Fashinerande guppyfödsel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JLi
    • December 2004
    • 773

    Fashinerande guppyfödsel

    Jag vill bara berätta att akvarieintresset är tryggat för åtminstone en tid framåt. För ca 2 veckor sedan var vi ensamma hemma med min 4-åriga son. Vi hade gjort det litet mysigt för oss i brasrummet vid akvariena då det hände. Min son observerade en födande guppyhona och han satt som klistrad framför akvariet över 2 timmar. Vi följde med ynglandet och jag räknade till 9 yngel (det kanske hade kommit flera innan). Min son talar ännu jämt om det han såg och skryter om det för alla bla på dagis. Han sitter dessutom ovta framför guppyakvariet och försöker spana in runda honor som skall yngla. Att guppies ynglar är i och för sig inget konstigt men det kan göra ett starkt intryck på hos en 4-årig pojke.

    Nu är jag inte riktigt säker på om jag skriver i rätt kategori så inlägget får gärna flyttas eller raderas om det är helt fel.
    h. Johan
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Nejdå, inte fel kategori tycker jag!

    Jag tycker däremot att ordspråket "det skall böjas i tid det som krokigt skall bli" passar förträffligt i ditt fall, nu har du ju en "allierad" där hemma om frun opponerar sig mot ditt intresse.....Ha det så bra!
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • JLi
      • December 2004
      • 773

      #3
      Ursprungligen postat av tummen
      Nejdå, inte fel kategori tycker jag!

      Jag tycker däremot att ordspråket "det skall böjas i tid det som krokigt skall bli" passar förträffligt i ditt fall, nu har du ju en "allierad" där hemma om frun opponerar sig mot ditt intresse.....Ha det så bra!
      Jag har 2 allierade, förutom sonen en dotter på 8 år men frun har veto.
      h. Johan

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av JLi
        Jag har 2 allierade, förutom sonen en dotter på 8 år men frun har veto.
        Hur kommer det sig att hon har det? Ha det så bra, kanske bättre låta barnen övertyga henne om att ni "behöver" fler akvarier kanske?????
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Barn är underbara!

          Vår två-åring blev häpen när han för ½år sedan upptäckte att det var vatten i akvariet (upptäcktes vid vattenbyte). Jag hade undrat varför han kallade fiskarna för pippi men det som är självklart för oss vuxna är inte alltid det för barn ... Han hade hela tiden trott att fiskarna flög rundor i akvariet, inte simmade

          Nu när han är 2år pekar han glatt ut vilka som är guppy och vilka som "nannar" = malar

          Barn är underbara!
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • Rockdoll
            • October 2009
            • 351

            #6
            Ursprungligen postat av Nina82
            Barn är underbara!

            Vår två-åring blev häpen när han för ½år sedan upptäckte att det var vatten i akvariet (upptäcktes vid vattenbyte). Jag hade undrat varför han kallade fiskarna för pippi men det som är självklart för oss vuxna är inte alltid det för barn ... Han hade hela tiden trott att fiskarna flög rundor i akvariet, inte simmade

            Nu när han är 2år pekar han glatt ut vilka som är guppy och vilka som "nannar" = malar

            Barn är underbara!
            Haha, gulligt! Men det är klart, när man tänker på det, att det inte är helt uppenbart att fiskarna simmar och inte flyger inne i karet när vattnet "inte syns" :P

            Och att vara fascinerad över att de föder yngel, det skulle jag med all säkerhet också vara om jag såg det hända live!
            Senast redigerad av Rockdoll; 10 November 2009, 17:58.

            Kommentar

            • karrokaja
              • March 2006
              • 5388

              #7
              min systerdotter är också helt galen i akvariet.
              Hon brukar få en klapp-stund hon får alltså doppa ner sin lilla arm i akvariet och låta fiskarn anafsa på hennes arm, hon skriker av upphetsning DOM ÄTER PÅ MEJ MOSTER!!! självkalrt tvättas handen för och efter denna klapp-stund.

              Ibland mata jag med tabletter som man trycker fast på rutan och då står hon från andra hållet och slafsar på denna tablett hon ser ut som en äppelsnäcka som äter

              Nu sist sa hon. TITTA! ofinns-fiskar. ofinns-fiskar? tänkte jag, vad i allvärlden menar hon?
              Och så pekade hon på glasmalarna
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                ...det är bara att konstatera; barn är underbara....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                Arbetssätt...