Svärdbärar-varianter!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    Svärdbärar-varianter!

    Hej!

    Om någon vill dela med sig lite av sin erfarenhet av svärdbärare, dess former,färger,viltformer kanske finns det någon bra och uppdaterad bok eller
    liknande, gärna länkar.
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2



    Dessa två länkar kanske är av intresse för dig
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Eller så har du den här tråden, där står redan mycket matnyttigt:



      Annars så är svaret identiskt med det jag redan gett dig angående platy....båda "arternas" varianter har nämligen tagits fram genom att korsa olika arter och varianter av platy och svärdbärare med varandra och sedan "renodla" dem till respektive sort igen, därför finns det många sorters platy och svärdbärare som har identiska färgkombinationer....
      Senast redigerad av tummen; 22 October 2009, 19:58.
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        #4
        Tackar Guy!

        Ursprungligen postat av tummen
        Eller så har du den här tråden, där står redan mycket matnyttigt:



        Annars så är svaret identiskt med det jag redan gett dig angående platy....båda "arternas" varianter har nämligen tagits fram genom att korsa olika arter och varianter av platy och svärdbärare med varandra och sedan "renodla" dem till respektive sort igen, därför finns det många sorters platy och svärdbärare som har identiska färgkombinationer....
        Tjena Tummen, det jag är ute efter är länkar till bra sidor med bra info om dom i stort sett.

        Jag är inte speciellt intresserad av alla korsningar osv i sprudlande färger.

        Lånade hem en bok idag efter akvariemötet som heter : Svärdbärare & Platy, skriven av Manfred K. Meyer och Lothar Wischnath.

        Jag hoppas denna ska kunna ge mig lite mer information om hur dom lever i det vilda, vilka typer/färger det finns av vildformen etc

        Sen så kan det vara kul om nån har nån egen erfarenhet att dela med sig.

        P.s fick även med mig hem en viltform av svärdbärare, jag tror det är 2 hanar och 3 honor...(4st var lite små), men jag vet icke vilken sort det är exakt.
        Senast redigerad av Markus1984; 22 October 2009, 23:09.
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ursprungligen postat av Markus1984
          Tackar Guy!



          Tjena Tummen, det jag är ute efter är länkar till bra sidor med bra info om dom i stort sett.

          Jag är inte speciellt intresserad av alla korsningar osv i sprudlande färger.

          Lånade hem en bok idag efter akvariemötet som heter : Svärdbärare & Platy, skriven av Manfred K. Meyer och Lothar Wischnath.

          Jag hoppas denna ska kunna ge mig lite mer information om hur dom lever i det vilda, vilka typer/färger det finns av vildformen etc

          Sen så kan det vara kul om nån har nån egen erfarenhet att dela med sig.

          P.s fick även med mig hem en viltform av svärdbärare, jag tror det är 2 hanar och 3 honor...(4st var lite små), men jag vet icke vilken sort det är exakt.

          en del intressant info, med en hel del bilder.



          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Markus1984
            • November 2008
            • 2606

            #6
            Ursprungligen postat av Kensa
            Tackar, den länken ska jag spara.

            Har jag förstått rätt i att det finns 2st färger av X.helleri i det vilda?

            Mvh

            Markus
            Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Ursprungligen postat av Markus1984
              Tackar, den länken ska jag spara.

              Har jag förstått rätt i att det finns 2st färger av X.helleri i det vilda?

              Mvh

              Markus
              jag mailade med en i danmark och enligt honom finns det hur många som helst i det vilda av alla sorterna....om man tittar i detalj på firrarna...


              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Markus1984
                • November 2008
                • 2606

                #8
                Ursprungligen postat av Kensa
                jag mailade med en i danmark och enligt honom finns det hur många som helst i det vilda av alla sorterna....om man tittar i detalj på firrarna...
                .
                Okej, ja boken jag läser nu är ju inte direkt ny, men det står mycket intressant om avel osv.
                Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Boken du läser (som jag också har!) är dock oerhört innehållsrik, kunde vara kul om den kom i "uppdaterad" upplaga med fler färgbilder och nya undersökningar av fyndplatserna.....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Markus1984
                    • November 2008
                    • 2606

                    #10
                    Ja det vore roligt, jag har läst igenom om avel och genetik ganska mycket, tycker det var mycket bra förklarat angående detta i boken. Sen tyckte jag att alla generella tips var fantastiska även om man redan visste om mycket var det kul att få en liten fördjupning i det hela.....tänker just nu på tex vattenkvalité och kemi! som det togs upp i boken!
                    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      ...gammal är äldst... Mycket kunskap är "tidlös", det är ett som är säkert! Men i akvaristikens barndom var däremot "riktigt gammalt vatten" något att sträva efter....vattenbyten var alltså av "ondo" på den tiden. Som tur är så går utvecklingen framåt.....
                      Ja, boken står sig i nuvarande form också, men det hade vart kul med en nyare "svärdbärarbok" ändå, den ena utesluter inte det andra!
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      Arbetssätt...