Fredliga my ass

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ludde87
    • July 2009
    • 146

    Fredliga my ass

    Såhär gick det när jag köpte två guldmolly, en hane och en hona, och redan hade en hane och en hona av dalmatinermolly i karet:

    I bought a new molly and that one and my old one started fighting... peaceful fish my ass!


    Fredliga? Va? När då?
    160 liters sällskapsakvarium
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Det där är väl ingen aggression att tala om De håller bara på att fastställa sin status i gruppen och vem som ska få para sig med honorna! kampen är harmlös och de kommer inte att skada varann! Förövrigt ett kul beteende tycker jag och ännu roligare när de uppvaktar honan
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Ludde87
      • July 2009
      • 146

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Det där är väl ingen aggression att tala om De håller bara på att fastställa sin status i gruppen och vem som ska få para sig med honorna! kampen är harmlös och de kommer inte att skada varann! Förövrigt ett kul beteende tycker jag och ännu roligare när de uppvaktar honan
      Men kommer de inte skada varandra?
      160 liters sällskapsakvarium

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        de komme inte att skada varandra, det är som åheim säger, de testar varandra för att se vem som är starkast och får brudarna.
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • Ancristus <3
          • July 2009
          • 277

          #5
          Jag har samma problem fast med platy.
          Den som förlorade ser man aldrig och så fort han visar sig åker han på riktigt med däng.
          I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            Ursprungligen postat av Ancristus <3
            Jag har samma problem fast med platy.
            Den som förlorade ser man aldrig och så fort han visar sig åker han på riktigt med däng.

            det hela handlar om vem som ska vara herre på täppan^^.
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • Ludde87
              • July 2009
              • 146

              #7
              Ursprungligen postat av macke_fisk
              de komme inte att skada varandra, det är som åheim säger, de testar varandra för att se vem som är starkast och får brudarna.
              Den här svarta hanen bodde innan i mitt 85 liters tillsammans med en vit hane... Och den jagade alltid den hanen såpass att den vita höll på att dö för den fick inte äta ordentligt. Sedan så skaffade jag ett akvarium till och flyttade över den svarta fisken och då kunde den vita äta upp sig lite igen.
              160 liters sällskapsakvarium

              Kommentar

              • Ancristus <3
                • July 2009
                • 277

                #8
                Tänkte pröva samma sak som dig men är rädd för att min platy ska må dåligt i en guldfisk-skål och då får den ju vara där i en vecka eller nåt :/
                I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

                Kommentar

                • Ludde87
                  • July 2009
                  • 146

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ancristus <3
                  Tänkte pröva samma sak som dig men är rädd för att min platy ska må dåligt i en guldfisk-skål och då får den ju vara där i en vecka eller nåt :/
                  Har precis haft en platyhane som jag avlivade för att den var ranglåg och fick inte käka ordentligt, så den var hur dålig som helst... Nej det var det första jag gjorde när jag fick nya akvariet att flytta över den svarta bitch-hanen... den var dessutom vitfläckig (dalmatinermolly) när jag köpte den men sen försvann de vita fläckarna och den blev helsvart... blev lite missnöjd med det faktisk ville ju ha den för att den INTE var helsvart som dom vanliga
                  160 liters sällskapsakvarium

                  Kommentar

                  • macke_fisk
                    • December 2005
                    • 4442

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ludde87
                    Den här svarta hanen bodde innan i mitt 85 liters tillsammans med en vit hane... Och den jagade alltid den hanen såpass att den vita höll på att dö för den fick inte äta ordentligt. Sedan så skaffade jag ett akvarium till och flyttade över den svarta fisken och då kunde den vita äta upp sig lite igen.

                    det blir tyvärr så, den som viker sig blir med lite hackkyckling och får ta stryk. den svarta är då väldigt dominant av sig som du har märkt, vissa molly hanar kan bli väldigt dominanta av sig. hade en svärdbärar hane som var dominant mot alla andra hanar. har sett det på många ställen.
                    MVH macke_fisk

                    Kommentar

                    • Ludde87
                      • July 2009
                      • 146

                      #11
                      Ursprungligen postat av macke_fisk
                      det blir tyvärr så, den som viker sig blir med lite hackkyckling och får ta stryk. den svarta är då väldigt dominant av sig som du har märkt, vissa molly hanar kan bli väldigt dominanta av sig. hade en svärdbärar hane som var dominant mot alla andra hanar. har sett det på många ställen.
                      Men i så fall borde det inte stämma att man ska ha flera hanar, för då kommer det ju ändå bli så att en av hanarna är lägst i rang och blir utmobbad...
                      160 liters sällskapsakvarium

                      Kommentar

                      • rödtoppen
                        • June 2006
                        • 3148

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ludde87
                        Men i så fall borde det inte stämma att man ska ha flera hanar, för då kommer det ju ändå bli så att en av hanarna är lägst i rang och blir utmobbad...
                        Fler hanar är bättre för den dominante hanen kan inte koncentrera sig på bara en hane utan han måste hålla koll på alla hanarna.
                        Den som är allra lägst i rang är minst hotfull mot "alfa"-hanen så den får minst stryk.
                        / dtoppen /

                        Kommentar

                        • Nubi
                          • March 2009
                          • 9026

                          #13
                          Jag hade två mollys hanar som gjorde sådär och det hjälpte inte vad jag än gjorde, skaffade fler honor och det gick över i några timmar, sen bråkade de igen efter att ha kollat läget.
                          Jag fick tillslut flytta över en hane till jobbkaret. Inte kul. Tror inte min molly hane (lägst i rang) skulle ha överlevt den tuffaste hanen.
                          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                          Fiskbloggen

                          Kommentar

                          • Ludde87
                            • July 2009
                            • 146

                            #14
                            Jag håvade upp den svarta hanen och satte honom i en burk för att jag skulle kunna fundera på vad jag skulle göra med honom. När jag senare tittar till honom så är han inte i burken, han har hoppat ut! Men jag hittar honom inte, tillslut kollar min sambo under akvariemöbeln och ser något svart... som han får ut med hjälp av en håv, sen ska min sambo ta upp fisken för vi är tämligen säkra på att den är död.

                            Men fisken sprattlar och vi lägger ned den i burken igen, den är alldeles dammig men verkar leva. Jag sköljer bort dammet och idag så lever hanen fortfarande, även om han inte verkar lika katig längre... Helt sanslöst att den har hoppat ur burken ner på golvet och sen hasat sig in under akvariemöbeln och sen fortfarande lever när vi plockar upp den!
                            160 liters sällskapsakvarium

                            Kommentar

                            • Ludde87
                              • July 2009
                              • 146

                              #15
                              Nu har jag gett bort Lucifer (den svarta fisken) till en vän, han kommer få det jättebra där! Så slipper jag få veta om han kommer bli utmobbad eller inte, känns bättre att hålla sig till en hane per kar!
                              160 liters sällskapsakvarium

                              Kommentar

                              Arbetssätt...