Guppy tåliga/känsliga???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • issa83
    • September 2009
    • 48

    Guppy tåliga/känsliga???

    Har länge gått och suktat efter ett stim med gyppys i min zooaffär. De är nästan svarta fram och riktigt vackert blåa bakåt kroppen och slöjorna.

    Jag skulle så gärna vilja köpa ett gäng av dem men efter att ha läst en hel del om guppy nu så verkar åsikterna gå rejält isår vad det gäller hur pass tåliga eller känsliga dessa är. Vissa säger att de överlever de flesta fel och är en jättebra nybörjar fisk. Andra säger att de bara dör hela tiden... "blir som förlamade och dör"brukar vara den vanligaste förklaringen

    Vad anser ni?
  • Vigoez
    • October 2008
    • 126

    #2
    Jag hade några guppy tidigare och de ynglade rejält men dog rätt snabbt.
    mvh Viktor

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Tyvärr är det omöjligt att säga hur du kommer få det om du köper dem från affären. Men ser de bara pigga och krya ut från början så skulle jag nog våga mig på ett försök.
      Guppy lever inte så länge, ett eller möjligen två år, så de vuxna du ser i affärerna kan vara "bäst före" redan när du köper dem, men köp ett gäng honor till att börja med (de har förrådsbefruktning så de kommer med lite tur föda många kullar även utan hanar närvarande) så får du säkert snart en bra egen stam av den varianten. Hanarna kommer ju i de nya kullarna framöver.
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • Silkisif
        • August 2009
        • 96

        #4
        Ursprungligen postat av tummen
        Guppy lever inte så länge, ett eller möjligen två år, så de vuxna du ser i affärerna kan vara "bäst före" redan när du köper dem, men köp ett gäng honor till att börja med (de har förrådsbefruktning så de kommer med lite tur föda många kullar även utan hanar närvarande) så får du säkert snart en bra egen stam av den varianten.
        Vad är det?

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ursprungligen postat av Silkisif
          Vad är det?

          en hona parar sig med en hane
          hon "sparar" en hel del av sperman i ett "förråd" inne i buken.
          så, när hon har fött en kull, så använder hon lite mer sperma från förrådet.
          hon kan hålla på så 10-15ggr. kläcker ut 10-50 yngel i månaden.

          så om du har lite tur, så skulle man kunna köpa en gravid hona för 10-30kr, och efter 1 år ha 600 fiskar i karet, om alla yngel överlever......



          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Silkisif
            • August 2009
            • 96

            #6
            Woho! Häftigt!

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Ursprungligen postat av Silkisif
              Woho! Häftigt!

              visst är det, tur att människor inte har samma möjligheter......


              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • issa83
                • September 2009
                • 48

                #8
                Ursprungligen postat av Kensa
                visst är det, tur att människor inte har samma möjligheter......


                .
                hehe

                Kommentar

                • issa83
                  • September 2009
                  • 48

                  #9
                  Hur är det med guppys, är de fenbitare? Så om jag skaffar guppy så kan jag bara ha fiskar med korta slöjor, fenor i överigt i karet?

                  Kommentar

                  • janson
                    • July 2009
                    • 300

                    #10
                    Ursprungligen postat av issa83
                    Hur är det med guppys, är de fenbitare? Så om jag skaffar guppy så kan jag bara ha fiskar med korta slöjor, fenor i överigt i karet?
                    Guppys är väl ändå inte fenbitare? Det är väl värre och vanligare att andra fiskar gå på guppyn ser jag det som. Jag har aldrig varit med om att det är guppyn som biter fenor.


                    ----------------------
                    Rätta mig om jag har fel

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av issa83
                      Hur är det med guppys, är de fenbitare? Så om jag skaffar guppy så kan jag bara ha fiskar med korta slöjor, fenor i överigt i karet?
                      Nej, du har missuppfattet det där, det är andra fiskar (t.ex. tigerbarber, kampfisk och andra) som brukar äta på guppysarnas fenor.
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Haging
                        • October 2009
                        • 9

                        #12
                        Neej!
                        Jag hade en fisk innan jag köpte alla mina guppys det var en väldigtt liten vet inte vilken sort eftersom jag fick den från ett fridis(den skulle dö arnnars)
                        Nu såg jag att min lilla söta guppy hane inte har kar hela sjärtfenan längre : * (
                        halva e typ av...Den lilla fisken från fridiset jagar guppysarna hela tiden!

                        Guppy hanen är lika vacker och gullig men kan det hända att den har svårt att simma är detta farligt vad ska jag göra hjälp mig snälla!!

                        Kommentar

                        • Haging
                          • October 2009
                          • 9

                          #13
                          Ursprungligen postat av Haging
                          Neej!
                          Jag hade en fisk innan jag köpte alla mina guppys det var en väldigtt liten vet inte vilken sort eftersom jag fick den från ett fridis(den skulle dö arnnars)
                          Nu såg jag att min lilla söta guppy hane inte har kar hela sjärtfenan längre : * (
                          halva e typ av...Den lilla fisken från fridiset jagar guppysarna hela tiden!

                          Guppy hanen är lika vacker och gullig men kan det hända att den har svårt att simma är detta farligt vad ska jag göra hjälp mig snälla!!
                          Vill liksom inte att ala mina guppys ska lida och vara fenlösa X * ( *

                          Kommentar

                          • Haging
                            • October 2009
                            • 9

                            #14
                            Ursprungligen postat av Haging
                            Vill liksom inte att ala mina guppys ska lida och vara fenlösa X * ( *
                            så arg!!!

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Ta bort "gratisfisken", skänk den till en akvarieaffär eller till någon kompis. Den kommer säkert bita vidare på fenorna annars.
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...