12 mm på sex veckor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ludde87
    • July 2009
    • 146

    12 mm på sex veckor?

    Har hört en del säga att platyyngel växer väldigt sakta. Mina platyyngel som är sex veckor är ungefär 12 mm stora, det tycker jag verkar vara snabbt ändå!

    Kommentarer på detta? Erfarenheter?
    160 liters sällskapsakvarium
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Det låter som att du sköter dem bra! Det är bara att gratulera!
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Ludde87
      • July 2009
      • 146

      #3
      Ursprungligen postat av tummen
      Det låter som att du sköter dem bra! Det är bara att gratulera!
      Tack! De får födas fritt i mitt 85 liters kar, sedan bor de med fem vuxna limia och fem vuxna sebrafiskar, ibland några platy som är dräktiga, samt lite andra yngel av olika sorter och storlekar.

      Sen har jag akvariebelysningen på mellan 11.00 till 23.00 för att det passar mig, sen läste jag i en akvariebok nyligen att ynglen äter bara när det är ljust, så det kanske har bidragit?

      De har växt galet fort och växt ifatt mina mollyyngel som ändå är betydligt äldre. Ska bli spännande att se om kommande kullar också kommer växa så snabbt, samt hur mina limiayngel kommer växa
      160 liters sällskapsakvarium

      Kommentar

      • Constantine
        • September 2009
        • 431

        #4
        hmm jaa, själv har jag 3 st yngel som nästan är 5 veckor gammla och jag kan säga att två av dem är väldigt små, hade det inte varit för färgen så hade jag inte sätt någon skillnad mellan dem och min ca 1 och en halv vecka gammla yngel.

        men som sagt ett av ynglen simmar runt med de vuxna som ingenting, den är mer än 1 cm och den ser inte ut som ett yngel längre utan en mini platy


        tror det beror mycket på hur stora de är när de föds plus om man mater dem bra så klart
        450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
        170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

        Kommentar

        • Ludde87
          • July 2009
          • 146

          #5
          Ursprungligen postat av Constantine
          hmm jaa, själv har jag 3 st yngel som nästan är 5 veckor gammla och jag kan säga att två av dem är väldigt små, hade det inte varit för färgen så hade jag inte sätt någon skillnad mellan dem och min ca 1 och en halv vecka gammla yngel.

          men som sagt ett av ynglen simmar runt med de vuxna som ingenting, den är mer än 1 cm och den ser inte ut som ett yngel längre utan en mini platy


          tror det beror mycket på hur stora de är när de föds plus om man mater dem bra så klart
          Ja jag brukade mata mina algätare varje eller varannan dag och då äter ynglena smulor från algkexen, och vissa dagar får de vanliga mattabletter, också bra för att de smular lite. Sen är det vanligt flingfoder och så frusen artemia som gäller. Tycker att jag matar dem mycket men har inga problem med nititvären eller alger så det är nog OK i alla fall.

          Hehe ja det är gulligt när de ser ut som miniatyrer av de vuxna fiskarna!
          160 liters sällskapsakvarium

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Om man har en bra blandning av fiskar i akvariet (t.ex. lite pansarmalar och andra malar som "städfiskar") så äts maten oftast upp innan det uppstår problem.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Ludde87
              • July 2009
              • 146

              #7
              Ursprungligen postat av tummen
              Om man har en bra blandning av fiskar i akvariet (t.ex. lite pansarmalar och andra malar som "städfiskar") så äts maten oftast upp innan det uppstår problem.
              Hm det var en bra idé. Kanske skulle skaffa ett stim med pansarmalar, tycker de är väldigt charmiga. Har inga bottenfiskar i det akvariet heller förutom tre ancistrus då, så det skulle passa bra.
              160 liters sällskapsakvarium

              Kommentar

              • Ludde87
                • July 2009
                • 146

                #8
                Ursprungligen postat av tummen
                Om man har en bra blandning av fiskar i akvariet (t.ex. lite pansarmalar och andra malar som "städfiskar") så äts maten oftast upp innan det uppstår problem.
                Har ju kuhliiålar i det ena akvariet och de äter nog en del rester... Kanske skulle införskaffa några till det lilla akvariet också istället för pansarmalar. Ålarna är så mysiga för de var väldigt skygga i början men nu brukar de vara ute vid ca 3-tiden och sen en bra stund innan akvariebelysningen släcks
                160 liters sällskapsakvarium

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Kuhliålar funkar nog bra det med. Pansarmalar var mest ett tips.....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  Arbetssätt...