Guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Adamb
    • November 2005
    • 184

    Guppy

    Jag var på åled för några veckor sedan! Han hade tre olika sorters guppy! Odlad, endler och vildguppy. Jag tyckte att vild guppyn var riktigt fin. Men han sa till mig att den inte är från det vilda utan att den är odlad. Till frågan då. Var är det för skillnad på den odlade guppyn med mycket fina färger och den färglösa odlade vildguppyn jag har?

    //Adam
  • Ancristus <3
    • July 2009
    • 277

    #2
    Vildguppyn har inte blivit så himla sönderavlad som den vanliga guppyn.
    Fråga tummen då han är riktigt haj på sånt här.
    Senast redigerad av Ancristus <3; 07 October 2009, 19:05.
    I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

    Kommentar

    • Adamb
      • November 2005
      • 184

      #3
      Ursprungligen postat av Ancristus <3
      Vildguppyn har inte blivit så himla sönderavlad som den vanliga guppyn.
      Fråga tummen då har är riktigt haj på sånt här.

      Har faktiskt märkt de! Denna guppyn är mycket tåligare plus att den äter inte sine yngel!

      Kommentar

      • Adamb
        • November 2005
        • 184

        #4
        Tänkte fråga en till sak!

        Äter praktbotier guppy och platy yngel?

        //Adam b

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #5
          finns en risk att praktbotian gör det yes.
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • janson
            • July 2009
            • 300

            #6
            Tänkte fråga en till sak!

            Äter praktbotier guppy och platy yngel?

            //Adam b

            De äter allt som kommer in i munnen. Vill även varna att praktbotiorna kan bli riktigt jobbiga när de blir större. Om de går ensama kan de bli rädda och aggressiva och skada andra firrar. Ha dem gärna i stim om du har stort akvarie.
            (Annars hamnar du i samma läge som jag.)

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av Ancristus <3
              Vildguppyn har inte blivit så himla sönderavlad som den vanliga guppyn.
              Fråga tummen då han är riktigt haj på sånt här.
              Nej, jag tycker inte att "vanlig guppy" är mer sönderavlad än andra varianter. Däremot kan de ha varit uppfödda på ett lite annat sätt (odlade utomlands, t.ex. i Asien) så att de inte riktigt trivs i vårt svenska kranvatten. De kan också vara gamla redan när man köper dem. Problem med guppy skylls ofta på "söderavlade individer" eller så, men problematiken är oftare dåliga förhållanden, eller ren otur....oftast kanske det är akvaristen som gjort fel, men då är det "bekvämt" att skylla på andra orsaker.

              "Vildguppy" = vildformsguppy som kan vara odlad här i sverige under många generationer. Upplevs ofta som robustare, kanske för att honorna inte slits ut på grund av mindre kullar yngel per gång? Finns många olika färgvarianter av "vidguppy", den Åled´s har är riktigt snygg, med ganska många olika fenformer i stammen....allt från vanlig rundstjärt, till över/undersvärd eller i vissa fall dubbelsvärd.

              Angående Endlers så betraktar jag denna som ännu en snygg vildform tills vetenskapen överbevisar mig riktigt ordentligt. Den är visserligen beskriven som en egen art, men den beskrivningen är samtidigt väldigt omdiskuterad. Faktum är att den korsar sig så himla lätt med andra guppyvarianter så man funderar över om det ändå inte är P.reticulata.....eller kanske snarare en underart till denna? Tills vidare skall man nog hålla varianterna separat för att hålla linjerna rena, eller klart ange att det handlar om en mixad grupp om man nu blandar olika varianter.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av Adamb
                Tänkte fråga en till sak!

                Äter praktbotier guppy och platy yngel?

                //Adam b
                Ja kanske det, men finns det gott om gömställen för ynglen så kommer de smartaste/starkaste överleva.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                Arbetssätt...