HJÄLP! Mina fiskar dör en efter en!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lovisas
    • September 2009
    • 12

    HJÄLP! Mina fiskar dör en efter en!

    Hej! För en vecka sedan dog två av mina fiskar, den ena malen och en platy. Och nu en vecka senare har även den andra malen dött! Vad kan det vara för fel? är det vattnet? Är så rädd att de ska dö en efter en! någon som vet vad det kan vara?

    tack för svar!
  • Umbriel
    • December 2007
    • 62

    #2
    Hej!

    Hur länge har du haft fiskarna? Har det ändrats något i miljön hos dom? Jag är inte jättebra har bara haft akvarie i ett par år men jag har testat nitrit lite då och då och som jag har förstått det är det en vanlig orsak till döda fiskar.

    - umbis
    --- Total newbie ---

    Kommentar

    • SimonSaysBaka
      • August 2009
      • 788

      #3
      Övermatning är en av de vanligaste sätten fisken dör på, Kan bli så att en del familjer skaffar akvarium och alla vill mata fisken, slutar med att det blir massor av nitrit och fisken dör.

      När jag skaffade mitt första akvarium då var jag tvungen att gömma maten för annars hade fiskarna dött. Ifall det är nitrit så föreslår jag att du gör ett större vattenbyte, och matar mindre och inte lika ofta ett tag fram över.

      Skulle vara bra att veta lite mer vad du har för det är lite för lite med info för att någon ska kunna lista ut vad som pågar.

      Några frågor
      1. Hur länge har du haft akvariet?
      2. Hur stort är akvariet?
      3. Hur många fiskar har du i akvariet?
      4. Hur ofta matas fiskarna?
      5. Vad har du för filter?
      Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

      Kommentar

      • Lovisas
        • September 2009
        • 12

        #4
        1. Hur länge har du haft akvariet?
        2. Hur stort är akvariet?
        3. Hur många fiskar har du i akvariet?
        4. Hur ofta matas fiskarna?
        5. Vad har du för filter?

        1. jag har inte haft akvariet så hemsk länge, två månader, fiskarna har varit i en månad och malarna nästan två månader.
        2.70 l
        3. men de som dött hade jag två malar, fyra platys och tre mollys. och så har jag ett yngelkar i med massa platyyngel. många av de har dött inatt....
        4. jag matar en gång per dag, på kvälllen. Känns inte som jag matar så hemsk mycket, men det kan ju vara det.
        5. vet inte riktigt vad den heter men den är helt ny och enligt killen i affären så är det en riktig "höjdarpump"

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Testa till att börja med att byta vatten, första gången kan du byta hälften av vattnet, sedan typ 20-25% ganska tätt inpå, några gånger, säg att du gör dessa byten, tre gånger under en vecka (alltså först en gång 50%, två dagar senare tar du ytterligare ett vattenbyte på 25% och sedan efter några dagar så gör du det sista vattenbytet på ytterligarare 25%) Därefter får akvariet vila lite, och efter en veckas vila kan du skölja ur filtret lite grann, och byta ytterligare 25% vatten. Dina fiskar kommer troligen bli hur glada som helst, om det nu inte handlar om någon sjukdom....
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          Arbetssätt...