ser så är det den som tetas med de andra fiskarna, inte tvärt om. Jaja.

          Min mollyhane har tjocknat lite efter ett dygn i karantän. Hans übergravida fru som precis skulle föda avled under dagen idag. Igår låg honhela kvällen på bottnen och kippade. När jag skulle flytta över den till yngelburen insåg jag hatt den var förlamad, och när jag kom hem från skolan idag så var den död. Den var jättetjock och borde ha fött för ca 2 dagar sedan, så min gissnin är att den inte kunde föda, och därmed avled. Det blir väl till att köpa en ny sådan då. Lite tråkigt, men fiskar har inte evigt liv.
          Något märligt var dock att den inte flöt upp till ytan, utan bara låg på gallret. Men det kanske var för att den hade så många yngel i sig?

          Tack!
          Erik
          Bara för att jag har rent mjöl i påsen betyder inte det att jag vill ha dina skitiga fingrar i det!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Tråkigt, men kanske inte så oväntat. Tänk igenom saken en gång till innan du köper gula Molly igen, och isf låt de gå ett par veckor i affären först så du ser att de är kuranta.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • janson
              • July 2009
              • 300

              #7
              Även jag har behandlat pansarmalar med salt. Var runt 4 - 5 ppm i vattnet och han var där runt en vecka. Idag simmar han i det vanliga akvariet och var ca en månad sen jag flyttade tillbaka honom.

              Finns säkert dem det inte funkade med salt men för mig funkade det iaf.

              Ledsen att det blev lite offtopic. Ville bara tillägga detta.

              Kommentar

              • eckick1
                • November 2009
                • 121

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Tråkigt, men kanske inte så oväntat. Tänk igenom saken en gång till innan du köper gula Molly igen, och isf låt de gå ett par veckor i affären först så du ser att de är kuranta.
                Nja, det blir nog inga gula mollys för mi del nu. Jag satsar på Silvermolly och Platy istället.

                Ursprungligen postat av janson
                Även jag har behandlat pansarmalar med salt. Var runt 4 - 5 ppm i vattnet och han var där runt en vecka. Idag simmar han i det vanliga akvariet och var ca en månad sen jag flyttade tillbaka honom.

                Finns säkert dem det inte funkade med salt men för mig funkade det iaf.

                Ledsen att det blev lite offtopic. Ville bara tillägga detta.
                De har överlevt hitintills och jag ser ingen skillnad.

                Erik
                Bara för att jag har rent mjöl i påsen betyder inte det att jag vill ha dina skitiga fingrar i det!

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Även om du skaffar fler praktbotior så det blir en grupp, så är akvariet fortfarande för litet.....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  Arbetssätt...