Gravida Platies

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Constantine
    • September 2009
    • 431

    Gravida Platies

    Tjenis gott folk.

    tänkte jag skulle rådfråga er här angåend mina platy honor.

    Det är så har jag har haft mina 6 platies (4 honor och två hanar) nu i 5 dagar och nu när jag satte och kolla lite på dem så märkte jag att alla honor har blivit mycket tjockare än när jag köpte dem och en är t.o.m smällfett dock var hon lite små fett när jag köpte henne..och två av dem har även blivit mycket mörkar i buken nästan svarta.

    är dessa gravida eller??

    Tror inte det kan bero på maten eftersom jag bara har matat dem två gånger och väldigt lite men om de nu är gravida så måste väl de blivit det innan jag köpte dem?

    vad säger ni?
    450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
    170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Alla levandefödare är "havande" om de gått tillsammans med hanar i butiken...de har förrådsbefruktning så de kan få många kullar efter varandra utan att det finns hanar i akvariet.

    Läs den här tråden (speciellt det i början) för mer info:
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Constantine
      • September 2009
      • 431

      #3
      Okej tack...allltså så kommer de yngla inom kort då, om jag fattar det rätt
      450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
      170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av Constantine
        Okej tack...allltså så kommer de yngla inom kort då, om jag fattar det rätt
        Svar ja, INOM en månad föds deras kullar. När det är dags för din "tjockis" vet jag tyvärr inte, det kan bli i morgon eller om 3 veckor. Det bästa för ynglen är ett välplanterat akvarium med mycket växter, även flytväxter, så honorna kan föda fritt och ynglen kan gömma sig den första tiden. Även små stenrösen och rötter erbjuder bra gömställen. I övrigt, läs tråden jag bifogade innan.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Constantine
          • September 2009
          • 431

          #5
          jahap då har min smällfetta hona börjat yngla du hade rätt tummen tog inte mer än en dag efter jag skrev mitt inlägg


          trodde först att jag såg i syne när jag såg den första lilla gula saken simma fram och tillbaka snabbt som fan i akvariet

          jaja har sätt 3st än så länge, de gömmer sig på samma ställe
          får hoppas att några överlever natten.


          förresten en fråga bara, vad ska jag mata dem med?? har nått som heter Aquatic Nature Granulates 0,8 - 1 mm flingor, är dessa okej eller måste jag komplettera med något
          Senast redigerad av Constantine; 29 September 2009, 19:52.
          450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
          170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ja jag brukar (oftast)ha rätt....


            Ynglen äter samma mat som de vuxna, smula maten lite mer än vanligt bara, jag brukar mala torrfoder i en mortel och hälla i en vanlig kryddburk, sedan kan amn lätt "krydda" akvariet med lite yngelfoder vid behov. Glöm inte bort att vattnet lätt blir smutsigt vid överutfodring, mata ofta och lite nu i början. Sedan kan du gärna komplettera med andra typer av foder; frusen/levande nykläckt artemia eller frusna smådafnier ä ett bra komplement. Även de vyxna fiskarna kommer gilla detta. Lycka till!
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Constantine
              • September 2009
              • 431

              #7
              okej tack så mycket


              Mina första yngel är nu en dag gammla...har dock bara hittat 4st men de gömmer sig väligt bra så det finns säkert någon mer..


              tänkte införskaffa en yngelkasse till nästa hona som kommer yngla vilken dag som helst nu en musepigg platy som jag gärna vill ha några fler av men jag är lite osäker på om det är så himla bra för honan att föda så, kanske lite bättre om jag skaffar lite flyttväxter istället??
              Senast redigerad av Constantine; 30 September 2009, 19:11.
              450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
              170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av Constantine
                okej tack så mycket


                Mina första yngel är nu en dag gammla...har dock bara hittat 4st men de gömmer sig väligt bra så det finns säkert någon mer..


                tänkte införskaffa en yngelkasse till nästa hona som kommer yngla vilken dag som helst nu en musepigg platy som jag gärna vill ha några fler av men jag är lite osäker på om det är så himla bra för honan att föda så, kanske lite bättre om jag skaffar lite flyttväxter istället??
                Flytväxter (och andra växter i alla skikt av akvariet+övrig inredning) är mycket bättre, yngelkasse är en otrolig stressfaktor, samtidigt garanterar den inte att honan inte kommer åt ynglen ändå. Lycka till!
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • platypus
                  • September 2009
                  • 23

                  #9
                  Är det någon idé att passa över ynglena till ett litet akvarium? Förutsatt att jag får tag på dem d.v.s

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av platypus
                    Är det någon idé att passa över ynglena till ett litet akvarium? Förutsatt att jag får tag på dem d.v.s
                    En mycket god idé, där kan du även lägga över nästa hona som skall yngla av sig, när hon fött flyttar du tillbaka henne, det är inte ens hälften så stressande som att använda yngelkasse.

                    EDIT:
                    Tänk bara på att sköta det lilla akvariet väl, det blir mycket lättare skitigt, och då växer inte ynglen bra. När ynglen är kring centimetern långa så kan de oftast flytta tillbaka till de vuxna fiskarna.
                    Senast redigerad av tummen; 16 October 2009, 15:56.
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • Constantine
                      • September 2009
                      • 431

                      #11
                      Ursprungligen postat av tummen
                      En mycket god idé, där kan du även lägga över nästa hona som skall yngla av sig, när hon fött flyttar du tillbaka henne, det är inte ens hälften så stressande som att använda yngelkasse.

                      EDIT:
                      Tänk bara på att sköta det lilla akvariet väl, det blir mycket lättare skitigt, och då växer inte ynglen bra. När ynglen är kring centimetern långa så kan de oftast flytta tillbaka till de vuxna fiskarna.

                      apropå detta,. har en fråga till dig tummen.

                      För lite mer än en vecka sedan så flytta jag över mina 3 överlevande yngel till ett 20liters kar för att jag ville va säker på att de överlevde när jag skulle va borta på semester i en vecka.

                      Men nu undrar jag, om jag vågar släppa tillbaka ynglen som nu är 4 veckor och 3 dagar gamla till de vuxna fiskarna

                      Jag har 6 st platys och 4 st mollys, jag vet att de klarar sig från platys men mollys som jag köpte några dagar efter att jag flytta ynglen är ju rätt stora vet att 2 st honor har ynglat nu undre veckan som jag har varit borta men jag hitta inga yngel

                      eller ska jag vänta, vill dock inte vänta för länge...vad tycker ni?
                      Senast redigerad av Constantine; 21 October 2009, 10:48.
                      450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                      170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Allt beror på hur stora ynglen har hunnit bli, och hur mycket gömställen det finns.

                        Är de bara större (typ en cm långa?) än de andra fiskarnas munnar så borde det vara riskfritt. Lycka till!
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • Constantine
                          • September 2009
                          • 431

                          #13
                          okej tack....


                          ynglen är ca 1 cm långa nu och de verkar klara sig hur bra som helst, de simmar runt med de vuxa som inget

                          PS: hitta en jävla massa nya yngel bland bladen igår kväll hehe,...
                          450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                          170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Ursprungligen postat av Constantine
                            PS: hitta en jävla massa nya yngel bland bladen igår kväll hehe,...
                            ...det är så det brukar vara....
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • Constantine
                              • September 2009
                              • 431

                              #15
                              Ursprungligen postat av tummen
                              ...det är så det brukar vara....
                              hehe mmm


                              en fråga dock...det gäller de vuxa fiskarna, jag vet att de gillar smaska på yngel men jag undrar varför är mina vuxna fiskar så passiva, jag menar så länge inte ynglet simmar rakt in i munen på en fisk (vilket jag såg hända innan ) så verkar de inte bry sig så mycket.

                              Vet att när jag hade neontetrorna så kunde inte ynglen ens vissa sig utanför sina gömställen eller öppet vatten utan att bli uppättna.

                              Jag kanske är tvungen att införskaffa en ny rovfisk innan man blir översvämad med platy yngel hehe

                              tack på förhand

                              Några tips på en bra rovfisk som kan leva ensam??
                              var tvungen att lämna tillbaka tetrorna pga att alla fick vita pricksjukan efter några dagar
                              450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                              170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                              Kommentar

                              Arbetssätt...