Maximera chansen för överlevnad av guppy yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TutenStain
    • October 2008
    • 47

    Maximera chansen för överlevnad av guppy yngel

    Som rubriken lyder, hur ska jag maximera chansen för att alla guppy yngel ska överleva?

    1. När ska jag sätta honorna i "föd-kassen"? Jag vet inte när de blev gravida, men ser att några guppy honor har ganska runda magar. Vill helst minimera tiden i "föd-kassen" för mindre stress och snabbare lek nästa gång.

    2. Vilka växter rekommenderas som ger skydd om ynglen mot förmodan skulle födas i akvariet?
  • SimonSaysBaka
    • August 2009
    • 788

    #2
    Hmm, vet inte om jag har fel nu men, när jag hade guppy för 8 år sedan så såg det ut some om honorna hade svarta prickar som sken igenom längre bak på magen kanske kan vara nå att titta efter? det var då så jag såg att de var med barn, och jag skulle rekomendera någon typ av vallisneria eller nå sånt gräs aktigt som de kan gömma sig i för det växer fort också.

    Jag använde aldrig yngel kasse jag lät dem bara simma fritt bland växterna, och jag fick för mycket fisk i akvariet till slut så jag gav bort en hel del, so vitt jag vet så är det de smartaste som överlever men jag kan ju ha fel
    Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

    Kommentar

    • TutenStain
      • October 2008
      • 47

      #3
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      Hmm, vet inte om jag har fel nu men, när jag hade guppy för 8 år sedan så såg det ut some om honorna hade svarta prickar som sken igenom längre bak på magen kanske kan vara nå att titta efter? det var då så jag såg att de var med barn, och jag skulle rekomendera någon typ av vallisneria eller nå sånt gräs aktigt som de kan gömma sig i för det växer fort också.

      Jag använde aldrig yngel kasse jag lät dem bara simma fritt bland växterna, och jag fick för mycket fisk i akvariet till slut så jag gav bort en hel del, so vitt jag vet så är det de smartaste som överlever men jag kan ju ha fel
      Tack för svaret.

      Det är så att alla mina honor värkar ha svarta prickar vid baken (så kallade gravid spot?). Det intressanta är att vissa inte är så jätte tjocka medan de andra ser ut som en bomb.

      Jag vill dock gärna spara de "dumma" fiskarna med

      Jag vet att det kommer bli mycket fisk, men jag har en anledning.

      Kommentar

      • Scalaren96
        • September 2009
        • 43

        #4
        jag hade guppys för ca 2 år sedan det är ganska lätt och se om dom är med yngel för dom blir väldigt runda om magen så om du ser detta så vänta till på kvällen att släppa ner dom i yngel kassen när du ska släcka då blir dom inte lika nervösa och för att skydda ynglen skulle jag nog ha någon snäcka som dom kan gömma sig i kommer inte på någon bra växt just nu men flyttväxter brukar vara ganska effektiva jag kommer ihåg när jag hade guppys och slöjsjärtar ihåp slöjsjärtar sägs ju äta allt dom fick in i munnen men dom brydde sig inte om mina guppy yngel alls men det som är problemet med guppysar är att när dom väl lekt en gång så slutar dom aldrig på två månader hade jag 100 st och i början hade jag bara 1 hane och 2 honor.

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Hej.. Har du tänkt använda ynglen till att mata rovfiskar med så kan det löna sig att ha ett litet yngelakvarium ist.
          Då kan du flytta över honan dit när hon ska yngla så slipper du stress i onödan.

          Alla honor har dräktighetsfläck och hur tjocka de blir varierar ganska mycket. Vissa honor ser man inte ens när det är dags medan vissa får som en ljus svullnad vid analen när det är dags. Om du kan se ynglens ögon i magen är det riktigt nära men du kommer lära dig hur dina honor beter sig så småningom om du bara observerar dem hela tiden.
          De flesta honor drar sig undan dock när det börjar bli dags. Det är nog det mest säkra sättet att se att något är på gång.

          Bra växter i yngelkar är javamossa, vattenpest och gälört/cabomba.
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • SimonSaysBaka
            • August 2009
            • 788

            #6
            Jag har alltid trott att de äldre fiskarna får större magar för att de kan ha mer yngel?
            Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              Jag har alltid trott att de äldre fiskarna får större magar för att de kan ha mer yngel?
              Det kan bero på mycket men självklart så har honor som fyllt förrådet större mage.

              Har man guppy i små akvarium med dålig filtrering och inte sköter vattenbyten mm mm så blir kullarna mindre och då blir ju inte magarna så stora heller.
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • TutenStain
                • October 2008
                • 47

                #8
                Ursprungligen postat av Nina82
                Hej.. Har du tänkt använda ynglen till att mata rovfiskar med så kan det löna sig att ha ett litet yngelakvarium ist.
                Då kan du flytta över honan dit när hon ska yngla så slipper du stress i onödan.

                Alla honor har dräktighetsfläck och hur tjocka de blir varierar ganska mycket. Vissa honor ser man inte ens när det är dags medan vissa får som en ljus svullnad vid analen när det är dags. Om du kan se ynglens ögon i magen är det riktigt nära men du kommer lära dig hur dina honor beter sig så småningom om du bara observerar dem hela tiden.
                De flesta honor drar sig undan dock när det börjar bli dags. Det är nog det mest säkra sättet att se att något är på gång.

                Bra växter i yngelkar är javamossa, vattenpest och gälört/cabomba.
                Har tyvärr inte tillgång till ett extra akvarium. Har redan ett 720L och en 54L för malawi yngel och en 54L där guppyna går.

                Tror ni att detta kommer att fungera: populerar akvariet med lite mossa och växter, dessutom så provar jag med att sätta någon hona i nätkasse när jag tror att det är dags. Hur länge "får" en hona gå i en kasse tror ni? Är som sakt lite svårt att se när det är dags på riktigt.

                Kör med nuvarande 2 hanar och 5 honor i 54L, tror ni att några yngel kommer klara sig om jag gör som jag beskrev ovan?

                Måste också hitta en yngelsäker pump...tog ut 3 yngel från pumpen i går. De lever dock och går i en yngelkasse.
                Senast redigerad av TutenStain; 14 October 2009, 21:02.

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Ursprungligen postat av TutenStain
                  Har tyvärr inte tillgång till ett extra akvarium. Har redan ett 720L och en 54L för malawi yngel och en 54L där guppyna går.

                  Tror ni att detta kommer att fungera: populerar akvariet med lite mossa och växter, dessutom så provar jag med att sätta någon hona i nätkasse när jag tror att det är dags. Hur länge "får" en hona gå i en kasse tror ni? Är som sakt lite svårt att se när det är dags på riktigt.

                  Kör med nuvarande 2 hanar och 5 honor i 54L, tror ni att några yngel kommer klara sig om jag gör som jag beskrev ovan?

                  Måste också hitta en yngelsäker pump...tog ut 3 yngel från pumpen i går. De lever dock och går i en yngelkasse.
                  Skaffar du javamossa och lägger i 54L så kommer många yngel överleva men du kommer inte kunna fånga upp dem och fodra med dem förrän de är så stora att de simmar fritt i karet. Tycker du det är ok att vänta så länge så funkar det och om man ska se till honorna så är den idén den bästa.

                  Vi klipper av benen på strumpbyxor och trär över pumpen för att undvika fisk att ta sig in. Gummiband funkar fint att hålla strumpan på plats med och en lite mer grovmaskig strumpa kan rekommenderas.
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • SimonSaysBaka
                    • August 2009
                    • 788

                    #10
                    Ursprungligen postat av Nina82
                    Det kan bero på mycket men självklart så har honor som fyllt förrådet större mage.

                    Har man guppy i små akvarium med dålig filtrering och inte sköter vattenbyten mm mm så blir kullarna mindre och då blir ju inte magarna så stora heller.
                    Jaha, jag hade dock massor av feta fiskar, fick för mycket yngel, så jag var tvungen att ge bort i mängder yngel fiskarna blev dock inte lika feta som sina mödrar men de var glada
                    Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                    Kommentar

                    • TutenStain
                      • October 2008
                      • 47

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nina82
                      Skaffar du javamossa och lägger i 54L så kommer många yngel överleva men du kommer inte kunna fånga upp dem och fodra med dem förrän de är så stora att de simmar fritt i karet. Tycker du det är ok att vänta så länge så funkar det och om man ska se till honorna så är den idén den bästa.

                      Vi klipper av benen på strumpbyxor och trär över pumpen för att undvika fisk att ta sig in. Gummiband funkar fint att hålla strumpan på plats med och en lite mer grovmaskig strumpa kan rekommenderas.
                      Utfodringen till mina rovmalawi kommer ske när de har nått ca 2-3+cm, hoppas de kan nå den storleken ganska snabbt. Matar på 4 gånger per dag och gör vattenbyte 2ggr/vecka.

                      Blir att köpa javamossa och några växter. Tack för tipsen!

                      Kommentar

                      • Kewell
                        • December 2008
                        • 95

                        #12
                        Ursprungligen postat av TutenStain
                        Utfodringen till mina rovmalawi kommer ske när de har nått ca 2-3+cm, hoppas de kan nå den storleken ganska snabbt. Matar på 4 gånger per dag och gör vattenbyte 2ggr/vecka.

                        Blir att köpa javamossa och några växter. Tack för tipsen!
                        Du bör mata max 2 gånger per dag och byta vatten tidigast var 3dje vecka. om du byter vattnet 2ggr/vecka så förstör du nog dina fiskars liv

                        Kommentar

                        • Nina82
                          • January 2008
                          • 6610

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kewell
                          Du bör mata max 2 gånger per dag och byta vatten tidigast var 3dje vecka. om du byter vattnet 2ggr/vecka så förstör du nog dina fiskars liv
                          Nu får du nog förklara lite tydligare

                          På vilket sätt förstör han fiskarnas liv och varför kan man inte mata 3ggr/dag och göra vattenbyte 2ggr/vecka?
                          12L 12L 24L 24L 24L 24L
                          38L 54L 54L 63L 450L

                          Kommentar

                          • Nina82
                            • January 2008
                            • 6610

                            #14
                            Nåja... Ungefär så här ligger det till.
                            Är akvariet väl inkört så kan man utan problem mata lite och ofta (tex. 3ggr/dag) för att få ynglen att växa fortare. Även varierad kost i form av olika flingfoder underlättar. Men om man nu matar så mycket gäller det att man även gör tätare vattenbyten för att hålla vattenkvalitén bra. En bra filtrering hjälper oxå till att hålla vattenkvalitén i balans.
                            12L 12L 24L 24L 24L 24L
                            38L 54L 54L 63L 450L

                            Kommentar

                            • icefudge
                              • August 2009
                              • 177

                              #15
                              håller helt med nina! matar man ofta är det bra med täta vattenbyten speciellt då karet bara är på 54liter
                              Malar is the shit

                              Kommentar

                              Arbetssätt...