Salt i karet? Ja? Nej?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

    #16
    Ursprungligen postat av tummen
    Dina uppgifter var nya för mig och låter intressanta, men hur funkar det egentligen; de flesta fiskar vi håller i akvarier är ju just "sötvattensfiskar" och borde alltså inte kräva/behöva saltet.
    Alla celler behöver salt (elektrolyter) för i fixa vätskebalansen även sötvattenfiskar. Vätska vandrar dit elektrolyterna finns och det är osmos pumpen som styr detta. Så kan du tillfälligt avlasta osmospumpen genom o salta upp så kan fisken lägga energin på något annat. T.ex bekämpa en sjukdomsalstrare

    Ursprungligen postat av tummen
    men kanske andra mineraler egentligen behövs som inte finns i vårt kranvatten? Då kanske saltet fyller denna funktion i akvarierna. Hur stor dos rekommenderas? Kan det osmotiska trycket underlättas genom att man matar med speciell föda?

    Klart behövs salter, mineraler o spårämnen, och visst är det dåligt med sådant i amazonas vatten men o andra sidan kan vi aldrig återskapa det flödet. Men ser ofta defekta diskusyngel orsakade av brister (mjukt vatten o matas enbart med kalciumfattig artemia)

    Att man sedan inte skall ha i salt permanent är en annan sak.
    Det som styr den osmostisk pumpen är ett hormon som heter Prolaktin.
    Nu kommer problemt då prolaktin har dubbla funktioner.
    Prolaktin har benämningen "hormonet av faderskap” och injektioner av PCL har visat sig öka föräldrarnas yngelvårdande beteende, inklusive ökat fläkt beteende och en ökning av slem produktion hos diskus.
    Så med andra ord saltar du på minskar du lekbenägenheten.
    Senast redigerad av kaj.p; 06 October 2009, 10:38.
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS

    Kommentar

    • NIC
      • January 2008
      • 5121

      #17
      Ursprungligen postat av kaj.p
      Så med andra ord saltar du på minskar du lekbenägenheten.
      Hmm.. har 2 lekpar scalarer som lägger rom ca. en gång i veckan var och har gjort det i över ett halvår nu.

      http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

      Kommentar

      • Koi-fantast
        • October 2007
        • 193

        #18
        Det finns säkert tillfällen när det är bra att använda salt, men jag är lite tveksam till att konstant använda det för sötvattenfiskar.

        1 Salt är bra för att sänka nitrit, men om akvariet sköts som det ska så ska man inte ha problem med nitrit så salt behövs inte.
        2 Salt är bra för att behandla olika sjukdomar, parasiter och skador, men om akvariet sköt som det ska så bör man inte få så mycket sjukdomar. Sköt om ditt akvarium och läs på mer om sjukdomar och hur dessa förebyggs.
        3 Kortsiktigt kan det vara bra att att använda salt för salt ökar fiskens kapacitet mot olika problem. Fisken har på det sättet lättare att klara av ex. stress, omställningar och tillväxten ökar.

        A Långsiktigt borde ett konstant användande av salt ge upphov till att den akvariestammen som man har blir sämre motståndskraftig mot sjukdomar för att de svagaste individerna fortplantar sig.

        B Ett konstant användande av salt kräver någon mätutrustning för att hålla en specifik salthalt i vattnet. Minskade salthalter i vattnet kan vara skadligt och salthalten kan också accumuleras i akvariet om man inte har koll.

        C Växter skadas av salt.

        Här står det lite mer om detta ämne, http://www.kramforskoi.com/salt.htm
        Ibland förändras min åsikt http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1728683 http://www.ciklid.se http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #19
          ...som bekant är "smaken" i detta som baken -delad, men jag håller fast vid mitt sätt att sköta mina fiskar, och instämmer alltså i det som Koi-fantast redan sagt så fint ovan om detta ämne. Men det var väldigt intressant det där om Prolaktin.

          Over and out!
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • nissenhj
            • March 2008
            • 50

            #20
            Någon som vet det optimal saltinehållet i ett sötvattenkar? Anget i promille.
            Vad jag fått lära mig så inehåller allt vatten en viss mängd salt så även i sötvattenssjöar o liknande. Följande hämtat ur wikipedia
            "Saltvatten är vatten som innehåller en signifikant (märkbar) koncentration av lösta salter"
            "Sötvatten, färskvatten, vatten som har tillräckligt låg salinitet för att vara drickbart"
            "Allt vatten i hav, sjöar och vattendrag innehåller salter, främst natriumklorid (NaCl) men också mindre mängder svavel, magnesium, kalcium och kalium."
            "Färskvatten har en salthalt under 1–2 psu"
            Det är enbart grundvatten från vissa täckter som inte inehåller salt exempelvis vårat kranvatten.
            Därför är jag intresserad av att ha salt i akvarievattnet eftersom det blir det mest naturliga.
            Och att ange ett mått med 1tesked/10 liter eller 1dl per 100liter säger inget eftersom saltet buffras om jag har förstått det rätt i akvariumet/sanden.
            Kanske någon har en formel för hur mycket 1PSU motsvarar i promille

            Kommentar

            • nissenhj
              • March 2008
              • 50

              #21
              Hittat!

              Hittade följande tabel för de som är intreserad!
              Någon som har andra värden att komma med så tar jag tacksam emot den informationen.

              Nissen

              Water salinity
              Fresh water Brackish water Saline water Brine
              Sötvatten Bräcktvatten Saltlösning Saltvatten

              < 0.05 % 0.05 – 3 % 3 – 5 % > 5 %
              < 0.5 ‰ 0.5 – 30 ‰ 30 – 50 ‰ > 50 ‰
              Senast redigerad av nissenhj; 25 February 2010, 21:24.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #22
                Jag testade under några år med att köra med salt i vattnet i några hundra hundra akvarier och några år utan. Jag märkte inte någon som helst skillnad.

                jag använder idag inte salt alls normalt men pga den osmotiska balansen som flera nämnt så kan det vara värt att salta vid sjukdom. Då skall man ha i 1-2 dl salt per 100 liter vatten (vilket växterna och en del fiskar inte tål) - mindre fyller ingen funktion

                Får man nitrit i vattnet så minskar man skaderisken om en liten mängd med salt tillsätts
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • nissenhj
                  • March 2008
                  • 50

                  #23
                  Jag kommer att hålla en salt halt på ca. 0,05% i mitt kar hädanefter.
                  Inte för att jag har haft några problem hitentills mer än efter jag staratde upp som nybörjare.
                  Men det känns bättre att försöka hålla en naturlig balans.

                  Kommentar

                  • Yollis
                    • February 2010
                    • 479

                    #24
                    Ursprungligen postat av nissenhj
                    Jag kommer att hålla en salt halt på ca. 0,05% i mitt kar hädanefter.
                    Inte för att jag har haft några problem hitentills mer än efter jag staratde upp som nybörjare.
                    Men det känns bättre att försöka hålla en naturlig balans.
                    hur mkt kommer du då tillsätta i vattnet/L? och hur mäter du salthalten?
                    /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                    "Happy Wife - Happy Life"

                    Kommentar

                    • nissenhj
                      • March 2008
                      • 50

                      #25
                      Ursprungligen postat av Yollis
                      hur mkt kommer du då tillsätta i vattnet/L? och hur mäter du salthalten?
                      Jag använder mig av en Salinity Refractometer.

                      Nissen

                      Kommentar

                      Arbetssätt...