Min Guppy har PROBLEM!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kewell
    • December 2008
    • 95

    Min Guppy har PROBLEM!!!

    Hjälp!!

    Min guppy hane hittade jag simma liggande och den är lite böjd också vad är det för problem med den? kom precis hem från en kompis och kollade hur det såg ut... så simmade min guppy hane liggande köpte den för ca 1 vecka sen:S vad kan det bero på?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Hur länge har akvariet varit igång?
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Hoppas du får rätt på det... Väntat länge på svar från dig nu men nu får jag gå och lägga mig.
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • Kewell
        • December 2008
        • 95

        #4
        Ursprungligen postat av Nina82
        Hur länge har akvariet varit igång?


        Min akvarium har vart på i flera månader typ mars/april månaderna... alla mår bra hittils förutan den. Den lever fortfarande och är i samma situation.

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Tyvärr är det många gånger så med guppy man köper i butik. Guppy lever inte speciellt länge och när de säljs i butik har de redan passerat "bäst före".
          Prova hitta guppy som garanterat är svenskuppfödda och sluppit resa hela världen över eller än bättre privatguppy som odlats i hemmiljö.
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • Kewell
            • December 2008
            • 95

            #6
            Ursprungligen postat av Nina82
            Tyvärr är det många gånger så med guppy man köper i butik. Guppy lever inte speciellt länge och när de säljs i butik har de redan passerat "bäst före".
            Prova hitta guppy som garanterat är svenskuppfödda och sluppit resa hela världen över eller än bättre privatguppy som odlats i hemmiljö.

            Vad ska jag göra med min guppyhane? den lever ju fortfarande. jag får nog köpa en ung guppyhane nästa gång:S

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Ursprungligen postat av Kewell
              Vad ska jag göra med min guppyhane? den lever ju fortfarande. jag får nog köpa en ung guppyhane nästa gång:S
              Förmodligen inte så mycket att göra...
              Svårt för mig att säga eftersom jag inte kan se hur illa däran han är men avgör du om du tror han kan bli bra igen eller ej.
              När mina guppy blir för skröppliga brukar jag för det mesta be sambon avliva (är för blödig för att göra det själv).
              Även om man fortfarande känner lite extra för vissa fiskar så lär man sig efter ett tag att skjuta de känslorna ifrån sig. Blir för jobbigt om man ska sörja varenda fisk som dör eftersom det blir en del till slut

              Vilket beslut du än tar gällande din hane så är huvudsaken att DU ska känna att det var det bästa för din fisk
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • monsieur
                • September 2009
                • 86

                #8
                Ursprungligen postat av Nina82
                Förmodligen inte så mycket att göra...
                Svårt för mig att säga eftersom jag inte kan se hur illa däran han är men avgör du om du tror han kan bli bra igen eller ej.
                När mina guppy blir för skröppliga brukar jag för det mesta be sambon avliva (är för blödig för att göra det själv).
                Även om man fortfarande känner lite extra för vissa fiskar så lär man sig efter ett tag att skjuta de känslorna ifrån sig. Blir för jobbigt om man ska sörja varenda fisk som dör eftersom det blir en del till slut

                Vilket beslut du än tar gällande din hane så är huvudsaken att DU ska känna att det var det bästa för din fisk
                det kan vara bra om han häller lite salt för va jag lärt mig att det hjälper!?

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Ursprungligen postat av monsieur
                  det kan vara bra om han häller lite salt för va jag lärt mig att det hjälper!?
                  Det kan göra det men eftersom det förmodligen är en ganska så gammal och skröpplig en så är den chansen ganska liten
                  Men om jag ser sår eller revor på mina fiskar brukar jag göra vattenbyte och ha i lite salt.
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • Kewell
                    • December 2008
                    • 95

                    #10
                    Ursprungligen postat av Nina82
                    Det kan göra det men eftersom det förmodligen är en ganska så gammal och skröpplig en så är den chansen ganska liten
                    Men om jag ser sår eller revor på mina fiskar brukar jag göra vattenbyte och ha i lite salt.

                    Nu ligger min guppy på en växt men den är inte död ännu den ''andas'' fortfarande.

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av monsieur
                      det kan vara bra om han häller lite salt för va jag lärt mig att det hjälper!?
                      Skulle du ta hostmedicin om du hade feber eller hade brutit benet?
                      Rätt diagnos vid SJUKDOM är avgörande om det hjälper mot problemet eller inte.(gäller all behandling, oavsett om det är djur eller människor det handlar om) I detta fallet verkar det handla om ÅLDER och det kan aldrig så mycket salt hjälpa mot. Tycker man att det blir för jobbigt att se dem med krökt rygg och ligga och flämta så avliva dem, men i det läget brukar det gå rätt så fort, inom (ungefär)en vecka så brukar de ha dött.
                      Har man honor i akvariet så brukar det så småningom dyka upp yngel och då har man en egen återväxt helt naturligt, man behöver inte köpa fler hanar.....

                      Lycka till!
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kewell
                        Nu ligger min guppy på en växt men den är inte död ännu den ''andas'' fortfarande.
                        Det är nog "kört", den dör antagligen snart, så om du bara orkar med det så avlivar du den för att förkorta lidandet för den.
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

                          #13
                          Som när det gäller all fisk man köper. Studera fiskarna riktigt noga och även hur andra fiskar ser ut. Finns t ex sjuk/död fisk så köp inte ur det akvariet. Titta att fisken simmar utan problem och inte hänger med bakkroppen. Köp fisk av mindre storlek än stora så får man yngre fiskar.
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                          Kommentar

                          • Kewell
                            • December 2008
                            • 95

                            #14
                            Och nu var den död

                            Kommentar

                            Arbetssätt...