Guppy, Hurfödsel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Geneva
    • August 2009
    • 3

    Guppy, Hurfödsel?

    Hej jag har en guppy som jag har i ett yngel kar, när jag vaknade kl 8 i morse hade hon fått 2 yngel, en timme senare 3 yngel och klockan 12 hade hon fått ynka 4 yngel men saken va den att hon blev inte smalare.
    Sen vart jag ute och tränade och handlade hem mat, kom hem ca 18 och då fanns där helt plötsligt 42 små yngel i boxen.

    så min fråga är, hur länge kan en födsel pågå?

    MVH
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Det kan pågå ett par dygn men förmodligen så är din hona ganska så färdig för denna gången. Risken är om du låter henne gå där för länge att hon börjar äta yngel. Vilken hon förmodligen redan gjort med några stycken visserligen, men ju längre hon går där desto färre yngel kommer det bli
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • wowilolmoma
      • January 2010
      • 317

      #3
      men jag har en fråga angående detta: om man har ynglerna där så blir det ju fort väldigt trångt,hur gör man då?? asså om man inte vill släppa de i det sora akvariumet eller om man inte har nåt annat litet kar på typ 10 l?? det känns ju elakt at ha de där om de ska trängas och hålla på...
      60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
      190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
      Å en kissemiss

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ännu en anledning att låta de födas fritt i karet så länge det inte finns för rovgiriga fiskar.
        Jag tycker man bör se yngelkasse som sista utväg, när inget annat funkar.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • janson
          • July 2009
          • 300

          #5
          Ursprungligen postat av Nina82
          Ännu en anledning att låta de födas fritt i karet så länge det inte finns för rovgiriga fiskar.
          Jag tycker man bör se yngelkasse som sista utväg, när inget annat funkar.
          Japp jag håller med! Det gäller dock att ha lite flytväxter så de kan gömma sig. Är dock jobbigt med yngel som simmar in i pumpen.

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Yngel i pumpen löser man lätt genom att trä en avklippt nylonstrumpa över underdelen på pumpen och fästa med en gummisnodd
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • skejtfisken
              • January 2010
              • 75

              #7
              Ursprungligen postat av Nina82
              Ännu en anledning att låta de födas fritt i karet så länge det inte finns för rovgiriga fiskar.
              Jag tycker man bör se yngelkasse som sista utväg, när inget annat funkar.
              yngelkasse är det bara ta en kasse och göra hål i eller hur gör man?

              Kommentar

              • janson
                • July 2009
                • 300

                #8
                Ursprungligen postat av skejtfisken
                yngelkasse är det bara ta en kasse och göra hål i eller hur gör man?
                Är du extremt snål (som jag) kan du ta en plast burk / flaska och fästa frigolit med tandpetare. Ser dock fult ut.

                Kommentar

                Arbetssätt...