Födsel det på gång?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ubbie
    • November 2009
    • 50

    #91
    Ursprungligen postat av Andrém
    Vet du ungefär hur länge din molly (eller hur?) var gravid? Mina har varit riktigt feta i snart, ja, 3 månader och jag har inte sett en glimt av yngel. Verkar ju riktigt konstigt då alla 3 honor är ordentligt runda av sig (nej, jag har inte nyss matat)
    Nej jag har platys Men det är väl samma med alla levandefödare kan jag tänka...

    Platyn som jag hade som fick yngel var jättesmal, och den var också relativt nyinköpt så nej, jag vet inte hur länge den var gravid. Men som sagt var, den var smal och visade inte alls tecken på att ha 23 yngel i magen (räknade igår )
    Det var egentligen en slump att jag prickade in hennes födsel. Min andra hona dog när hon skulle föda, och hon var inte heller speciellt tjock. Så därför var jag lite nervös över att jag inte skulle få några yngel alls, därför flyttade jag henne till yngelkaret.
    Så på mina har jag inte kunnat sett alls
    Sen har jag någon konstig form av platys med långa ryggfenor. De är konstant runda, liksom deras kroppsform. Kanske det är så med dina mollys? (Bara en tanke...)
    Annars säger man väl en månad ungefär mellan födslarna (?)
    Och appropå mollys, jag hade fyra dalmatinerflickor och en hane, men de blev aldrig tjocka heller, än mindre fick några yngel.... :S

    Nu köpte jag två nya platyhonor och en platyhane igår. Båda honorna var verkligen sprickfärdiga så de hamnade direkt i varsitt yngelkar. Det visar sig väl om de är gravida eller bara fetlagda men det ser ut som bebisar därinne

    Tror ni man kan ha nyfödda yngel med månadsgamla?? (Månadsynglen tycker jag som sagt var är små, ca 1 cm)

    Kommentar

    • danne0301
      • July 2009
      • 1128

      #92
      Jag hakar på den här tråden lite nu när jag ser att det är platy du har, fick för mig för ett tag sen att det var guppysar bara
      Jag ska snart läsa igenom igen men hur länge låter du honorna gå i yngelkar? Jag har en tjockishona som jag hoppas är på gång, men vill ju liksom inte låta henne gå i ett litet yngelkar flera veckor, det känns taskigt

      beslutsångest över kar eller ej..
      Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

      2 gånger 54L odlingsprojekt
      540L Ormhuvudfisk som blev CA

      Kommentar

      • Ubbie
        • November 2009
        • 50

        #93
        Jo, det var ju guppysar först, men på nåt vis blev det platys efterhand

        Eftersom jag inte lärt mig hur mina honor beter sig när de ska föda så har jag fått gå "på känn", så att säga. Som du kanske läst tidigare så har det varit en ren slump att jag tajmat födseln med flytten till yngelkaren. När man vet att honan fött sedan ett visst datum, är det ju bara att vänta fyra-fem veckor tills hon ska ha igen. Om hon inte ser speciellt tjock ut vid fyra veckor så kan man lägga över henne efter fem veckor, för mycket längre än så går de väl inte över tiden? Då är hon nog inte gravid överhuvudtaget isf
        Isf får hon ju vara däri max en vecka. Det kan de väl klara, om det är lagom rymligt.

        Jag har plastboxar från IKEA som yngelboxar, (ett kanontips!) och de är på ca 22 liter. Det anser väl jag iaf vara lagom som BB De kan staplas på varandra när de inte används och passar på de flesta hyllor. Inte supervackra, men man ser det man ska se

        Kommentar

        • danne0301
          • July 2009
          • 1128

          #94
          Fasiken jag tror det sket sig.. Tyckte igår att hon möjligtvis inte alls såg lika tjock ut men la henne i flytkaret ändå. Idag bestämde jag mig för att hon måste ynglat dagen eller natten innan, inte sett några yngel men glupska vuxna har jag ju gott om :S

          Nu håller jag tummarna för näste hona som börjat svullna så smått istället
          Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

          2 gånger 54L odlingsprojekt
          540L Ormhuvudfisk som blev CA

          Kommentar

          • Ubbie
            • November 2009
            • 50

            #95
            Vad tråkigt Jag vet hur det är
            Men så kunde jag ju inte hålla mig när jag var på djuraffären, så jag köpte tre stycken feta (de tjockaste som fanns) platys. En har ynglat av sig, totalt 21 yngel, den andra tror jag inte fick några direkt, den smalnade av och jag hittade inga småttingar. Den tredje går ännu i ett yngelkar och ska väl ha närsomhelst. Tjock är hon Så vi hoppas på det bästa, både för dig och mig

            Kommentar

            Arbetssätt...