Guppy håller sig vid ytan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legis
    • November 2009
    • 95

    Guppy håller sig vid ytan

    Denna fråga har säkert ställts många gånger men jag lyckas inte hitta något klockrent svar. Jag är nybörjare och efter att ha haft mitt akvarie (500L) körandes i 1½ vecka med bara växter flyttade 6 Guppy och 10 Neontetra in i Fredags. Ingen matning har skett ännu.

    Idag, två dagar efter inflyttning, har famförallt en Guppy börjat hålla till vid ytan och ligger ganska still. Den simmar bara nedåt emellanåt. Två andra gör den sällskap ibland.

    Kan det vara Nitrit-problem redan? Bör jag tillsätta lite salt?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Ursprungligen postat av legis
    Denna fråga har säkert ställts många gånger men jag lyckas inte hitta något klockrent svar. Jag är nybörjare och efter att ha haft mitt akvarie (500L) körandes i 1½ vecka med bara växter flyttade 6 Guppy och 10 Neontetra in i Fredags. Ingen matning har skett ännu.

    Idag, två dagar efter inflyttning, har famförallt en Guppy börjat hålla till vid ytan och ligger ganska still. Den simmar bara nedåt emellanåt. Två andra gör den sällskap ibland.

    Kan det vara Nitrit-problem redan? Bör jag tillsätta lite salt?
    Är ditt kar på 500L så är det säkert inte nitritproblem, speciellt inte eftersom du inte matat.
    Men lite kan du mata nu efter några dagar. Med ett så stort kar ska det mycket till för att få nitritproblem med bara några guppy och tetror.
    Mata var tredje dag för säkerhets skull...

    Guppy håller gärna till vid ytan och eftersom de inte fått mat på några dagar kan det bara vara så enkelt att de börjar bli hungriga. De vet ju att maten kommer ner där uppifrån
    Är det en hona kan det vara att hon ska föda snart. Då brukar de simma bort från flocken för att vara lite ifred.
    Men som sagt så är det inte säkert att det är något fel eftersom guppy gärna slickar ytan. Håll koll och fortsätt vara observant
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • legis
      • November 2009
      • 95

      #3
      Tack Nina, det låter betryggande. Det är en hona men hon ser inte så stor ut. Däremot lyfte jag lite på locket för att småjustera doppvärmaren och då kom alla 6 Guppys "flygande" mot mig. De verkar vara enormt nyfikna och det där med mat låter logiskt

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        ...hur skulle du själv känna det utan mat i flera dagar? LITE kan du ju ge dem, det är övermatning som är farligt......
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • legis
          • November 2009
          • 95

          #5
          Jodå de fick mat igår kväll, det var en rolig syn. Butiken där jag köpte dem sade att de inte skulle matas på tre dagar vilket är orsaken till utebliven mat

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av legis
            Jodå de fick mat igår kväll, det var en rolig syn. Butiken där jag köpte dem sade att de inte skulle matas på tre dagar vilket är orsaken till utebliven mat
            Det är ett råd som ofta ges, men jag har aldrig förstått varför....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            Arbetssätt...