Mina yngel växer inte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vux
    • October 2009
    • 121

    Mina yngel växer inte

    Jag har 2 guppy yngel och 3 svärdbärare yngel i ett 62 liters akvarium och de växer inte. Jag fick dem i Februari och den största är 2 cm lång medans en fortfarande är 1 cm. Ska det gå så långsamt för dem att växa?

    Jag vet inte om det är för att jag kanske ger dem för lite mat? Jag ger dem ungefär en gång i veckan men jag hitta nånstans på internet att man ska mata dem 3 ggr/dag. Hur ofta ska man ge dem mat?
  • Ancristus <3
    • July 2009
    • 277

    #2
    Jag matar mina lite men ofta, så du bör öka till minst en gång om dagen!



    Välkommen
    I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

    Kommentar

    • Vux
      • October 2009
      • 121

      #3
      Tack

      Ja jag ska pröva det och se om något händer. Hoppas det! Så tråkigt att ha ett akvarium som ser tomt ut och jag vill att de ska växa så jag kan köpa några fler stora fiskar.

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Precis som tidigare nämnts så behöver yngel mat lite och ofta för att växa fort. Men även regelbundna delvattenbyten och bra filtrering är viktigt. Speciellt om man ska mata mycket/ofta.
        En varierad kost är att föredra. Krossa olika flingfoder.

        Just dina yngel kommer förmodligen förbli hämmade i växten eftersom detta pågått så länge men nu när du vet kommer dina blivande yngel växa så det knakar
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Vux
          • October 2009
          • 121

          #5
          Ursprungligen postat av Nina82
          Precis som tidigare nämnts så behöver yngel mat lite och ofta för att växa fort. Men även regelbundna delvattenbyten och bra filtrering är viktigt. Speciellt om man ska mata mycket/ofta.
          En varierad kost är att föredra. Krossa olika flingfoder.

          Just dina yngel kommer förmodligen förbli hämmade i växten eftersom detta pågått så länge men nu när du vet kommer dina blivande yngel växa så det knakar
          Brukar inte byta vatten så ofta, har hört att man får obalans i vattnet då :-/ brukar byta ca 25% av vattnet 1 gång/månad, är det för lite?

          Ja man får lära sig av sina misstag!

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Ursprungligen postat av Vux
            Brukar inte byta vatten så ofta, har hört att man får obalans i vattnet då :-/ brukar byta ca 25% av vattnet 1 gång/månad, är det för lite?

            Ja man får lära sig av sina misstag!
            Ja.. eftersom du har matat så lite så är det väl inte helt fel men inte heller det optimala.

            Byt ca. 25% en gång i veckan ist. och mata ca. 1ggr/dag istället.
            Du rubbar inte balansen så länge du gör vattenbytet regelbundet, alltså på ungefär samma veckodag och så länge du inte rengör filtret i onödan. Filtret skall endast rengöras om flödet minskar eller om det varit avstängt för länge (tex. i samband med strömavbrott)

            Man lär så länge man lever!
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Vux
              • October 2009
              • 121

              #7
              Ursprungligen postat av Nina82
              Ja.. eftersom du har matat så lite så är det väl inte helt fel men inte heller det optimala.

              Byt ca. 25% en gång i veckan ist. och mata ca. 1ggr/dag istället.
              Du rubbar inte balansen så länge du gör vattenbytet regelbundet, alltså på ungefär samma veckodag och så länge du inte rengör filtret i onödan. Filtret skall endast rengöras om flödet minskar eller om det varit avstängt för länge (tex. i samband med strömavbrott)

              Man lär så länge man lever!
              Jaha jag som brukar rengöra filtret varje gång jag gör rent akvariet :-/ Inte så konstigt att ingenting funkat och växt som det ska, har inte haft någon koll alls på hur man ska sköta det.

              Har du någon aning om hur stora ynglerna kan vara för att man ska kunna köpa fullvuxna guppy utan att ynglerna ska bli uppätna?

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Ursprungligen postat av Vux
                Jaha jag som brukar rengöra filtret varje gång jag gör rent akvariet :-/ Inte så konstigt att ingenting funkat och växt som det ska, har inte haft någon koll alls på hur man ska sköta det.

                Har du någon aning om hur stora ynglerna kan vara för att man ska kunna köpa fullvuxna guppy utan att ynglerna ska bli uppätna?
                tror nog du kan köpa fler guppy nu om du vill men köp inte så många bara, för så snart de kommit igång och mår bra så ynglar de ganska ordentligt
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  ...och när man rengör filtret så skall det bara sköljas i svalt/kallt vatten, inte varmt vatten eller (Gud fördjude!) en massa rengöringsmedel, vilket en del använder helt felaktigt.
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Vux
                    • October 2009
                    • 121

                    #10
                    Ursprungligen postat av tummen
                    ...och när man rengör filtret så skall det bara sköljas i svalt/kallt vatten, inte varmt vatten eller (Gud fördjude!) en massa rengöringsmedel, vilket en del använder helt felaktigt.
                    Tack för tipset!
                    Jag är en av de som gör rent filtret i hett vatten och ibland kokar jag det :-/ de sa de i djuraffären att jag skulle göra men har märkt att de oftast inte kan så mycket, de säger saker som inte alls stämmer.

                    Kommentar

                    • Vux
                      • October 2009
                      • 121

                      #11
                      Nu har jag börjat mata mina yngel oftare (1 gång/dag) och jag märker genast skillnad, de är piggare och ser friskare ut. Rensade bort massa växter som var lite förfallna också och gjorde rent akvariumet så nu hoppas jag de blir stor snart! Ska köpa några guppy om nån vecka så då hoppas jag på yngel inom en snar framtid :-)

                      Kan man ha ett sånt där yngelkar i ett akvarium som är lika litet som jag har eller tar det för mycket plats från de andra fiskarna?

                      Kommentar

                      • Nina82
                        • January 2008
                        • 6610

                        #12
                        Ursprungligen postat av Vux
                        Nu har jag börjat mata mina yngel oftare (1 gång/dag) och jag märker genast skillnad, de är piggare och ser friskare ut. Rensade bort massa växter som var lite förfallna också och gjorde rent akvariumet så nu hoppas jag de blir stor snart! Ska köpa några guppy om nån vecka så då hoppas jag på yngel inom en snar framtid :-)

                        Kan man ha ett sånt där yngelkar i ett akvarium som är lika litet som jag har eller tar det för mycket plats från de andra fiskarna?
                        Yngelkar är enbart stressande och det bästa är om du låter honorna föda fritt i akvariet. Det naturliga för födande honor är att simma undan och gömma sig och om de blir instängda får de svårt att hitta lugn.

                        Plantera ist. med täta växtsnår så kommer ynglen att få en naturlig gömma. Dessutom kommer en lagom skara överleva och du får de starkaste individerna ur var kull.
                        12L 12L 24L 24L 24L 24L
                        38L 54L 54L 63L 450L

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av Vux
                          ... men har märkt att de oftast inte kan så mycket, de säger saker som inte alls stämmer.
                          Precis så illa kan det vara!!!!!

                          I filtermaterialet bor "snälla bakterier" (nitrifikationsbakterier) som tar hand om skadliga ämnen och de dör när man sköljer i för hett vatten, men om man sköljer i svalt/kallt vatten överlever alltid några och återstarten av filtret går fort till tidigare nivå. Enda anledningen till att tvätta filtret är ju egentligen att hålla uppe flödet igenom filtermaterialet.
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • Vux
                            • October 2009
                            • 121

                            #14
                            Nu har de börjat växa så det knakar! Det där med maten gjorde susen, ger de både flingfoder och frysfoder nu. Hur ofta ska man ge frysfoder? 1 gång/vecka?

                            Kommentar

                            • Nina82
                              • January 2008
                              • 6610

                              #15
                              Ursprungligen postat av Vux
                              Nu har de börjat växa så det knakar! Det där med maten gjorde susen, ger de både flingfoder och frysfoder nu. Hur ofta ska man ge frysfoder? 1 gång/vecka?
                              1-2 gånger i veckan är inte fel.. Du kan mata med frysfoder varje dag om du vill men lite variation skadar ju inte
                              12L 12L 24L 24L 24L 24L
                              38L 54L 54L 63L 450L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...