Platy bråk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • catharinah
    • September 2009
    • 24

    Platy bråk?

    Mina två platys bråkar. Eller ah...den en är större än den andra och den stora petar på och skrämmer bort den lilla. De är de enda två fiskarna i mitt akvarium just nu. Jag tror att bägge två är honor, men är inte säker...men han i affären pekade på ett annat akvarium och sa att det var hanar och sedan plocka han mina från ett annat. Så det är nog honor...

    Men är detta normalt? Vill de kanske vara fler? Hmm...de har bara varit i karet i 2 dygn hittills. Någon som kan ge mig råd?
  • Ancristus <3
    • July 2009
    • 277

    #2
    Storlek på karet?
    I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Skaffa en till så kommer den stora ha lite annat att tänka på. Just nu är det ren och skär mobbing pga av att den ene är svagare än den andre.
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • catharinah
        • September 2009
        • 24

        #4
        Ursprungligen postat av Nina82
        Skaffa en till så kommer den stora ha lite annat att tänka på. Just nu är det ren och skär mobbing pga av att den ene är svagare än den andre.

        Oj då! Ah får skaffa en till då. Stackars liten.

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Eller så har du en hane och en hona, då kan det vara frågan om helt vanlig uppvaktning....för ibland har affärernas personal noll koll.

          Kolla in info i denna tråd så kan du säkert könsbestämma dem:
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • catharinah
            • September 2009
            • 24

            #6
            Okej, jag kikade på hur analfenorna ser ut på fiskarna och den lilla har en större analfena, typ trekantig. Den stora fisken har en rak analfena. Ser inga gonopodium eller dräktighetsfläck på någon av dem dock. Vad tros? Hona och hane?

            Borde man skaffa en till hona då så att hanen har nått mer att koncentrera sig på?

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Ursprungligen postat av catharinah
              Okej, jag kikade på hur analfenorna ser ut på fiskarna och den lilla har en större analfena, typ trekantig. Den stora fisken har en rak analfena. Ser inga gonopodium eller dräktighetsfläck på någon av dem dock. Vad tros? Hona och hane?

              Borde man skaffa en till hona då så att hanen har nått mer att koncentrera sig på?

              Låter som du har en hona och en hane..
              Hanens fena är rak medan honans är trekantig. Gonopodiet är den raka fenan.

              Du bör skaffa en hona till. Tumregeln är minst 2 honor per hane. Och speciellt eftersom din hane är väldigt "på".
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • catharinah
                • September 2009
                • 24

                #8
                Ah okej. Underligt för i affären sa de att det var två honor. =/ Får kika på den fenan när jag åker och köper en till då. Så det blir två honor. Tack så mycket för alla svar!

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Lita inte blint på vad de säger i butiken
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • catharinah
                    • September 2009
                    • 24

                    #10
                    Nej hehe men jag är en newbie på det här Ska kolla upp hona/hane skillnader innan jag köper nya fiskar nästa gång. Man lär sig Jag antog ju att de i affären visste vad de gav mig.

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av catharinah
                      Ah okej. Underligt för i affären sa de att det var två honor. =/ Får kika på den fenan när jag åker och köper en till då. Så det blir två honor. Tack så mycket för alla svar!
                      Jag sade ju att det kunde vara så!!!!!! Snart har du ett helt gäng när de väl börjar få yngel!
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      Arbetssätt...