Salt i karet? Ja? Nej?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ludde87
    • July 2009
    • 146

    Salt i karet? Ja? Nej?

    Som bekant så står det att molly gillar bräckt vatten. Någon som har bräckt vatten till sina molly? Och i så fall hur mycket salt häller ni i? verkar de trivas bättre då?

    Har två kar och jag undrar om de övriga fiskarna skulle trivas om det är lite salt i karet

    titta i signaturen för mina kar. Det är även snäckätande snäckor i det som är på 85 liter.

    tacksam för svar!
    160 liters sällskapsakvarium
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    #2
    Man kan ha salt i karet till de flesta fiskar. Det kan förebygga vissa yttre parasiter, så som svamp, fenröta mm. det är också bra för att bryta ner nitrit i vattnet.

    jag använder ca. 1 tesked pr. 50 liter vatten i förebyggande syfte, vid vattenbyte.du kan använda vanligt bordssalt UTAN JOD, det blir betydligt billigare änn att köpa ectozonsalt .

    Malar kan dock vara känsliga för mycket salt.
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      jag använder bara salt vid sjukdomar.

      mina mollys förökar sig konstant, växer fort.


      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • drd
        • March 2004
        • 5586

        #4
        Jag använder bara salt i pastavattnet
        ________________________________________________

        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

        Kommentar

        • peisai
          • December 2007
          • 51

          #5
          Jag hade i salt i mitt lilla kar när jag fick vita prick, men inte annars. Har Molly, svärdbärare, platy och neoner. Ingen fara med mina fiskar iaf.

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Ursprungligen postat av drd
            Jag använder bara salt i pastavattnet

            aldrig på entrecotén ?



            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • thobiastt
              • September 2009
              • 149

              #7
              Jag hade problem med nitrit när jag startade upp mitt nya kar och jag hällde i havssalt. Nitritet minskade samt att saltet gör att fiskarna inte får ut nitritet i blodomploppetoch därmed överlever en nitrit attack.

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Jag har aldrig använt salt i akvariet, men jag har heller inga molly, däremot verkar det som att molly är känsliga för att temperaturen ligger för lågt, akvarieodlade molly verkar/skall inte behöva salt i vattnet. Annat kan det däremot vara om man fått tag i VF vildformer. Molly i allmänhet verkar vara känsligare i sällskap med andra levandefödare. (kanske att de blir mer mottagliga för smitta i sällskap med artnära fiskar?)

                Att använda och rekommendera salt som universalmedel mot diverse sjukdomar är ganska oseriöst, och i de flesta fall direkt onödigt, för om du har brutit benet så tar du väl ändå inte bara en huvudvärkstablett? Nej, rätt diagnos och därefter rätt medicin. Att salt skulle hjälpa mot vita prick (en envis parasitsjukdom) är rätt otroligt. Det skulle jag verkligen vilja se innan jag trodde på det. Däremot kan sjuka fiskar med vissa sjukdomar ibland korta stunder "badas" i en kraftig saltlösning...men aldrig att jag skulle salta direkt i akvariet....
                Senast redigerad av tummen; 05 October 2009, 15:44.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av thobiastt
                  Jag hade problem med nitrit när jag startade upp mitt nya kar och jag hällde i havssalt. Nitritet minskade samt att saltet gör att fiskarna inte får ut nitritet i blodomploppetoch därmed överlever en nitrit attack.
                  ...eller så byter man vatten, det är ju enda sättet att verkligen bli av med skadliga ämnen i akvariet.....allt annat är konstgjord andning!
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av ciklidtok
                    Man kan ha salt i karet till de flesta fiskar. Det kan förebygga vissa yttre parasiter, så som svamp, fenröta mm. det är också bra för att bryta ner nitrit i vattnet.

                    jag använder ca. 1 tesked pr. 50 liter vatten i förebyggande syfte, vid vattenbyte.du kan använda vanligt bordssalt UTAN JOD, det blir betydligt billigare änn att köpa ectozonsalt .

                    Malar kan dock vara känsliga för mycket salt.

                    ...regelbundna vattenbyten gör precis lika god/bättre nytta som att använda salt. De sjukdomar du nämner behandlas bättre och effektivare med olika mediciner om de väl dyker upp. Nitrit blir man av med vid vattenbyten, alltså är saltet egentligen helt onödigt....
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • drd
                      • March 2004
                      • 5586

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kensa
                      aldrig på entrecotén ?



                      .


                      Jo okej då
                      ________________________________________________

                      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                      Kommentar

                      • kaj.p
                        • June 2002
                        • 2952

                        #12
                        Ursprungligen postat av tummen
                        Att använda och rekommendera salt som universalmedel mot diverse sjukdomar är ganska oseriöst, och i de flesta fall direkt onödigt, för om du har brutit benet så tar du väl ändå inte bara en huvudvärkstablett?
                        Håller inte med dig tummen. Det finns fler undersökningar som visar på att fisken behöver lägga mellan 20-50 % av sin dagliga energi på att hålla uppe det inre osmotiska trycket. Det du då gör när du saltar är att du tillfälligt minskar denna procent vilket i sin tur gör att fisken kan lägga den energin på att bekämpa sjukdomsalstraren istället.
                        På samma sätt som en fisk växer fortare i saltat vatten, mer enegi kan läggas på tillväxt..
                        Säger nu inte att detta är bra för all fisk o regelbundet ha i salt. Men oseriöst inte då.

                        McCormick, Stephen D “Endocrine control of osmoregulation in teleost fish“. American Zoologist. Sep 2001

                        Boeuf G, Payan P. “How should salinity influence fish growth?” Comp Biochem Physiol C Toxicol Pharmacol. 2001 Dec
                        Nordiska Diskus Sällskapet
                        Hallandsakvaristerna
                        BAK Gcg Maf NCS

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av kaj.p
                          Håller inte med dig tummen. Det finns fler undersökningar som visar på att fisken behöver lägga mellan 20-50 % av sin dagliga energi på att hålla uppe det inre osmotiska trycket. Det du då gör när du saltar är att du tillfälligt minskar denna procent vilket i sin tur gör att fisken kan lägga den energin på att bekämpa sjukdomsalstraren istället.
                          På samma sätt som en fisk växer fortare i saltat vatten, mer enegi kan läggas på tillväxt..
                          Säger nu inte att detta är bra för all fisk o regelbundet ha i salt. Men oseriöst inte då.

                          McCormick, Stephen D “Endocrine control of osmoregulation in teleost fish“. American Zoologist. Sep 2001

                          Boeuf G, Payan P. “How should salinity influence fish growth?” Comp Biochem Physiol C Toxicol Pharmacol. 2001 Dec
                          Ok, det jag menade var "oseriöst" var att rekommendera ett "saltande" i förebyggande syfte rent allmänt och till i princip alla fiskar utan att det visat sig några sjudomssymptom att behandla.

                          Dina uppgifter var nya för mig och låter intressanta, men hur funkar det egentligen; de flesta fiskar vi håller i akvarier är ju just "sötvattensfiskar" och borde alltså inte kräva/behöva saltet, men kanske andra mineraler egentligen behövs som inte finns i vårt kranvatten? Då kanske saltet fyller denna funktion i akvarierna. Hur stor dos rekommenderas? Kan det osmotiska trycket underlättas genom att man matar med speciell föda?
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • NIC
                            • January 2008
                            • 5121

                            #14
                            Jag öser i ca. 0,5 dl salt, (/100 l) vid vattenbyte.
                            Har också provat att när jag sett en fisk klia sig, att hälla i salt, vilket har resulterat i att fisken slutat klia sig strax efter det. You tell me Mr.Thumb.

                            Just det, saltade även bort lite fenröta på ena scalaren förra veckan.
                            Kanske inte tar bort roten till problemet men att säga att det är meningslöst håller jag inte alls med om.

                            http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                            Kommentar

                            • lilleulv
                              • July 2007
                              • 208

                              #15
                              salt i karret

                              Ursprungligen postat av NIC
                              Jag öser i ca. 0,5 dl salt, (/100 l) vid vattenbyte.
                              Har också provat att när jag sett en fisk klia sig, att hälla i salt, vilket har resulterat i att fisken slutat klia sig strax efter det. You tell me Mr.Thumb.

                              Just det, saltade även bort lite fenröta på ena scalaren förra veckan.
                              Kanske inte tar bort roten till problemet men att säga att det är meningslöst håller jag inte alls med om.
                              Helt enig NIC. Jag har alltid salt i alla mina kar bortset ifrån ett liten med Betta channoides. Jag har 11 mindra kar med olika levandefödande och tillsätter 1 tsk pr. 10 liter vatten. Jag har aldrig problem med fenröta eller annan fungulus. Dessutom ser räkorna ut att trivas de också.
                              Medan den kunnige tvivlar, är den okunnige tvärsäker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...