Födsel det på gång?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ubbie
    • November 2009
    • 50

    Födsel det på gång?

    Hej. Nu skriver jag som en nervös "mormor" som sitter som på nålar i väntan på mina första guppyyngel.
    Hona nummer ett och två sitter i ett yngelkar. Hona nr ett är vid ytan och "flåsar" eller vad man ska säga, står helt still. Och hon jagar bort den andra honan om hon kommer för nära. Har aldrig läst någonstans att en födande hona jagar iväg andra, därför frågar jag det i en ny tråd.
    Tror ni att det är på g nu eller ser jag "små värkar" i syne bara för att vill se de födas nu?
    Har inga växter i det karet, har läst att de gärna vill föda i växter. Ska jag flytta in en växt eller ej? Ska jag flytta på den "bortjagade" honan till annat akvarium?
    Vet att många vill föda när det är lugnt och mörkt - bör jag släcka lampan för att underlätta och göra henne mindre stressad?
    Tacksam för svar
    Senast redigerad av Ubbie; 02 November 2009, 18:40.
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    det är stressigt för en hona att sättas ner i sådan liten yngelbur, det som jag själv tycker är bäst är att låta honan själv föda i karet, köp mer växter så att ynglen har någonstans att göma sig.

    det kommer att gå åt lite yngel men de blir fler och fler hela tiden och guppy kan föröka sig väldigt snabbt.

    det med att hon är helt still och flämtar är att hon är stressad, släpp ut henne igen och låt henne föda fritt.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Ubbie
      • November 2009
      • 50

      #3
      Hej!
      Hon sitter inte i en sån där trång liten yngelbur, sådana hatar jag, utan i ett eget akvarium. Det måste väl vara godkänt? Är rädd för att jag har lite för lite växter nu för att ynglen ska kunna gömma sig i det stora, dessutom borde det väl vara lugnare i ett helt eget än i det stora där det finns en del andra nyfikna fiskar??
      Erkänner att jag är liiite otålig också och inte vill vänta till nästa kull om en månad om alla skulle dö för mig första gången Jag vill ju ha stoora fina fiskyngel nu

      Men varför jagar hon bort sin kompis? (De hade inga problem med varandra förut...) Är det för att hon bara är stressad eller rent av håller på att föda?
      Senast redigerad av Ubbie; 02 November 2009, 18:59.

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        jaha, så hon har ett eget akvarium, då får jag be om ursäkt^^. jag tror att anledningen till att hon jagar bort den andra honan kan var nog att hon vill vara i fred och föda i lugn och ro. När de ska föda i ett kar med andra fiskar så brukar de dra sig undan för att föda och inte bli störd.

        skaffa lite mer växter som hon kan gömma sig i, typ någon stängselväxt eller något^^.
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • Ubbie
          • November 2009
          • 50

          #5
          Jag hittar väl någon spretig, grön sak långt bak i det stora akvariet^^
          Men bör jag ta bort den andra honan så att hon inte blir mer störd än vad som är nödvändigt??

          Kommentar

          • Ubbie
            • November 2009
            • 50

            #6
            Och nu ser jag att min ena dalmatinermolly som inte var så pigg dog... :'( Dumma fiskar! Får åka tillbaks med henne till affären och får förhoppningsvis en ny...

            Kommentar

            • Andrém
              • October 2009
              • 1247

              #7
              Hur länge har hon, honan som ska föda, betet sig "illa" mot dom andra fiskarna om dom kommer för nära? Min hona börjar nämligen visa samma beteende.

              Kommentar

              • Ubbie
                • November 2009
                • 50

                #8
                Bara idag såvitt jag minns. Jag satte ihop de två i det mindre akvariet igår, och då simmade de då runt varandra som ingenting. När jag kom hem från skolan idag vid fem så såg jag hur hon stod på samma ställe och "stampade vatten", liksom "flåsade" och jagade bort den andra honan. Vad det kan vara frågan om förutom att hon skulle vara påväg att föda har jag ingen aning om :S Hon kanske inte mår så bra?

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Många gånger vet de övriga fiskarna när det är dags för en hona att föda och då vet de oxå var ynglen kommer ifrån.. yngel=mat.
                  Därför kan fiskar bli lite väl närgångna och honorna bli ganska irriterade.

                  Tycker nog du kan flytta tillbaka den honan som bråkar för risken är annars stor att med två hungriga honor kommer du inte ha några yngel kvar.
                  Håll koll på när honan börjar föda och flytta henne så fort du tror att hon är färdig. Det gör inget om hon inte är helt färdig för då har du ju iaf en fin liten skara yngel att vårda
                  Lycka till
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #10
                    Det kan såklart även vara att hon inte mår så bra och eftersom du redan har ett dödsfall bör du nog vara observant...
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • Ubbie
                      • November 2009
                      • 50

                      #11
                      Jag har nu flyttat tillbaka den andra, som sagt var; med två stora munnar istf en är väl risken stor att de blir "hajmat".
                      Vad gäller den döda mollyn (R.I.P) så var hon nyinköpt sedan onsdags med tre andra mollys. Kanske bara fick tag på ett "måndagsexemplar" (om man kan säga så om fiskar?) :S

                      Kommentar

                      • Nina82
                        • January 2008
                        • 6610

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ubbie
                        Jag har nu flyttat tillbaka den andra, som sagt var; med två stora munnar istf en är väl risken stor att de blir "hajmat".
                        Vad gäller den döda mollyn (R.I.P) så var hon nyinköpt sedan onsdags med tre andra mollys. Kanske bara fick tag på ett "måndagsexemplar" (om man kan säga så om fiskar?) :S
                        Mest troligt då ja..
                        12L 12L 24L 24L 24L 24L
                        38L 54L 54L 63L 450L

                        Kommentar

                        • Ubbie
                          • November 2009
                          • 50

                          #13
                          Falsklarm

                          Det var väl typiskt att det skulle visa sig vara ett falsklarm. Nu när hon är ensam och har en växt är hon lugn som en filbunke och är inte alls "flåsig" och så... Jaja, det är bara vänta De kommer väl så småningom

                          Kommentar

                          • Andrém
                            • October 2009
                            • 1247

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ubbie
                            Det var väl typiskt att det skulle visa sig vara ett falsklarm. Nu när hon är ensam och har en växt är hon lugn som en filbunke och är inte alls "flåsig" och så... Jaja, det är bara vänta De kommer väl så småningom
                            Jo, samma situation för mig. Hur är hanens beteende runt henne då? Är han på henne oftare eller är det "samma" beteende som innan?

                            Har även en hona som också verkar gravid eller så är hon bara tjock

                            Kommentar

                            • Ubbie
                              • November 2009
                              • 50

                              #15
                              Hon är garanterad gravid. I alla fall om man ska följa regeln om "gravidfläcken" som de har. Annars så har jag en väldans fet guppy Ang. hanen så fick jag när jag köpte sex guppys (varav tre hanar) dåliga exemplar, så fyra av dem dog efter en vecka. Så jag har bara två honor kvar :'( Och den gravida bor nu ensam i ett mindre yngelakvarium (jag flyttade den andra honan till det stora akvariet eftersom de bara buffade på varann hela tiden. Och som nina sa; om det skulle bli bebisar så skulle två vuxna kunna äta fler av ynglen än vad en kan göra. Så hon fick som sagt var flytta tillbaks^^

                              Kommentar

                              Arbetssätt...