Vilken sorts yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rockdoll
    • October 2009
    • 351

    Vilken sorts yngel?

    Jag fick tre yngel i present, och tydligen ska det vara antingen neontetra eller dalmatinmolly, killen som gav mig dem visste inte riktigt. De är ju väldigt små, kanske 1 cm, så antar att det inte är helt lätt att se. Det ena är mest gråsvart och de andra 2 är helt vita. Finns det något sätt att se skillnad på dessa 2 sorter när de är såhär små? För en helt okunnig person som jag då...
  • wallström
    • March 2009
    • 1092

    #2
    Antagligen dalmatinermolly.
    Emil

    Kommentar

    • Rockdoll
      • October 2009
      • 351

      #3
      Ursprungligen postat av wallström
      Antagligen dalmatinermolly.

      Jo, det jag tror också. Han som gav dem till mig sa att 2 av dem nog var dalmatinmolly, och kanske en neontetra. Men eftersom neontetra är så pass svåra att odla lär man väl ha koll på om de skulle få yngel.

      Kommentar

      • Adamb
        • November 2005
        • 184

        #4
        Skulle tro att alla tre är mollyyngel. Tetror är vädigt svåra att få yngel av om man inte har dem i eget akvarium! Men grattis till yngel! Alltid kul....

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          ....och skulle man MOT FÖRMODAN få neontetrayngel så lär de inte bli långlivade i ett sällskapsakvarium.....ibland missuppfattar en del personer vad de har hemma, så att de tror att de fått neontetrayngel när det i själva verket är kardinalfisk (Tanichtys albonubes, en danioliknande fisk från Kina) de har fått yngel av...en gång i tiden kallades dessa för "fattigmansneoner", ynglen skiner nämligen i neonblått.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Rockdoll
            • October 2009
            • 351

            #6
            Hur kommer det sig att det ena är svart och de andra vita? Och hur lång tid tar det innan de blir stora? Något speciellt man bör tänka på vad gäller yngel? De bor bara med en neontetra just nu så de borde väl inte bli uppätna iaf.

            Sen kan man ju alltid fråga sig varför de simmar ner under gruset på botten och gömmer sig? Förstår inte riktigt hur de ens kommer ner så långt som de gör. De fastnar ju där så att jag måste tippa bort gruset för att få fram dem :/ Rädd att de ska skada sig, men de verkar må bra hittills.
            Senast redigerad av Rockdoll; 11 October 2009, 12:37.

            Kommentar

            • uncleban
              • March 2008
              • 69

              #7
              När jag hade mina guppys med neontetror tidigare så hade jag aldrig några överlevande yngel. Så fort jag flyttade på tetrorna invaderades mitt kar av yngel...

              Kommentar

              • Rockdoll
                • October 2009
                • 351

                #8
                Ursprungligen postat av uncleban
                När jag hade mina guppys med neontetror tidigare så hade jag aldrig några överlevande yngel. Så fort jag flyttade på tetrorna invaderades mitt kar av yngel...
                Min tetra verkar inte intresserad av ynglen öht faktiskt. Men så är den ju ensam just nu också så kanske inte är så pigg på att jaga yngel :P

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Att dina yngel har olika färg är helt i sin ordning, färganlagen är variabla och kan "klyvas ut" ojämnt, men det kan också bli så att ditt svarta yngel blir spräckligt när det växer till sig och att det dyker upp fläckar/prickar på det vita ynglet med.
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Rockdoll
                    • October 2009
                    • 351

                    #10
                    Ursprungligen postat av tummen
                    Att dina yngel har olika färg är helt i sin ordning, färganlagen är variabla och kan "klyvas ut" ojämnt, men det kan också bli så att ditt svarta yngel blir spräckligt när det växer till sig och att det dyker upp fläckar/prickar på det vita ynglet med.
                    Jag hade tydligen missuppfattat det lite med vilken sort det var. Det var antingen dalmatinermolly eller platy. Men platyyngel borde väl vara röda redan som små? Killen jag fick dem av gissade iaf på molly

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av Rockdoll
                      Jag hade tydligen missuppfattat det lite med vilken sort det var. Det var antingen dalmatinermolly eller platy. Men platyyngel borde väl vara röda redan som små? Killen jag fick dem av gissade iaf på molly
                      Det gör jag med.
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      Arbetssätt...