Endler-hona putsar skalar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Big_Sal
    • March 2008
    • 470

    Endler-hona putsar skalar?

    Har ett antal gånger nu lagt märke till att en av skalarerna står med huvudet nästan rakt uppåt, och en endler-hona står och pickar på dennes sida, som man ser i korallrevsfilmerna när putsarfiskarna rensar större fiskar.

    Är detta normalt?
    Kan skalarerna ha någon parasit?
    Kan skalaren vara svag och guppyn helt enkelt äter på den? Alla skalarer verkar må prima när detta inte händer...

    PS: vet inte om detta är rätt ställe att lägga tråden, men då det är en levandefödare som utför en handling la jag den här...
    //Salle
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Låter mer som en fråga för sjukdomsforumet att bita i, för sjuka fiskar brukar bli "naggade" av andra fiskar. Att guppy skulle leka "putsarfisk" är osannolikt.
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Vi hade ett guppyyngel som hela uppväxten putsade vår "pleco" (tills guppyna flyttades) men om en guppy får lov att picka på en scalare utan att bli ivägjagad är det nog något som inte stämmer
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av Nina82
        Vi hade ett guppyyngel som hela uppväxten putsade vår "pleco" (tills guppyna flyttades) men om en guppy får lov att picka på en scalare utan att bli ivägjagad är det nog något som inte stämmer
        OK! jag ändrar mig till att det är ovanligt....
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Big_Sal
          • March 2008
          • 470

          #5
          ok tack för svaren... ska hålla noga uppsikt... och hålla tummarna...
          //Salle

          Kommentar

          Arbetssätt...