Guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kewell
    • December 2008
    • 95

    Guppy

    Hej!

    Jag har ett kar på 54 liter och i den så har jag 6 guppys och 6 platys.

    Guppy-4honor-2hanar, samma med platys också.
    En av mina guppyhanar dóg för ca 2 veckor sedan och jag skalla köpa en ny guppy(röd för fin). min hane hade dött ca 1 vecka efter att jag hade köpt den bör jag köpa en vuxen hane eller en ung? jag tänkte köpa en ung men jag ville fråga er först eftersom ni vet nog bättre.

    Mitt akvarium har vart på i 7 månader och jag har ännu inte fått yngel.
    Ni kanske tror att jag redan har fått yngel och att de har blivit uppätna men de har inte ens blivit ett litet dugg tjock. hanen har inte ens försökt ge sig på dem någongång som jag har upptäckt vad kan det bero på?
  • Adamb
    • November 2005
    • 184

    #2
    Ursprungligen postat av Kewell
    Hej!

    Jag har ett kar på 54 liter och i den så har jag 6 guppys och 6 platys.

    Guppy-4honor-2hanar, samma med platys också.
    En av mina guppyhanar dóg för ca 2 veckor sedan och jag skalla köpa en ny guppy(röd för fin). min hane hade dött ca 1 vecka efter att jag hade köpt den bör jag köpa en vuxen hane eller en ung? jag tänkte köpa en ung men jag ville fråga er först eftersom ni vet nog bättre.

    Mitt akvarium har vart på i 7 månader och jag har ännu inte fått yngel.
    Ni kanske tror att jag redan har fått yngel och att de har blivit uppätna men de har inte ens blivit ett litet dugg tjock. hanen har inte ens försökt ge sig på dem någongång som jag har upptäckt vad kan det bero på?
    Hej!

    Om man kan se ålderskillnad på hanarna där du köper dem tycker jag absolut du kan köpa en ung guppyhane. (den lever ju längre)

    Jag skulle tro att du har fått massa yngel men att de har blivit uppätna. Vissa honor blir inte alls tjocka. Det märks inte ens att det ska få yngel. Har du mycket växter i karet? Skaffa mycket flytväxter så kommer det nog att simma runt ett och annat yngel tillslut!

    //Adamb
    Senast redigerad av Adamb; 16 October 2009, 13:02.

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Köp du en ung hane, och jag tror i alla fall att du fått yngel som blivit uppätna, och jag tror också att om du har lite(mycket!?) tätare växtsnår så kommer det dyka upp yngel framöver! Lycka till! Akvariet är kanske också lite väl litet i längden, skaffa gärna ett akvarium på minst 100-150 liter så får du mer plats för fiskarna...
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • Kewell
        • December 2008
        • 95

        #4
        Hej!, jag har nu köpt min guppy och det funkar rätt så bra. jag har en ''populär'' hona som är större än en svärdbärarhona. Min gula och röda hane e hela tiden på den. när den röda ser att gula är på den så kommer den också på och det är samma med den andra. föressten har en av mina honor blivit tjocka nu. vet inte hur men innan jag gick för att köpa min guppy så såg jag att den var tjockare än förut. En av mina hane ger sig absolut inte på honorna. han är mer intresserad av platysen. Jag vill inte ha platysen och även inte häller avliva dem. En av mina platys som jag kallade för ''tönt'' nu simmar på min andra platyhane. förut var det tvärtom och nu börjar min platyhane simma rakt in i glaset och så till den andra:S förstår inte vad som går på. hoppas ni vet vad det beror på så att ni kan dela med er.

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Det du beskriver verkar rätt normalt, de tävlar om att para sig med honorna och kommer det in en ny hane så kan det "tända" de övriga till förnyad uppvaktning av honorna.

          Om du inte vill ha platysarna kvar så ge bort den; antingen till en kompis eller skänk dem till akvarieaffären/eller byt in dem mot annan fisk/foder?
          Kolla med affären först! Inte alla affärer tar emot "överbliven fisk", men en del gör det!
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          Arbetssätt...